F1.sk F1.sk

Neweymu sa DAS nepozdáva, podľa neho musí prinášať aerodynamickú výhodu
zdroj: Red Bull Content Pool

Neweymu sa DAS nepozdáva, podľa neho musí prinášať aerodynamickú výhodu

Adrian Newey si nemyslí, že systém DAS z dielne Mercedesu je nevyhnutne legálny. FIA ho za taký podľa všetkého považuje, avšak od roku 2021 ho už pravidlá nepovolia. To naznačuje, že úplne v súlade so zamýšľaným výkladom pravidiel asi nebude.

V Mercedese si však pravidlá prečítali dôkladne a videli, že dnes nič takéto nie je zakázané. Volantom sa dá ovládať pohyb kolies a z tohto pohľadu je všetko fajn. Od budúceho roku to bude inak a jednoducho povedané; pohyb kolies smerom doprava bude možné ovládať len otočením volantu doprava. Nijak inak.

Hovorí sa o tom, že Mercedes svojim trikom lepšie kontroluje teplotu pneumatík. Prvé informácie hovorili o tom, že na rovinke takto chladnú pomalšie, ale možno to bude celkom inak.

Pri jazde na dlhej rovinke v Barcelone vraj pneumatiky pri klasickom nastavení prídu o približne 20 stupňov. "Ak by ich nastavili celkom narovno, tak by vychladli ešte o ďalších päť stupňov," skonštatoval športový riaditeľ Pirelli Mario Isola pre Auto Motor und Sport pochybujúc o tom, že Mercedes takto dokáže profitovať z teploty gúm.

O teplotu gúm teda podľa všetkého nepôjde a toto vysvetlenie nesedelo ani Adrianovi Neweymu. "Ak by kontrolovali len teplotu gúm, zdalo by sa mi to byť príliš málo," uviedol dizajnérsky génius. "Musia v tom byť aerodynamické príčiny."

Ak by sedelo to, čo povedal Isola, tak Mercedes by išiel do istej miery sám proti sebe. Pneumatiky by na rovinke vychladli a v prvej zákrute by mali jazdci Mercedesu o niečo slabší grip. To by výhoda rozhodne nebola. 

Musí tu teda ísť o niečo iné a je možné, že zbiehavejšie predné kolesá pomôžu autu dosiahnuť výrazne vyššiu maximálku. Odborníci to však v tomto smere ako príliš veľký faktor nevidia.

Zaujímavé sú však aj ďalšie Neweyho slová o legálnosti systému DAS. "Neviem si predstaviť, ako by to mohlo byť legálne. Jazdec predsa ťahaním alebo tlačením volantu auto nezatáča," zdôraznil Adrian Newey, podľa ktorého tak nevyužíva jasne stanovenú funkciu volantu, ale robí niečo iné.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Technika

Pozri viac

Magazín

Pozri viac