F1.sk F1.sk

Budú Formulu 1 v budúcnosti poháňať dvojtaktné motory?
zdroj: Williams

Budú Formulu 1 v budúcnosti poháňať dvojtaktné motory?

Nové technické, športové a finančné pravidlá vstúpia do platnosti v roku 2021. Jednou z mála nezmenených vecí budú pohonné jednotky. Šesťvalcové spaľovacie motory doplnené rekuperačnými systémami prišli do Formuly 1 v roku 2014 a zostanú nezmenené minimálne do roku 2024 alebo 2025. Ale čo potom?

Proces hľadania nových alternatív už začal. Konzervatívni a zarytí „benzínoví nadšenci“ by samozrejme radi videli väčšie agregáty s poriadnym zvukom. Zástancovia zelenej Formuly 1 by zas privítali ešte viac elektrifikácie, prípadne vodíkové články. S novou alternatívou prišiel Pat Symonds, ktorý sa ako jeden z technických šéfov podieľal na tvorbe pravidiel pre sezónu 2021. A jeho nápad na prvý pohľad znie trochu bizarne, pohráva sa totiž s myšlienkou dvojtaktných motorov.

Viete si predstaviť, že agregáty bežne poháňajúce motorové člny, kosačky či dokonca bicykle by mohli poháňať aj Formulu 1? Podľa Symondsa sa však jedná o skvelý nápad, navrátili by totiž Formule 1 zvukový prejav a zvýšili by aj efektívnosť spaľovania.

„Som veľmi nadšený z dvojtaktných motorov. Prinesú omnoho väčšiu efektivitu, skvelý zvuk výfuku a množstvo niekdajších problémov s dvojtaktmi sa dnes už podarilo vyriešiť a nie sú relevantné,“ povedal Symonds na konferencii Motorsport Industry Association.

„Potrebujeme sa poobzerať po možnostiach, ako by naše budúce motory mohli vyzerať. Týmto sa momentálne vo Formule 1 zaoberáme,“ dodal.

Tieto návrhy treba tiež vykladať vo svetle záväzkov, ktoré si Formula 1 stanovila. Má totiž ambíciu stať sa do roku 2030 uhlíkovo neutrálnou a táto technológia by ju mohla urobiť ekologickejšou, než je napríklad Formula E.

Pohonné jednotky by naďalej využívali rekuperačné systémy. Tankovalo by sa do nich špeciálne syntetické palivo vyrábané z vodíka a uhlíka zachyteného priamo zo zemskej atmosféry. Tento benzín by následne používali aj lietadlá, ktoré dopravujú pilotov a techniku do dejiska veľkých cien.

Symonds
na konferencii predstavil výskum, ktorý dokazuje, že elektrické pretekárske motory (používané napríklad vo Formule E) nie sú ani zďaleka tak efektívne, ako hybridné. Hybridy podľa neho generujú v porovnaní s čisto elektrickými motormi iba polovičnú úroveň emisií, keďže vývoj, výroba a recyklácia batérií má na životné prostredie naďalej veľmi negatívny dopad.

„Je možné, že toto bude posledná generácia motorov používajúca kvapalné uhľovodíky. Myslím, že je tu vysoká pravdepodobnosť ďalšieho využívania motorov s vnútorným spaľovaním, ale možno poháňané vodíkom,“ povedal Symonds.

„Určite si myslím, že motory s vnútorným spaľovaním majú pred sebou dlhú budúcnosť, v skutočnosti dlhšiu, než si mnohí politici vôbec uvedomujú, pretože tí chcú stoj čo stoj elektromobily.“

„Na elektromobiloch nie je nič zlé, ale existujú dôvody, prečo nie sú riešením pre každého,“ dodal.

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk