F1.sk F1.sk

Formula 1 monitoruje situáciu v Austrálii, ktorú zasiahli najväčšie požiare v histórii
zdroj: Pirelli Motorsport

Formula 1 monitoruje situáciu v Austrálii, ktorú zasiahli najväčšie požiare v histórii

Formula 1 pozorne sleduje situáciu v Austrálii, nakoľko tam v septembri vypukli veľké požiare a napáchali obrovské škody.

Krajina zažila najhoršie požiare vo svojej histórii. Tie zničili 4,9 miliónov hektárov, čo je približne rovnako veľká oblasť ako Slovensko. Kvalita ovzdušia v Melbourne a Sydney bola a naďalej je na mimoriadne nezdravej úrovni. Formula 1 tvrdí, že je v neustálom kontakte s organizátormi pretekov. 

Komunita F1, vrátane všetkých tímov, plánuje určitú formu podpory obetiam požiarov. Od septembra prišlo o život najmenej dvadsaťpäť ľudí, vraj až pol miliardy zvierat a zdevastovaných bolo takmer 2 000 domov. Požiare boli vyvolané zmenou klímy – minulý rok bol najteplejším v histórii Austrálie.

Sezóna 2020 štartuje o dva mesiace v Melbourne, čo určite nie je príjemné, nakoľko oblasť v blízkosti dejiska pretekov bola značne postihnutá. Na presun do Austrálie potrebujú tímy Formuly 1 flotilu lietadiel. Okrem toho budú produkovať oxid uhličitý len tak, kvôli zábave. Nie každému sa to pozdáva a z tohto pohľadu to teda nevyzerá úplne najlepšie. Formula 1 sa však pred pár mesiacmi začala zaoberať environmentálnymi problémami, ktoré negatívne vplývajú na našu planétu.

V roku 2014 prišli do kráľovnej motoršportu turbo-hybridné motory, ktoré priniesli revolučný nárast efektívnosti, to znamená, že miera ich schopnosti transformovať palivovú energiu do výkonu je viac ako 50%. Pre porovnanie, cestné benzínové motory dosahujú niečo okolo 30% a dieselové motory približne 40%. Znalosti z technológie vyvinutej v týchto motoroch – čo stálo niekoľko miliárd – sa transformovali aj k zlepšeniu efektívnosti cestných automobilov. Sú to najmä vylepšenia elektrických motorov, batérii, správy energie a pod.

Formula 1 je však rozhodnutá ísť oveľa ďalej. Súčasné motory využívajú aj časť biopalív. Podľa momentálnych technických predpisov musí palivo obsahovať 5,75% biozložiek, a v roku 2021 by sa to malo zvýšiť na 10%. V novembri tohto roka predstavili projekt, podľa ktorého by kráľovná motoršportu mala byť do roku 2030 uhlíkovo neutrálna. V roku 2025 budú podľa všetkého uvedené nové motory, ktoré by mali byť poháňané syntetickým palivom. Ide o novú technológiu, ktorá je stále v procese vývoja. Jej cieľom je zachytiť uhlík z atmosféry a premeniť ho na kvapalné palivo v kombinácii s vodíkom.

Prezident FIA, Jean Todt
, uviedol: „Motoršport môže byť ohrozený z dvoch dôvodov. Prvým je životné prostredie a ekológia, druhým sú veľké havárie. Bezpečnosť a životné prostredie sú teda rozhodujúce pre zabezpečenie budúcnosti motoristického športu. Odpoveďou by malo byť ekologické palivo. Spolupracujeme s tímami, dodávateľmi motorov, a taktiež aj so všetkými dostupnými odborníkmi v tejto oblasti.“

Generálny riaditeľ Formuly 1, Chase Carey
, dodáva: „Zatiaľ nemáme úplne podrobný plán, no v danej situácii chceme byť vodcom. Chceme ukázať, čo všetko je možné. Vyvíjame veľkú snahu, aby sme dokázali zlepšiť environmentálny problém spaľovacieho motora. Ropné spoločnosti a výrobcovia automobilov robia veľa práce v oblasti syntetických a technologicky vyspelejších palív. Sme obrovskou platformou, preto sa snažíme touto témou zaoberať a poukazovať na správne kroky, ako zlepšiť životné prostredie. Máme schopnosti na to, aby sme sa rozvíjali a dosiahli ciele, ktoré sme si stanovili.“

Aj keď pretekanie najrýchlejších áut na svete môže vyznieť ako ničenie životného prostredia, samotné preteky nie sú ani tak veľkým problémom tohto športu. Z 256 551 ton uhlíka, ktoré Formula 1 „vyprodukovala“ v roku 2018, len 0,7% pochádzalo z monopostov. Zďaleka najväčší problém je v logistike. Cestná, letecká a námorná doprava sa na týchto emisiách podieľala až 45 percentami.

Len pre porovnanie, uhlíková stopa Majstrovstiev sveta vo futbale z roku 2010 bola vo výške 2,8 milióna ton – čo je viac, ako desať sezón vo Formule 1.

Najnovšie z kategórie: Jean Todt

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk