F1.sk F1.sk

Brawn o prvom Schumacherovom titule: Boli to veľmi emotívne preteky
zdroj: FOM/YouTube

Brawn o prvom Schumacherovom titule: Boli to veľmi emotívne preteky

Od okamihu, ako Michael Schumacher získal svoj prvý majstrovský titul, uplynulo už 25 rokov. Písal sa 13. november 1994, keď Schumi v Adelaide kolidoval s Damonom Hillom a keďže obaja vypadli, mohol sa tešiť.

Stalo sa tak tri roky po jeho premiére, ktorá sa uskutočnila v Spa-Francorchamps v roku 1991. "Už v tom čase sme s ním rokovali," povedal Ross Brawn, ktorý viedol konkurenčnú stajňu. "V Benettone sme sa o novú štruktúru tímu starali spolu s Tomom Walkinshawom. Michaela sme poznali už zo scény športových áut a oproti ostatným tímom sme o ňom mali viac vedomostí. Za každú cenu sme ho chceli získať. To, že Michaelovi to vtedy v Spa išlo tak dobre, pre mňa nebolo prekvapujúce."

Schumacher napokon s Jordanom odjazdil len jedny jediné preteky v spomínanom Spa, potom už prestúpil do Benettonu. "Už v tom čase bol sebavedomý a nebál sa o ničom hovoriť. Kritizoval však vždy len konštruktívne a vždy len interne. Okrem toho mal ako mechanik nákladných áut veľmi dobré vedomosti o automobiloch. Na trati si rýchlo získal rešpekt a v súbojoch nikdy nikomu nenechal miesto. A ešte jedna vec je celkom dôležitá: Michael neprišiel do majstrovského tímu, ale spolu s nami ho vytvoril. Keď sme v roku 1994 mali auto, s ktorým mohol bojovať o titul, bol pripravený."

A čo spomínaný rozhodujúci súboj s Hillom, za ktorý bol toľko kritizovaný? "Pochopiteľne nebolo obzvlášť príjemné vyhrať majstrovstvá týmto spôsobom, ale zaslúžili sme si to. Neboli sme továrenský tím a nemali sme taký veľký tím, ako napríklad Ferrari. Boli sme pod obrovským tlakom, lebo nikto nechápal, ako sme mohli byť takí silní. Michael sa za ten rok veľa naučil a výrazne sa zlepšil. Bol to jeho prvý titul, ale aj môj prvý titul v pozícii technického riaditeľa. Boli to veľmi emotívne preteky," spomínal Brawn, ktorého slová cituje Speedweek.

Angličan zdôraznil aj silnú Schumacherovu stránku, ktorou bola príslušnosť k tímu: "Miloval, že mohol byť súčasťou tímu. Poznal všetkých mechanikov, ich manželky i deti. Vedel, že titul nezíska sám, ale len spolu s tímom. Pochopiteľne, že na trati musel odviesť to, čo mal, ale vtedy mal v priebehu troch rokov veľmi veľký podiel aj na vybudovaní tímu, vďaka čomu sme v roku 1994 prvýkrát získali titul."

"Potom potreboval novú výzvu, ktorou pre neho bolo Ferrari. Preto mi vôbec nemusel vysvetľovať, prečo odchádza. V tom čase sme sa ešte vôbec nebavili o tom, že tam nakoniec pôjdem aj ja, veď Ferrari malo hotovú štruktúru, v ktorej pre mňa nebolo miesto. Počas prvého ročníka v Maranelle si však Michael uvedomil, že nás spája viac, ako len pracovný vzťah. Vedeli sme si veriť a navzájom sa na seba spoľahnúť. Keď odišiel do Ferrari, tak mi to chýbalo. Nuž a keď to tam neprebiehalo celkom podľa plánov, naskytla sa mi možnosť na prestup."

"Ferrari bolo skvelou stajňou. Úspech sme dosiahli aj preto, lebo sme mali dva testovacie okruhy a rovnako i potrebný rozpočet, avšak hlavne sme mali skvelých ľudí," skonštatoval Ross Brawn. "Michael mal pre Ferrari rozhodujúci význam. Bol to talentovaný jazdec, ale aj tímový hráč. Nemali sme žiadnu internú politiku a keď sa objavil problém, porozprávali sme sa o ňom. Preto sme boli takí silní."

Schumi po roku 2006 ukončil kariéru, ale onedlho sa v ňom opäť rozdúchala pretekárska vášeň. Nuž a keď Ross Brawn prevzal od Hondy formulový tím a následne ho už ako Brawn GP predal Mercedesu, objavilo sa miestečko. "Jenson Button mi povedal, že odíde do McLarenu a s Norbertom Haugom sme ako prvé spravili to, že sme si vyhľadali Michaela. Nebolo ťažké presvedčiť ho. Formula 1 mu chýbala. Ľudia ako Michael milujú súťaženie a pretekársky šport."

"O jeho konkurencieschopnosti sme vôbec nepochybovali. Hnevalo ma len to, že sme mu nikdy nedali auto, ktoré by si zaslúžil. Nedostal šancu ukázať, na čo ešte mal. Napriek tomu bol Michael súčasťou procesu, vďaka ktorému sa z Mercedesu stal majstrovský tím," dodal Brawn.

Najnovšie z kategórie: Ross Brawn

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk