F1.sk F1.sk

Tombazis verí, že nové pravidlá sú napísané dobre a nemajú veľa "šedých zón"
zdroj: FIA

Tombazis verí, že nové pravidlá sú napísané dobre a nemajú veľa "šedých zón"

Pred dvoma týždňami boli definitívne odobrené nové pravidlá, ktoré budú platiť od roku 2021. Jednotlivé tímy sa okamžite pustili do prvotného vývoja, ale v tejto fáze aj do hľadania medzier, respektíve šedých zón, ktoré by im mohli poskytnúť výhodu.

Ross Brawn a spol. však mysleli aj na to a tím ľudí, ktorí pravidlá staval, sa na nich snažil pozerať zo všetkých možných strán. Napriek tomu sa dá predpokladať, že tu a tam sa nájde šedá zóna, ktorá by stála za využitie.

"Identifikovali sme dve či tri oblasti, ktoré neboli celkom dobré napísané a možno by neboli dobré kontrolované, takže sme v posledných niekoľkých mesiacoch pravidlá prepísali a už sú lepšie," povedal šéf FIA pre technické záležitosti monopostov Nikolas Tombazis pre Motorsport.com.

Ten teraz očakáva, že niektoré stajne ho možno začnú informovať o prípadných šedých zónach. Stane sa tak v záujme toho, aby do týchto oblastí zbytočne neinvestovali veľké peniaze a postupne budú v reakciách na tieto informácie prichádzať nové technické direktívy.

"Medzi tímami sa nájde solídny podiel - nepoviem všetky - tých, ktoré k tomu pristúpia zodpovedne a ak v pravidlách uvidia určitú nekonzistentnosť, tak budú mať záujem informovať nás o tom a pomôžu nám nájsť riešenie. Neviem vám povedať, o čo konkrétne by mohlo ísť, ale dúfam, že väčšinu vecí sme pokryli."

Tombazisovi je na druhej strane jasné, že žiadny tím to nebude hlásiť len preto, aby sa hral na akúsi charitu. Každý pozerá len na seba a mnohí si ihneď uvedomia, že možno do týchto šedých zón investujú niekoľko mesiacov práce, ale potom ich "zavrie" niekto iný.

"Nikto nechce niečomu venovať tri mesiace, aby im potom niekto potiahol koberec pod nohami a o tieto tri mesiace príde," usmial sa Tombazis. "Niekedy sa teda stane, že tímy niečo objavia, ale ešte predtým, ako do toho začnú investovať zdroje, sa chcú uistiť v tom, že to neskôr nebude zakázané."

FIA dostáva otázky od tímov pomerne často, pričom aktuálne sa veľa hovorí hlavne o otázke týkajúcej sa fungovania motora Ferrari. Red Bull postupoval tak, ako to FIA očakáva aj pri nových pravidlách. Opýtal sa na legálnosť uvažovaného riešenia a kompetentní povedali, že niečo také by legálne nebolo. Potvrdili to technickou direktívou.

Pri technických pravidlách by sme takto mali zabrániť tomu, čo prišlo napríklad v roku 2009. Vtedy tím Brawn GP dominoval vďaka dvojitým difúzorom, ktoré boli len šikovnou interpretáciou pravidiel. Niečo na ten štýl mali aj Toyota a Williams, avšak nie tak dobre prepracované.

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk