F1.sk F1.sk

Platy jazdcov idú mimo rozpočtového stropu, nie každému sa to však pozdáva
zdroj: Mercedes

Platy jazdcov idú mimo rozpočtového stropu, nie každému sa to však pozdáva

Formula 1 predstavila nové pravidlá, ktoré budú platiť od roku 2021. Prvýkrát boli športové, technické a dokonca aj finančné pravidlá predstavené v rámci jedného balíka a vyzerá to dosť zaujímavo. Nájdu sa však aj veci, s ktorými nesúhlasí každý.

Rozpočtový strop je napríklad stanovený dosť vysoko: ak bude v sezóne 21 veľkých cien, budú môcť tímy minúť 175 miliónov amerických dolárov, plus za každú ďalšiu veľkú cenu o ďalší milión viac. Ibaže v tejto sume nie sú zahrnuté marketingové výdavky, platy troch najdrahších zamestnancov stajne, licenčné poplatky FIA a mnoho ďalších vecí, napríklad ani platy jazdcov.

Keď to všetko porátame, tímy sa možno priblížia súčasnej úrovni míňania. Ale pozor: keďže v budúcom roku rozpočtový strop ešte platiť nebude, stajne sa budú na sezónu 2021 pripravovať s neobmedzeným množstvom zdrojov.

"V budúcom roku budeme do áut pre rok 2021 môcť investovať toľko, ako len chceme," povedal šéf Red Bullu Racing Helmut Marko. "Na tento rok teda budeme musieť navýšiť rozpočet a možno to bude najdrahšia sezóna všetkých čias."

A veru, slová "všetkých čias" treba zdôrazniť, pretože vo vzdialenejšej budúcnosti už nebude možné toľko minúť. Stajne teda zbierajú rezervy, aby do budúceho roku napumpovali čo možno najviac a vybudovali si konkurenčnú výhodu, z ktorej budú neskôr ťažiť.

"Ale obmedzenia týkajúce sa veterného tunela a CFD platia pre všetkých už aj teraz," pripomenul technický šéf F1 Pat Symonds. "Z tohto už viac nevyťažíte. Aj keď veľké tímy najmú obrovské množstvo ľudí, ktorí budú hľadať diery v pravidlách, tak všetky veci budú musieť preveriť v tuneloch. Nuž a minú si tak čas, ktorý tam môžu stráviť. Všetko je to aj paranoja. Každý má strach, že ostatní minú viac peňazí."

Ďalšou témou sú platy jazdcov. Tie podľa Marka dramaticky porastú. "Keď budú výkony áut vyrovnanejšie, budú jazdci opäť najdôležitejší," skonštatoval Rakúšan. "Hamilton, Verstappen a Leclerc sa nechajú lepšie zaplatiť. A ak sa navzájom dohodnú, môže to tímy dostať pod tlak. Môžu stáť aj 50 miliónov. Bolo chybou, že platy jazdcov nešli do stropu..."

"Aj podľa mňa to bola chyba," pridal svoj názor šéf McLarenu Zak Brown. "Podobne, ako auto, aj oni sú faktor, ktorý určuje finálny čas na kolo. Ak by boli súčasťou rozpočtu, museli by si tímy poriadne premyslieť, do čoho radšej investujú. Do jazdca, prípadne do auta. Práve v tom mal byť zmysel rozpočtového stropu. Odmenení mali byť tí, ktorí peniaze investujú najrozumnejšie."

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk