F1.sk F1.sk

Vasseur v rozhovore o Giovinazzim, Räikkönenovi i o tom, že Alfa Romeo urobila veľký krok vpred
zdroj: Alfa Romeo

Vasseur v rozhovore o Giovinazzim, Räikkönenovi i o tom, že Alfa Romeo urobila veľký krok vpred

Ako dieťa si vyskúšal motokáry, následne vyštudoval renomovanú francúzsku automobilovú, leteckú a dopravnú univerzitu ESTACA, aby skončil ako vedúci tímu Formuly 1, Alfa Romeo. Reč je o Frédéricovi Vasseurovi.

V rozhovore pre racefans.net sa vyjadril nielen k situácii v tíme, ale aj o jazdeckom zložení, investoroch, či zmene pravidiel od roku 2021. 

Okolo osoby Antonia Giovinazziho v poslednom čase panujú špekulácie, či si svoje miesto v tíme udrží aj po skončení aktuálnej zmluvy. Taliansky nováčik sa v poslednom období výrazne zlepšil a je zrejmé, že nechce odísť bez boja. 

„Diskutujeme o tom. Teda, zatiaľ sme nediskutovali, ale príde to čoskoro,“ reagoval Vasseur na otázku, či ako šéf tímu môže hovoriť do výberu pilotov, alebo je výber viac na strane investorov. 

„Nakoniec, je spoločným záujmom, aby sme boli na tej istej lodi. Spoločne musíme pracovať na dosiahnutí výsledkov. Nemôže nastať situácia, že ja by som chcel A a investori B. Vkladajú do tímu financie a potrebujú, aby sme dosiahli výsledky.“ 

Urobil podľa neho Giovinazzi dosť na to, aby si zaslúžil svoje miesto? „Antonio je nováčik a z môjho pohľadu sa mu od začiatku roka darí veľmi dobre. Prvú časť sezóny sa trochu trápil, ale treba vziať do úvahy, že posledné dve sezóny nesúťažil, keďže bol iba testovacím jazdcom.“

„V Spa mal ťažký víkend. Bol blízko k dosiahnutiu aspoň bodu, ale v závere oň prišiel. Nasledujúci týždeň v Monze bol na neho vyvíjaný obrovský tlak. Na jeho domácu veľkú cenu sa prišlo pozrieť 200 hostí od Alfa Romeo, nepočítajúc novinárov a fanúšikov. Aj napriek tomu skončil na deviatom mieste. Potom odviedol skvelú prácu v Singapure, kde nepoznal trať a od začiatku mal veľmi silný víkend. Nemôžeme sa sťažovať.“

Je však známe, že na budúci rok bude voľný jeden z bývalých majstrov Vasseura, Nico Hülkenberg. „Sme vo svete, kde sa situácia mení zo dňa na deň. Každý je pod tlakom, ale toto je svet F1 a vôbec to nie je problém. Musí pretekať, dokonale pozná svoju situáciu a zlepšuje sa. Najdôležitejšími pretekmi sú vždy tie posledné.“

V inej situácii je miláčik publika, Kimi Räikkönen. Ten sa vrátil do tímu, s ktorým v F1 debutoval. „Myslím, že získal viac-menej všetky možné body, ale nie je to len o tom. Veľmi nám pomohol aj pri vývoji spoločnosti ako takej, pri vývoji monopostu a stabilizácii systému. Stále sme celkom mladí a rastieme.“

Alfa Romeo tiež zažila ťažké časy, keď jedným z partnerov bola, celkom záhadná, spoločnosť Longbow. V súčasnosti je už situácia iná. „Z hľadiska pozícii v šampionáte sa zlepšujeme a zlepšuje sa aj Manažment Formuly 1 (FOM) z hľadiska obratu. Celkovo sme odviedli dobrú prácu, aby sme značne zlepšili príjmy od sponzorov. V porovnaní s obdobím spred dvoch rokov je to obrovský krok vpred a ak v tomto tempe budeme pokračovať, budeme v dobrej pozícii.“

Vasseur nepredpokladá, že tím ukončí dlhodobé partnerstvo s Ferrari. Predtým, za Monishi Kaltenbornovej, sa uvažovalo aj o Honde, dnes už tieto hlasy utíchli. „Výber motora má zmysel, ale zatiaľ sme o tom nehovorili.“ 

Pripúšťa však, že rozhodnutie Alfy Romeo o tom, či si v budúcnosti bude opäť vyrábať vlastné prevodovky, je aktuálne vo hviezdach. "Ak nepôjdeme smerom k štandardizácii, tak tu nebudem stavať nové oddelenie, vďaka ktorému by sme si vyrábali prevodovky, keďže potom k tej štandardizácii aj tak prejdeme. Je to obrovská investícia, pretože by sme potrebovali dynamometer. Pre nás ako Sauber by to bola ozaj obrovská investícia."

Podľa neho si v stajni nechávajú otvorené dve možnosti. Pokračovať s Ferrari, alebo Renaultom. Mercedes zrejme nepripadá do úvahy, aj napriek tomu, že Fred a Toto Wolff sú dobrými priateľmi. „Mercedes má plné ruky práce s troma zákazníkmi a tiež sám so sebou. Jeden však nikdy nevie. Nejde o to, či ste priatelia. V istej fáze už jednoducho dosahujete kapacitné limity spoločnosti.“

Šéf švajčiarskeho tímu sa ešte vrátil k zmene pravidiel od roku 2021. „Plán, ktorý sme dostali pred dvoma rokmi, bol z môjho pohľadu dobrý. Teraz si však nie som istý, či sa nám podarí niečo urobiť. Všetky opatrenia boli pozastavené. Napríklad na brzdách sme mali ušetriť milión, v súčasnosti je to pozastavené. Musíme si pamätať začiatok tohto príbehu. Chceli sme viac šetriť.“

„Musíte dať malým tímom kapacitu na vývoj ich auta. Nemôžete ani plošne stanoviť rozpočtový strop. Je veľmi ťažké porovnávať tímy, pretože záleží aj na tom, kde máte svoje sídlo. V našom prípade je napríklad Švajčiarsko veľmi drahé.“

Aj napriek tomu verí v svetlú budúcnosť F1, a to hlavne kvôli novým tváram, ako je aj bývalý jazdec Sauberu, Charles Leclerc.

„Momentálna situácia ma trochu zlostí, ale musíme ostať optimistickí. Posledných šesť pretekov bolo najlepších za posledných päť rokov. Prichádzajú tu tiež noví jazdci a okolo nich je veľké haló, čo je veľmi dôležité. Máme tu novú generáciu, ktorá sa pripája k tej súčasnej. Musíme sa však postarať aj o iné veci, pretože nemôžeme robiť F1 tak, že v boji budú len Ferrari s Mercedesom,“ uzavrel 51-ročný Francúz.

Najnovšie z kategórie: Frédéric Vasseur

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk