F1.sk F1.sk

Ak Renault uznajú vinným za porušenie pravidiel, bude čeliť závažnému trestu
zdroj: Twitter/Jaume Ciruana

Ak Renault uznajú vinným za porušenie pravidiel, bude čeliť závažnému trestu

Už sme vás informovali o tom, že niekoľko hodín po skončení Veľkej ceny Japonska, tím Racing Point odovzdal Medzinárodnej automobilovej federácii (FIA) dvanásť-stranový dokument, v ktorom tvrdí, že Renault disponuje nepovoleným systémom.

Podľa nich by mal mať francúzsky tím v monoposte RS19 systém, ktorý zrejme automaticky nastavuje balans bŕzd v závislosti od toho, kde sa vozidlo na trati nachádza. Jazdci toto nastavenie síce podľa pravidiel môžu upravovať, ale len manuálne. V článku 27.1 Športového poriadku sa uvádza nasledovné: „Jazdci musia viesť vozidlo samostatne a bez pomoci.“

FIA sa obvineniami zaoberá a od Renaultu si už mala vypýtať viacero súčiastok ako napr. volanty, či elektronickú kontrolnú jednotku. 

Bývalý jazdec F1, Ralf Schumacher, sa na margo možného vylepšenia vyjadril tak, že by išlo o veľkú výhodu. „Pilot je zvyčajne sám zodpovedný za nastavenie brzdového vyváženia, takže ak sa to deje automaticky, môže brzdiť neskôr a do každej zákruty použiť vyššiu rýchlosť.“

„Bola by to veľká výhoda, automatický systém ovládaný elektronicky by to dokázal oveľa lepšie a rýchlejšie, ako by to zvládol samotný jazdec.“ 

Podľa neho musí byť podozrenie Racing Pointu oprávnené. „Je nepísané pravidlo, že neobviňujete iný tím, pokiaľ si nie ste na 100% istí,“ uviedol pre planetf1.com.

„V prípade, že majú pravdu, bude to pre Renault katastrofa. FIA teraz stojí pred ťažkým rozhodnutím, musia si byť úplne istí,“ dodal Schumacher.

Talianske médiá informovali, že Renault môže byť dodatočne vylúčený z pár pretekov, ak systém využívali len krátku dobu. Ak však takúto výhodu používali dlhší čas, teoreticky im hrozí aj vylúčenie z tohtoročného šampionátu, prípadne zákaz štartu vo viacerých pretekoch.

„Bude záležať na tom, ako dlho mal tím takúto výhodu. Ak by tento systém využívali dlhšie, bude potrebné prijať rázne rozhodnutia,“ píše f1sport.it.

Naposledy sa takto riešilo podvádzanie v roku 2007, keď bol McLaren obvinený, že od Ferrari prevzal dôverné technické informácie. Preto boli diskvalifikovaní z majstrovstiev a navyše museli zaplatiť pokutu vo výške 100 miliónov dolárov.

Najnovšie z kategórie: Racing Point

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk