F1.sk F1.sk

Zákulisný príbeh o tom, čo všetko bolo treba urobiť, aby tajfún Hagibis neohrozil Veľkú cenu Japonska
zdroj: Honda

Zákulisný príbeh o tom, čo všetko bolo treba urobiť, aby tajfún Hagibis neohrozil Veľkú cenu Japonska

Na neprajné počasie počas víkendu, kedy sa odohráva Veľká cena Japonska, sme si už v priebehu rokov zvykli. Uplynulý víkend však bola situácia mimoriadne vážna. Tajfún Hagibis sa rútil na japonské pobrežie a v ohrození nebol len tretí tréning a kvalifikácia, ale aj samotné preteky.

Pre mnohých bol najväčšou nepríjemnosťou supertajfúnu budík, ktorý skalopevným fanúšikom zvonil v nedeľu už v skorých ranných, resp. ešte nočných hodinách. Lenže situácia na okruhu bola diametrálne odlišná. Kompetentní doslova dúfali v zázrak, aby sa mohlo nielen pretekať, ale aj vysielať prenos do celého sveta. 

Už dlhšie bolo jasné, že Hagibis v určitom okamihu preruší plynulosť víkendu, ale spočiatku sa vôbec nevedelo, kedy a na ako dlho sa tak stane. Postupne sa tiež zvyšovalo riziko silných vetrov a záplav. To znamenalo, že v ohrození neboli len samotné preteky, ale aj ich vysielanie, keďže vysielacie centrum sa náhle ocitlo v tzv. palebnej línii. 

Samozrejme, že technika, vďaka ktorej si vychutnávame prenosy, a ktorá tiež stojí za tým, že poznáme napr. presné časy jazdcov v jednotlivých kolách, je pred poveternostnými vplyvmi ako-tak chránená. Treba však dodať, že jej ochrana nie je navrhnutá tak, aby odolala supertajfúnu. 

Práve toto bol veľký problém, pretože televízne a technologické centrum sú piliere celého víkendu F1. Bez nich neexistuje žiadny televízny prenos a ani preteky, keďže súčasťou toho je napr. aj časomiera. Vedenie preto nemohlo riskovať, že veci budú odfúknuté, alebo sa poškodia. 

Situáciu priblížil Andrew James, technický riaditeľ strediska. „Ak nie je televízia, nemá zmysel mať preteky. Okrem toho vysielacie centrum rieši aj množstvo iných vecí, napr. detekciu rýchlosti v boxoch, palubné kamery, časomieru. Toto všetko by bolo ohrozené.“

Ešte vo štvrtok to vyzeralo tak, že sa vysielacie centrum rozoberie a po prejdení supertajfúnu sa naspäť poskladá na pôvodné miesto. V piatok ráno sa však situácia zhoršila. Odrazu bolo všetkým jasné, že na to nebudú mať dostatok času. 

„Stretli sme sa s kompetentnými na okruhu, stalo sa tak už o ôsmej ráno. Bolo mi jasné, že ak nebudeme mať k dispozícii dostatočne dlhú prestávku, nebudeme mať čas na prestavbu. Jediný spôsob bol dostať sa do vnútra, do garáže,“ pokračoval v opise James.

Ten následne všetkým zainteresovaným stranám rozposlal e-mail, v ktorom vysvetlil závažnosť situácie. Jeho úlohou bolo nájsť miesto pre celý tím a techniku. To znamená jedenásť technických kontajnerov rôznych zariadení, ktoré dokopy obsluhuje 70 osôb. Hovoríme tu celkovo o vyše 80 tonách rôzneho vybavenia. Všetko bolo treba presunúť na ideálne kryté miesto. Najvhodnejším sa ukázali garáže. Našťastie sa v nich našiel nejaký priestor.

„FIA bola veľmi ústretová. Vyčistili garáž a techniku pre palubné kamery a ostatné kamery potrebné na prenos, sme presunuli do garáží, ktoré boli vedľa seba. Dokonca sme odstránili priečky medzi nimi,“ uviedol technický riaditeľ. 

Začala sa tak doslova herkulovská úloha. Zvyčajne to trvá takmer dva dni, kým sa všetko vybuduje a spustí. „Veci sme začali sťahovať v piatok od 16:00 h. Našťastie sme mali fantastický tím ľudí, ktorí vedeli, čo majú robiť. Všetko sme rozobrali za asi dve a pol hodiny. Potom sme to museli presunúť do garáží a zapojiť to,“ neskrýval nadšenie James, podľa ktorého to trvalo len osem a pol hodiny. Každý presne vedel, čo má robiť.

O pol štvrtej nadránom už bolo všetko zabezpečené, pričom úvodné odhady hovorili, že to bude hotové možno o desiatej. Dokonca sa vybudovalo aj zopár provizórnych klimatizačných jednotiek, aby sa v garáži predišlo zvýšeným teplotám. V sobotu ráno tak F1 vedela, že všetko funguje a očakával sa príchod supertajfúnu. 

Okrem toho, že sa jednotlivé garáže zabezpečili pred prípadnými záplavami, bolo nutné prijať aj niekoľko nariadení, napr. žiadna elektronika sa nemohla nachádzať na zemi a musela byť na vyvýšenom mieste. 

V nedeľu o piatej ráno sa tím vrátil k napájaniu systémov, o ôsmej prebehli skúšky a všetko bolo pripravené na kvalifikáciu, ktorá mala začať o 10:00 h. Dôkazom skvelej práce bolo to, že fanúšikovia si absolútne nič nevšimli. 

„Povedal som Chaseovi Careymu, (predseda predstavenstva a generálny riaditeľ F1, pozn. redaktora) že je to hotové a on povedal: výborne. Ja som mu na to dodal, aby neočakával, že to budeme robiť pravidelne,“ uzavrel s miernym úsmevom James.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk