F1.sk F1.sk

V roku 2020 by sa mali uskutočniť troje kvalifikačné preteky
zdroj: Aston Martin Red Bull Racing

V roku 2020 by sa mali uskutočniť troje kvalifikačné preteky

Už dlhšie sa hovorí o tom, že v budúcom roku by sme mali byť svedkami netradičných kvalifikačných pokusov. Počas niektorých víkendov by sa v sobotu mal konať šprint na sto kilometrov plus jedno kolo, do ktorého by pretekári vstupovali v obrátenom majstrovskom poradí. Poslední by boli prví.

Auto Motor und Sport teraz informuje o tom, že podľa všetkého sa tak stane vo Francúzsku, Belgicku a v Rusku. V úvodnej časti sezóny takéto preteky neprichádzajú do úvahy, pretože majstrovské poradie by ešte nebolo dostatočne vyprofilované. 

Pôjde o akýsi test, takže by sa mal uskutočniť na rozdielnych typoch okruhov: vo Francúzsku a v Rusku sa predbieha ťažko, v Belgicku zasa ľahko. Avšak ako už povedali niektorí zástupcovia padoku, s predbiehaním môže byť aj tak problém. Jazdci budú vždy za súpermi, ktorí disponujú podobným výkonom, takže prečo by ich mali predbehnúť? A na okruhoch ako Paul Ricard alebo Soči to potom môže byť poriadna procesia.

Ako však pripomína spomínaný zdroj, nie je to úplne domyslené. Existuje viacero otázok: "Čo s trestami? Ako budú posudzované vypadnutia v sobotňajších pretekoch? S akými pneumatikami sa bude vstupovať do nedele?"

V Suzuke sa aj preto konalo zasadnutie zástupcov FIA, Manažmentu F1 a manažérov tímov. Tí usúdili, že pre sobotňajšie preteky by sa neuplatňovali žiadne tresty - v platnosti by boli až pre nedeľné hlavné preteky.

Štart pretekov bude o 15:00 miestneho času (platí na väčšine okruhov). Na žiadosť televíznej réžie by mali autá na rošte stáť približne desať minút, aby sa podarilo vystupňovať napätie - následne by boli vpustené do zavádzacieho kola. Samotné preteky by mali trvať do 45 minút.

Vyriešená je aj hypotetická situácia, v akom poradí sa autá postavia na štart veľkej ceny, ak v sobotu navzájom kolidujú a vypadnú. "Lepšie hodnotené bude auto, ktoré bolo v okamihu vypadnutia viac vpredu," píše AMuS. "V sobotu by neplatila povinnosť zastať v boxoch a voľba pneumatík by bola voľná. A aj v nedeľu by si tímy mohli vybrať pneumatiky, aké len chcú."

Avšak na to, aby sa takéto preteky uskutočnili už v budúcom roku, potrebujeme jednohlasnú zhodu tímov. Sotva však môžeme predpokladať, že top tímy budú súhlasiť. Tie totiž ako jediné majú čo stratiť.

V Mercedese už vyrátali, že v sobotu by vraj vzhľadom na všetky okolnosti vedeli získať len štyri alebo päť miest k dobru. To znamená, že do nedeľných pretekov by štartovali približne z pätnásteho miesta, čo je pre nich ako značku zlé. 

FIA však podľa AMuSu disponuje prostriedkom na to, aby tímy prinútila súhlasiť. Viac informácií o ňom však zatiaľ nemáme. Isté je to, že by išlo len o pokus: ak by sa neosvedčil, na túto alternatívu by sme rýchlo zabudli. 

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk