F1.sk F1.sk

Tímy chcú rozlúsknuť záhadu: Odkiaľ dokáže Ferrari vydolovať 55 koní k dobru
zdroj: TASR

Tímy chcú rozlúsknuť záhadu: Odkiaľ dokáže Ferrari vydolovať 55 koní k dobru

Ferrari v tomto roku nepostavilo práve najlepšie auto a ak sa jazdí na okruhoch s viacerými zákrutami, tak sa červeným nedarí. Dobrým príkladom bol Hungaroring, kde zaostali o viac ako minútu.

Na druhej strane však Ferraristi postavili dokonalý motor a keď prídeme na trate, kde vedia využiť jeho silu, sú veľmi dobrí. Aj vďaka tomu dokázali zvíťaziť v Spa-Francorchamps a v Monze. V niektorých situáciách vedia z motora dostať obrovské množstvo výkonu a konkurencia špekuluje, ako je to možné.

Auto Motor und Sport vo svojom aktuálnom príspevku tvrdí, že Ferrari vie z ničoho nič získať k dobru až 40 kilowattov výkonu, teda približne 55 koní. Už starší motor, ktorý nasadilo v Spa, bol v tomto smere silný, ale nový, predstavený v Monze, je ešte lepší. Potvrdili to GPS merania.

V Taliansku sme všetko mohli vidieť aj v priamom prenose. Hamilton bol nalepený na Leclerca, ťažil z vzduchovej clony a mohol využívať DRS, ale aj tak to nestačilo. "Napriek tejto výhode sme na hlavnej rovinke na Leclerca získali k dobru len dva metre," krútil hlavou jeden z inžinierov.

Mattia Binotto a spol. radi zdôrazňujú, že za svoju silu vďačia konceptu auta, ktoré je postavené tak, že produkuje menej prítlaku a súčasne menej odporu. Pochopiteľne uznávajú, že majú aj silný motor, veď to je pýcha Ferrari, ale príliš to nechcú zdôrazňovať.

Konkurenti to vidia inak a všetci sa zhodujú na tom, že ide hlavne o motor. "Po stránke produkovaného odporu vzduchu sa autá odlišujú len marginálne," píše AMuS. "A to hlavne v Monze, kde sa jazdí s najmenšími možnými krídlami."

"Renault, Honda a my sme aktuálne približne na jednej úrovni," konštatuje športový šéf Mercedesu Toto Wolff. "Vyniká len Ferrari, a to miestami dramaticky."

Wolff v Monze povedal, že Mercedes pravdepodobne vie, čo vo Ferrari robia. Znelo to asi tak, ako keby v tom bol nejaký trik. Nuž a šéf Red Bullu Racing Christian Horner prezradil: "Máme niekoľko podozrení, ktoré sme poslali FIA, ale zatiaľ sme nedostali žiadnu odpoveď."

Zvláštne je to, že Ferrari dokáže neuveriteľný výkon vyťažiť len občas. Stane sa tak v kvalifikácii, v prvom kole pretekov a potom po reštartoch. 

"Z toho sa dá vyvodiť, že na vyvolanie dodatočného výkonu potrebuje Ferrari najskôr nejaké pomalé kolo," uvádza AMuS. "Tento režim teda nemôže byť kedykoľvek aktivovaný v záujme útočenia alebo obrany. Inak by Sebastian Vettel na rovinke Kemmel v Spa s prehľadom odolal útoku Hamiltona."

Takto to bolo v Belgicku, ibaže v Taliansku sme v podaní Ferrari videli niečo viac. Leclerc si dokázal svoju pozíciu brániť dlhodobo, aj keď neukazoval až taký výkon, ako v Q3. Bol však dostatočný na to, aby Hamilton nemal šancu.

Mercedes rátal s tým, že ak bude Hamilton na Leclerca dlhodobo vyvíjať tlak, tak Monačanovi tajomný výkon dôjde a už ho nebude môcť nasadzovať. Ibaže v Monze sa tak nestalo a Charles ho pravidelne využíval na hlavnej rovinke a následne aj pred druhou šikanou.

Celkovo vraj existujú tri teórie, ako Ferrari získava silu:

1. za určitých okolností vraj z batérie dokážu dostať 160 namiesto 120 kilowattov a pomalé kolo potrebujú na to, aby batériu kompletne nabili.

2. v pomalom kole pred aktivovaním dodatočného výkonu dokážu dostať palivo za senzor, ktorý meria povolený prietok paliva. Tým pádom potom v rozhodujúcom kole dokážu využiť viac paliva, ako je povolené.

3. zberné potrubie nachádzajúce sa pred motorom chladia olejom a časť tohto oleja dokážu využiť v spaľovacom procese. Tu však nie je zrejmé, prečo by v tomto prípade potrebovali jedno prípravné kolo.

Tieto teórie sú síce zaujímavé, ale samotný AMuS upozorňuje na to, že takto by to bolo nelegálne a technickí komisári by sa vo veci okamžite začali vŕtať. Je teda zrejmé, že vo Ferrari to musia podľa všetkého robiť inak.

Ferrari malo v tomto smere výhodu už aj v minulom roku, ale počas zimy FIA vydala viacero technických nariadení, ktorými nové cesty stopla. Výkonnostná výhoda Ferrari však ostala. "Musia robiť niečo veľmi šikovné," cituje zdroj hlasy konkurencie. "A ak je to legálne, tak klobúk dolu."

Najnovšie z kategórie: Ferrari

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk