F1.sk F1.sk

Príde od roku 2021 zmrazenie vývoja motorov?
zdroj: Renault

Príde od roku 2021 zmrazenie vývoja motorov?

Auto Motor und Sport priniesol ďalšie zaujímavé informácie o budúcom smerovaní Formuly 1. Podľa tohto zdroja sú pre tímy pripravované technické pravidlá pre rok 2021 príliš reštriktívne a najradšej by ich ešte upravili.

Dokonca sa hovorí o tom, že Ferrari má pripravené využitie svojho práva veta, ktorým by niektoré aktivity rado stoplo. "Avšak otázka stojí tak, či bude toto právo pre rok 2021 ešte vôbec platné," konštatuje AMuS. "Ujasniť to bude musieť až súd, avšak tak dlho nemôže nikto čakať."

Pálčivá je však aj iná téma. Celým svetom sa nesú diskusie o klíme a nedobrých vyhliadkach týkajúcich sa budúcnosti, pričom čoskoro to určite zasiahne aj motoršport. Nuž a je dosť možné, že jedného dňa bude takéto súťaženie "politicky nekorektné".

Táto situácia je výrobcom automobilov celkom jasná a aj preto Mercedes nedávno publikoval video, ktorým upozorňoval na neuveriteľné vlastnosti pohonnej jednotky pre F1. Ide o najefektívnejšie agregáty sveta, ktoré prekračujú 50-percentnú termálnu efektívnosť, čo nespĺňa žiadny sériový motor.

Ruku k dielu plánuje priložiť aj FIA, ktorá od roku 2021 zavedie nové pravidlá týkajúce sa palív. Až 25 percent z využitého množstva bude musieť byť syntetického, takže po stránke CO² takmer neutrálneho. Nuž a od roku 2025 by sme mali stopercentne prejsť na E-palivá.

"Každé odvetvie zábavného priemyslu, pričom do tejto kategórie patrí aj motoršport, bude musieť byť v budúcnosti z hľadiska CO² neutrálne," skonštatoval šéf Mercedesu Toto Wolff, ktorého slová cituje Auto Motor und Sport. "Inak sa toho veľké firmy nezúčastnia."

V takom Renaulte majú aj iný problém: okrem neutrálnosti po stránke produkcie CO² by sa radi dopracovali aj k neutrálnosti po stránke financií. Nechcú byť teda v strate.

"Vďaka rozpočtovému stropu a spravodlivejšiemu deleniu príjmov boli naplnené dve z našich požiadaviek," povedal šéf tohto tímu Cyril Abiteboul. "Toto nám však nestačí. Ak nás Formula 1 nemá vyjsť ešte drahšie, pôjde od roku 2021 aj o zmrazenie vývoja motorov. Do toho okamihu budú všetci aj tak na podobnej úrovni."

S týmto krokom by súhlasil aj Wolff: "Ak sa na jednotnom testovacom stanovisku ukáže, že výkon a krútiaci moment štyroch motorov sú v rámci jedného percenta, tak bude mať význam zastaviť vývoj."

"Zmrazenie motorov musí prísť," zdôraznil Helmut Marko z Red Bullu. "Inak sa nám náklady vymknú z rúk, pretože nájdenie tej poslednej desatinky je vždy najdrahšie. Už v ére V8 sme videli, aké množstvo peňazí nám ušetrilo zmrazenie vývoja. Nuž a pri týchto monštrách, ktoré tu máme dnes, bude efekt šetrenia ešte omnoho väčší."

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk