F1.sk F1.sk

Oficiálna stránka F1 poodhalila model auta pre rok 2021
zdroj: F1.com

Oficiálna stránka F1 poodhalila model auta pre rok 2021

Oficiálna stránka Formuly 1 vo štvrtok 22. augusta 2019 prvýkrát ukázala reálny model monopostu (testovaného v 50-percentnej veľkosti) pripravovaného pre rok 2021. Odhalila jeho testy vo veternom tuneli a pridala aj video. Nuž a prvé dáta mali potvrdiť úspech zamýšľaného scenára.

F1.com píše, že model pre rok 2021 začal byť vo veternom tuneli Sauberu testovaný ešte pred Veľkou cenou Nemecka a všetko prebiehalo v najvyššom utajení. V januári sa testoval 60-percentný model z roku 2018, aby v marci nasledovali ďalšie jazdy už s modelom pre rok 2021, ale ešte s 13-palcovými kolesami.

"Všeobecné výsledky budú zdieľané medzi všetky tímy," informuje oficiálna stránka Formuly 1. "Nezávislá konzultačná skupina Sauberu, ktorá prevádzkuje tento veterný tunel, ubezpečila, že ich formulový tím (Alfa Romeo Racing) vďaka tomu nezíska žiadnu výhodu."

Oblasť bočníc či zadného krídla by mala ostať rovnaká, ako na priloženej fotografii, ale predné krídlo ešte podstúpi vývoj.

"Väčšinu nášho vývoja realizujeme za pomoci CFD a využívame aj pokročilé techniky, ktoré tímami nie sú hojne využívané," povedal technický riaditeľ F1 Pat Symonds. "Virtuálne simulácie sme chceli podporiť aj fyzickými. Rozhodli sme sa využiť 50-percentný model auta a nie 60-percentný. Všetko sme to do veterného tunela poslali s dostatočným predstihom, aby sme mali príležitosť čo najlepšie rozpoznať víry, ktoré auto vytvára."

"Hlavnou úlohou všetkých našich snažení je to, aby sme limitovali straty, ktorým čelí nasledujúce auto," vyjadril sa šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis narážajúc na to, že prenasledovateľ po priblížení sa za svojho súpera stráca obrovské množstvo prítlaku.

Nasadenie 50-percentného modelu ponúklo ľuďom z FIA zaujímavú výhodu, ktorú spomenul Symonds: "Model zabral v tuneli menej miesta a z hľadiska dĺžky auta sme sa tak dokázali pozrieť ďalej za neho."

Nebolo by však lepšie postaviť za model aj druhý a získať tak ešte viac informácií? "Nebolo to nevyhnutné," odpovedal Symonds, ktorý pripomenul, že takto sa to robilo napríklad pred rokom 2009. "Ale to sme už museli zísť k štvrtinovej veľkosti auta, ktorá bola až príliš malá. Práve preto sme sa rozhodli proti tomuto kroku." 

Tieto úlohy teraz odvádza hlavne CFD a vo veternom tuneli ide len o preverovanie korelácie. Ľudia z FIA sú napokon spokojní, pretože CFD im dodalo správne dáta.

"Nezažili sme žiadne veľké prekvapenia," potvrdil Tombazis. "Vzduch za autom narušíme o približne 5 až 10 percent, pričom pri súčasných autách je to až 50 percent."

Najnovšie z kategórie: Foto & Video

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk