F1.sk F1.sk

Kimi Räikkӧnen: Iceman na štyroch kolesách
zdroj: IKAR

Kimi Räikkӧnen: Iceman na štyroch kolesách

Je čas naštartovať autá. Ferrari vydáva zvuk, ako keby zabíjali sedemstokilové prasa tak, že mu z oboch strán zabodnú do bokov sto nožov. Ten zvuk patrí nahnevanému, zranenému zvieraťu, ktoré chce čo najrýchlejšie vyraziť z boxu do pekla.

Z otroctva mužov v červenom do slobody štartovej rovinky.

Na uzavretú dráhu.

Je to prvá a posledná autorizovaná kniha o majstrovi sveta formuly 1. Už čoskoro vyjde aj v slovenčine, presnejšie prvý septembrový týždeň. Portál F1.sk vám exkluzívne prináša úryvok z knihy Neznámy Kimi Räikkӧnen. A vďaka nám sa ako prví dozviete, čo všetko nájdete v tejto úžasnej knihe, ktorá mimochodom nadchla aj komentátora F1 Števa Eiseleho. 

Takmer 300 strán o chlapcovi zo skromných pomerov, ktorý však dokázal preraziť až na vrchol jazdca formuly 1. 

Príbeh automobilového pretekára, ktorý sa mohol stať automechanikom. Nestal sa, stal sa svetoznámym. Rýchlo a šťastne. Vďaka svojmu otcovi, matke a sebe samému. On chcel iba čo najrýchlejšie jazdiť autom. Väčšina takýchto ľudí zostane neznámymi...

„Iceman. Po ľade ani stopy. Prezývku Iceman mu vymyslel Ron Dennis, šéf tímu McLaren. Je to krycie meno, štít, pracovný nástroj. Za ním môže jazdiť, na tento účel je vhodné, ale mimo auta sa roztopí, najneskôr na prahu domova...“

Neznámy Kimi Räikkӧnen

V knihe okrem Kimiho prehovoria jeho mama, brat, manželka a dôverní priatelia. Samozrejme, nechýbajú ďalší jazdci formuly 1. Tiež šéfovia tímov, mechanici, kondičný tréner, manažéri aj celkom obyčajný fanúšik F1.

Pre fanúšika F1 nielen povinné čítanie, ale aj zaujímavé, pútavé, zábavné a dojímavé. O Kimiho jazdení, detstve, rodine, o voľnom čase aj o dramatických okamihoch v jeho živote. 

V knihe je navyše množstvo doteraz nezverejnených fotografií z rodinného archívu Kimiho Räikkӧnena.

F1.sk prináša exkluzívny úryvok z knihy Neznámy Kimi Räikkönen:

„Aj zlé spomienky môžu byť dobré,“ rozpráva Kimi. „Všetci si myslia, že ak nevyhráš, preteky boli zlé. Za tie roky som zažil mnohé preteky, keď som štartoval z nejakého posratého miesta, z nejakej pozície X, a potom som skončil piaty alebo štvrtý a som si celkom istý, že z toho miesta by nikto nemohol zajazdiť lepšie. No toto akoby nikto nechápal. Oni si myslia, že len ak si vyhral, tak sa ti darilo. Aj keby preteky boli neskutočne nudné, ale ty si prvý, tak podľa názoru komentátorov to bol úplne špičkový výkon. Na to by sa dalo povedať, že to boli celkom posraté a nudné preteky, pretože iným sa tam stalo všeličo a ja som mal štigro a nejakým zázrakom som sa dostal na prvé miesto, a oni ti tvrdia, že si bol čertovsky dobrý. To nemá ani hlavu, ani pätu."

"V tomto zmysle môžu byť zlé spomienky dobré. Všetci si myslia, že prvé miesto je prvé miesto, hoci napríklad v tíme vedia presne, že to a to štvrté miesto bolo vzhľadom na okolnosti skutočne dobré. Lenže tieto veci je úplne zbytočné vysvetľovať ľuďom, ktorých zaujíma iba to, kto je na stupňoch víťazov. Pre nich je dôležitý len konečný výsledok."

"Ja môžem mať dobré spomienky aj na preteky, ktoré som nedokončil, pretože všetko išlo čertovsky dobre, kým mi nevybuchol motor. Napríklad roku dvetisícdva sa mi rozpadlo strašne veľa motorov, napriek tomu mi aj na ten rok zostalo veľa príjemných spomienok. Veľa som sa naučil, aj keď nie všetko vyšlo. Diváci to však nemôžu pochopiť.“

Pohľadom blúdim po veľkej obývačke. Hľadám niečo, čo by odkazovalo na slávu, povolanie, na to, že tu býva hviezda. Do očí mi udrie veľká červená kniha položená na spodnej poličke konferenčného stolíka. Je to dokument o majstrovstvách sveta v roku 2007, kniha, ktorú Kimimu venovalo Ferrari. To mi pripomenie jedinečnosť muža v teplákoch, ležiaceho na pohovke.

...

Okolo formuly jeden sa okrem obvyklých médií pohybuje aj tzv. verejnosť padoku. Megahviezdy, supercelebrity, rockeri, biznisoví guru. Pávy, včelie kráľovné, ministri. Všetci chcú svoj podiel, omrvinku, kúsok. Kúsok čoho? Toho istého ako fanúšik z fínskeho Pälkäne či z Tokia. Emóciu, dotyk, blízkosť, spomienku. Dotknúť sa toho, kto si podal ruky so smrťou. Jazdci robia niečo, čo by robiť nemali, ale aj tak to robia. Nebezpečné? Áno. Vzrušujúce? Rozhodne.

Na YouTube je video, v ktorom svetoznáma herečka Nicole Kidman prichádza do boxu Ferrari, aby pozdravila jazdcov. Podá ruku Kimimu a povie: Nice to meet you. Kimi jej z povinnosti podá ruku a odvráti pohľad. Strohý šot prezrádza veľa. Video je obľúbené, lebo je tam chyba: Kimiho správanie. Nepísaný zákon hovorí, ako sa treba správať v prítomnosti slávneho človeka. Treba sa rozplývať: aké úžasné, že ste nás navštívili, videl som mnohé vaše filmy, aj tie, v ktorých vystupuje váš manžel sú fajn. Kimiho výraz však prezrádza, ako ho obťažuje vystúpiť z auta a čeliť tienistým stránkam profesie: žiarivé hviezdy, ktoré by mali radšej zostať na nebi. Čo tu na mojom pracovisku obsmŕdajú?

...

Kimi rád hovorí o motokrose, pretože ním sa všetko začalo a do neho investoval. Vlastní motokrosovú stajňu Ice One Racing, ktorá pôsobí v Belgicku a ktorú vedie bývalý špičkový jazdec Antti Pyrhönen. Kimi má k tejto disciplíne vášnivý vzťah. Motokrosovú trať postavil na svojom letovisku v Porkkalanniemi.

Asi pred tridsiatimi piatimi rokmi Kimi na dvore rodného domu v Karhusuo v meste Espoo nasadol na detskú minikrosovú motorku Italjet a pridal plyn. Motorka s malým mužíčkom sa s trhnutím rozbehla a on sa odvtedy nezastavil. S o dva roky starším bratom Ramim motokrosovou motorkou na nepoznanie rozrývali domáci dvor, až kým nedorástli do sveta štvorkoliek. Kimiho syn Robin bude čoskoro vo veku, v ktorom jeho otcovi odletovala spod zadného kolesa tráva a hlina. 

Čo je na rýchlosti zaujímavé? Čo na nej tak fascinuje? Prečo človek nedokáže zostať na mieste? Je vari v organizme nejaký pulzujúci vírus? Ako vzniká chod na zvýšené obrátky? Tieto obrátky sú potrebné v mnohých oblastiach života. V umení, v podnikaní, v desiatkach športových disciplín, v ktorých sa úspech zakladá na rýchlosti reakcie, horlivosti, nespútanosti a nebojácnosti. Človeku zvyknutému ísť na zvýšené obrátky môže naháňať hrôzu všedný deň, ten sivý pruh, ktorý slnko odhaľuje na zaprášenej dlážke kuchyne. Po zvýšených obrátkach sa všetko zdá nudné, ako keby človek zostúpil z tej najdivokejšej atrakcie lunaparku na rovnú zem. Najúspešnejší fínsky skokan na lyžiach Matti Nykänen bol šťastný štyri sekundy vo vzduchu, na zemskom povrchu však bol často stratený. Pán nebies, pozemský červík. Nájsť niečo medzi tým je niekedy ťažké. 

Kimi premýšľa o rýchlosti. Predtým o nej možno nepremýšľal. Nevie ju presne definovať, vie jazdiť. Nenachádza slová, nachádza jazdné dráhy. Nedarí sa mu hovoriť, a predsa hovorí.

„Necítiš tú rýchlosť. Kým ti nevykĺzne z rúk. Občas po letnej dovolenke, keď sa rútiš na plný plyn po rovnej ceste, máš pocit, že hlava to nestíha. Akoby si vošiel do tunela, a keď potom zabrzdíš, uvedomíš si tú rýchlosť, možno na štyri sekundy. Potom sa ten pocit vytratí. Po dovolenke ma zvyčajne bolí šija a hlava sa neudrží vzpriamene a všetko ma bolí.“

Už len to počuť naháňa strach.

Kniha Neznámy Kimi Räikkӧnen vychádza už 3. septembra. Dozviete sa v nej, čo hovorí človek, ktorý zvyčajne nehovorí... a čo si myslí človek, o ktorom mnohí vedia, ale málokto ho pozná. 

Milan Buno, literárny publicista

Neznámy Kimi Räikkönen - kniha
IKAR


Najnovšie z kategórie: Kimi Räikkönen

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk