F1.sk F1.sk

Návrat dotankovávania alebo Formula 1 má (opäť raz) krátku pamäť
zdroj:

Návrat dotankovávania alebo Formula 1 má (opäť raz) krátku pamäť

V utorok sa v Ženeve uskutočnilo stretnutie týkajúce sa pravidiel budúcnosti. Romain Grosjean na ňom spolu so Sebastianom Vettelom zastupoval jazdcov a ako už povedal, predniesol štyri základné témy: pneumatiky, aerodynamika, váha áut a finančná spravodlivosť.

Na prvý pohľad sa dá povedať, že sme sa nič nové a prevratné nedozvedeli, veď o týchto témach sa hovorí roky. V oblasti váhy sa však nejedná len o zníženie váhy samotných áut, ku ktorému totiž aj tak nepríde - osemnásťpalcové pneumatiky ju totiž majú zvýšiť o 25 kilogramov a štandardný brzdový systém o ďalších osem.

Jediným riešením je teda dotankovávanie, vďaka ktorému by autá na štarte nemali 110 kilogramov paliva a neboli by také lenivé. Odrazu to (takmer) každý považuje za geniálny nápad, ibaže akoby sa zabudlo na množstvo vykonaných analýz či na názory odborníkov. 

Tankovanie neprinesie nič iné, len dopredu známe stratégie, znemožní úpravu stratégie počas pretekov, neuvidíme undercut ani overcut. A že zvýši vzrušenie v boxoch? Sotva, pretože tak, ako sú k dokonalosti vypilované ostatné činnosti, bude vypilované aj tankovanie. Nie ako v minulosti, keď sa občas niečo stalo - požiar alebo odjazd s hadicou. Avšak aj tých prípadov bolo veľmi málo.

"Zakúpenie tankovacej výbavy by v prvej sezóne spôsobilo náklady približne milión eur," cituje Auto Motor und Sport nemenovaného odborníka jedného z tímov. "Museli by sme zamestnať dvoch dodatočných mechanikov, ktorí by sa o to starali."

V ďalších rokoch by vraj bolo potrebné rátať s prevádzkovými nákladmi na úrovni približne 330 000 eur. Ide tu o transport, údržbu zariadení i o potrebné náhradné súčiastky. Nuž a stratégovia varujú, že tankovanie ničomu nepomôže a bude to väčšia nuda.

"Stačí sa pozrieť na preteky spred roku 2010. Hlavne na tie ihneď po roku 2000," povedal manažér tímu, ktorý si neželal byť menovaný. Vzápätí dodal, že "krivka počtu predbiehacích manévrov medzi rokmi 2009 a 2010 prudko stúpla." A presne to bolo obdobie, keď sa dotankovávanie zakázalo.

"Na undercuty a overcuty by sme mohli viac-menej zabudnúť, ich čas by sa skončil. Každý by jazdil dovtedy, kým by sa mu nevyprázdnila nádrž a potom by to dotankoval. Toto by totiž bola najrýchlejšia cesta do cieľa," skonštatoval jeden z inžinierov.

Jazdci svoje snahy obhajujú tým, že autá sú ťažké a pomalé, ale inžinieri s tým až tak nesúhlasia. Auto Motor und Sport pridáva citát jedného z manažérov tímov: "Porovnal som si barcelonské preteky z rokov 2009 a 2019, takže s dotankovávaním a bez neho. V priemere boli aktuálne autá v prvých desiatich kolách o 1,5 sekundy rýchlejšie. Áno, máme iné autá ako predtým, ale Formula 1 isto nie je pomalšia. Je rýchlejšia."

Robert Kubica patrí medzi zástancov návratu do minulosti. "Ja by som dotankovávanie nikdy nezakázal," skonštatoval. "Pre nás jazdcov by to bolo lepšie, autá by boli ľahšie a nezaťažili by tak pneumatiky. Pretekárskemu športu by to pomohlo. Dnes sú pneumatiky limitujúcim faktorom a určujú okamih zastávky v boxoch. Tankovanie by podľa mňa preteky okorenilo."

Sergio Pérez to však vníma inak: "Každý takýto dodatočný faktor pomôže top tímom a osobne si myslím, že na poradí by sa nič nezmenilo. Fanúšikovia chcú vidieť spektakulárne preteky a na to potrebujeme vyrovnanejšie štartové pole. Tak, ako v roku 2012, keď v úvode sezóny vyhrával vždy niekto iný."

Dotankovávanie bolo v F1 povolené v rokoch 1994 až 2010 a jeho návrat by vyhovoval aj ľuďom z Pirelli. "Ľahšie autá by znamenali menej záťaže na pneumatiky," uviedol šéf Pirelli pre motoršport Mario Isola. "Z pohľadu gúm to má nejaké výhody. Mohli by sme vyvíjať agresívnejšie a pripraviť mäkšie zmesi."

Najnovšie z kategórie: Liberty Media

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk