F1.sk F1.sk

Koniec záhadných príkazov vo vysielačke? FIA chce dať pilotom plnú zodpovednosť
zdroj: Pirelli Motorsport

Koniec záhadných príkazov vo vysielačke? FIA chce dať pilotom plnú zodpovednosť

Ročník 2021 bude vo viacerých oblastiach prelomový. Zmeny čakajú finančnú stránku Formuly 1, tímy dostanú nové technické pravidlá, ba zmeniť sa má i víkendový formát. FIA zvažuje aj isté kroky k posilneniu dôležitosti jazdeckých schopností pilota.

Dnes totiž vo Formule 1 vyhrávajú predovšetkým monoposty. Názor, že aj sám pilot dokáže v pretekoch dramaticky vylepšiť svoju pozíciu v porovnaní s tým, na čo jeho auto skutočne má, je menšinový. Potvrdzuje to fakt, že v hybridnej ére ešte nedokázal vyhrať pilot, ktorý by nesedel v Mercedese, Red Bulle alebo Ferrari.

Nikolas Tombazis, šéf FIA pre techniku jednosedadlových monopostov, približuje, čo za zmeny môžeme v tomto smere očakávať. "Počas najbližších mesiacov budeme skúmať isté položky. Zaoberáme sa odobratím niektorých typov elektroniky v aute a istých jazdeckých pomôcok. Samozrejme, že je to pomerne citlivá téma. Pracujeme na nej, aby sme sa ubezpečili, že sa vyhneme nejakým neželaným následkom."

Do "jazdeckých pomôcok" FIA zahŕňa aj komunikáciu s pretekovým inžinierom. "Diskutujeme aj o obmedzení telemetrie. Chceli by sme pilotov nechať jazdiť samých, aby počas veľkej ceny ovládali aj všetky technické aspekty auta."

"Rádiová komunikácia by sa stále využívala na posielanie informácií ohľadom stratégie či bezpečnosti, ale už by sme nepočuli: 'Teploty sú príliš vysoko, sprav toto či tamto.' Uprednostnili by sme, keby tieto správy boli v informačnom systéme auta," pokračuje Tombazis. Displeje na volantoch by tak mohli nabrať na rozmeroch, prípadne by mohli pribudnúť aj nové. "Piloti by mali plnú zodpovednosť a nemali by k dispozícii neustálu podporu inžiniera či boxového múrika."

Boxová tabuľa Kimiho Räikkönena
Alfa Romeo

"Uvažujeme tiež o ďalšej štandardizácii komponentov a či by sme na tom získali, pokiaľ sa bavíme o nákladoch," prezradil odborník FIA. V tomto smere sa hovorí o štandardizovaných ráfikoch, brzdných systémoch, zákaze hydraulických závesných systémov, obmedzeniach v používaní špeciálnych materiálov, štandardizovaných chladičoch a garážového vybavenia tímov, ako aj zmrazení niektorých parametrov prevodoviek.

Čím viac komponentov bude štandardizovaných, tým budú aj výkonnostné rozdiely medzi tímami menšie. Preteky vďaka tomu naberú na atraktivite, počet súbojov sa má zvýšiť.

Na to treba prispôsobiť aj samotné autá. "Zjednodušujeme spodnú časť šasi. Chceme mať pod šasi štruktúry, ktoré ho budú chrániť pred poškodením a obrubníkmi. Ide tiež o oblasť, v ktorej sa pomerne ťažko reguluje povolená flexibilita, takže na tom popracujeme."

Viac štandardizovaných súčiastok, menej telemetrie a komunikácie s pilotom by mohlo zoštíhliť aj tímy. "Zvažujeme zredukovanie počtu osôb na súťažnom víkende. V neposlednom rade sa zaoberáme rôznymi víkendovými formátmi. Táto diskusia naberá na obrátkach a bude veľmi zaujímavá."

Najnovšie z kategórie: Liberty Media

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk