F1.sk F1.sk

V roku 2021 sa do Formuly 1 vráti ground effect
zdroj: TASR/AP

V roku 2021 sa do Formuly 1 vráti ground effect

Dokončenie technických pravidiel pre rok 2021 je na spadnutie. Hoci ešte nie sú kompletné, niektoré detaily ohľadom novej generácie áut už poznáme. Jednou z najdôležitejších zmien, na ktorú sa už tímy môžu začať pripravovať, bude zmena spôsobu, akým autá generujú prítlak; Formula 1 sa vracia ku ground effectu.

Komplikované aerodynamické riešenia využívajúce karosériu na to, aby autá mali dostatok prítlaku, majú veľkú nevýhodu; fungujú len v "čistom" vzduchu, teda keď pred monopostom nie je žiaden ďalší. Keď sa však autá priblížia, monopost vzadu príde o značnú časť prítlačnej sily. Hovorí sa o strate až 45 percentách prítlaku vo vzdialenosti dvoch dĺžok monopostu. Najnovšie simulácie áut pre rok 2021 ukazujú, že túto stratu bude možné znížiť len na úroveň medzi piatimi až desiatimi percentami. Liekom na aktuálne problémy by mal byť ground effect, teda veľká zmena čaká oblasť podlahy.

"Chceme autám umožniť pretekať a jazdiť jedno za druhým, aby sme mali viac vzrušujúcich súbojov," vysvetľuje Nikolas Tombazis, šéf FIA pre techniku jednomiestnych monopostov. "Chceme tiež, aby pneumatiky pilotom umožnili bojovať aj bez toho, aby sa degradovali alebo aby ponúkali len krátke časové okno na útok."

Tombazis sa vracia späť k monopostom: "Sú jednoduchšie než dnešné autá, pretože boli odstránené mnohé drobné komponenty; predovšetkým na prednej strane bočníc. Jednoduchšie sú aj predné krídla. Pod autom bude difúzor typu Venturiho tunelov. Od prednej časti až dozadu budú pod bočnicami tunely."

Zmeny čakajú aj zadné krídlo. "Dva silné víry (tvorené zadným krídlom) pohltia veľkú časť turbulencií zadného krídla. Výsledkom bude, že nasledujúce auto sa ocitne v oveľa čistejšom vzduchu. Dosiahli sme teda masívnu redukciu straty prítlaku auta v závese."

Autá budú generovať menej turbulencií, ktoré sa inžinieri doteraz snažili korigovať aj pomocou komplikovaných riešení deflektorov. Pravidlá budú môcť byť v tejto oblasti zrazu prísnejšie, a teda pravdepodobnosť, že inžinieri skutočne vytvoria autá tak, ako si to FIA predstavuje, sa zvýši.

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk