F1.sk F1.sk

Ďalšia strategická chyba Ferrari? Nemali sme inú možnosť, bráni sa Binotto
zdroj: TASR/AP

Ďalšia strategická chyba Ferrari? Nemali sme inú možnosť, bráni sa Binotto

Charles Leclerc síce vo Veľkej Británii skončil na pódiu, no za dobrý výsledok sa mladý Monačan musí poďakovať predovšetkým kolegovi Sebastianovi Vettelovi, ktorý v predposlednej zákrute zmietol z trate Maxa Verstappena, a koniec koncov aj seba. Nebyť tejto kolízie, Charles Leclerc mohol skončiť piaty a z nezdaru viniť stratégov Ferrari, ktorí ho nepovolali do boxov hneď na začiatku výjazdu bezpečnostného vozidla. Mattia Binotto však odmieta, že by tím spravil zlé rozhodnutie.

V dvadsiatom kole riaditeľstvo pretekov oznámilo, že na trať vyjde bezpečnostné vozidlo. Ferrari rýchlo stiahlo Sebastiana Vettela a situáciu využilo. Nemec dostal nové pneumatiky a udržal si tretiu priečku. Hoci mechanici mali dostatok času na to, aby sa pripravili aj na následný príchod Charlesa Leclerca, Ferrari s číslom 16 nezamierilo do boxovej uličky, zatiaľ čo Verstappen tak učinil.

"Leclerca nepovolali do boxov, lebo mali plné hlavy toho, ako to skvele vypálilo pre Sebastiana Vettela," vyhlásil ešte pred odjazdom bezpečnostného vozidla reportér Sky Sports Ted Kravitz. "Vettel zastavil, čo bolo preňho fantastické. Musíte však súcitiť s Charlesom Leclercom."

Leclerc v tom momente mohol ostať na trati a na použitých mediumkách sa až do cieľa snažiť držať za sebou Verstappena, no oproti Holanďanovi na nových hardoch by pravdepodobne nemal veľkú šancu. Ferrari si o kolo neskôr pravdepodobne uvedomilo svoju chybu a Leclerca predsa len zavolalo na výmenu pneumatík. Leclerc sa tak prepadol pomerne ďaleko za oba Red Bully, keďže pred zastávkou odkrúžil celé jedno kolo v pomalšom tempe vo fáze SC.

Mattia Binotto to však vidí inak, jeho tím bol podľa neho v nevýhode, keďže Verstappen mohol reagovať na to, čo by spravila Scuderia. "Vedeli sme, že Max dostal vo vysielačke správu, aby spravil opak toho, čo Charles. Ak by sme zastavili, Max by zostal vonku, čím by sme Charlesa odsunuli za všetkých ostatných. To by asi nebolo správne rozhodnutie."

Charles Leclerc a Max Verstappen
TASR/AP

"Myslím si, že sme v tom čase nemali na výber. Pokúsili sme sa zostať vpredu, no a keď Max zastavil, pozreli sme sa na dáta. Zastaviť opäť vyzeralo ešte stále dobre. Nemyslím si, že sme mohli zastaviť skôr, pretože ostatní by zostali vonku a my by sme prišli o celý náš náskok," vysvetľoval šéf Ferrari.

Skutočne sa Ferrari nemohlo rozhodnúť lepšie?

Čo by sa stalo, keby Leclerc zašiel do boxov a prezul na tvrdé zmesi? Ak by Verstappen nezastavil spolu s Leclercom, Leclerc by sa síce ocitol za oboma Red Bullmi, no tie by mali nasadené staršie pneumatiky. Čo je však dôležitejšie, Verstappen by stále jazdil na mediumkách, pričom mediumky mal obuté aj v prvom stinte. Pravidlá však pilota zaväzujú nasadiť v pretekoch dve rôzne zmesi pneumatík. Ferrari s Leclercom by sa teda mohli spoľahnúť na to, že Verstappen ešte raz zastaví.

Čo keby zastavili obaja? S veľkou pravdepodobnosťou by sa na trať vrátil ako prvý Leclerc, keďže v čase výjazdu bezpečnostného vozidla bol pred Verstappenom. Prišiel by teda o pozíciu len v prospech Gaslyho na starších pneumatikách.

Nepovolaním Leclerca do boxov, resp. neskorým rozhodnutím stratégov, sa napokon Monačan aj tak ocitol za Red Bullmi — čoho sa podľa Binotta Ferrari tak obávalo —, lenže s tým rozdielom, že Max Verstappen sa tešil z nových hardov. Čo je dôležitejšie, už nemal povinnosť zastaviť.

Štart na softoch?

Ako ďalšia chyba sa javilo rozhodnutie zajazdiť kvalifikačné kolá v Q2 na mäkkej zmesi a nie na trvácnejšej stredne tvrdej. Vo Ferrari si nemysleli, že by to bola horšia stratégia od voľby, pre ktorú sa rozhodli v Mercedese a v Red Bulle.

"Myslím si, že môžeme povedať aspoň toľko, že to nebola nesprávna voľba. S jazdcami sme to prebrali a podľa mňa mal Charles na začiatku pretekov dobrú rýchlosť," skonštatoval Binotto. "Manažoval pneumatiky a snažil sa ich nezničiť. Darilo sa mu aspoň si udržiavať rýchlosť a v úplne prvom kole byť rýchlejší ako ľudia za ním. Veríme tomu, že to bola správna voľba. Bolo ťažké to s niečím porovnať."

Najnovšie z kategórie: Mattia Binotto

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk