F1.sk F1.sk

Anderson: Tímy treba prinútiť stavať autá, ktoré budú vedieť jazdiť tesne za sebou
zdroj: Renault Sport

Anderson: Tímy treba prinútiť stavať autá, ktoré budú vedieť jazdiť tesne za sebou

Je možné spísať pravidlá, ktoré vyprodukujú monoposty odolné voči turbulenciám? O to sa momentálne snaží FIA, no bývalý technický riaditeľ Jordanu Gary Anderson je v tomto smere skeptický. Obáva sa, že to s autami pre rok 2021 môže dopadnúť veľmi podobne ako s prednými krídlami, ktoré sa na monopostoch vynímajú tento rok. Podľa Andersona je riešenie niekde inde; tímy treba prinútiť stavať autá, ktoré budú schopné jazdiť i v závese.

Nico Hülkenberg nedávno skonštatoval, že s predbiehaním je to rovnako zlé ako pred príchodom širších a jednoduchších predných krídel. Gary Anderson s ním vo svojej analýze v podstate súhlasí. "Vyššia moc rozhodla, že toto bude ten správny smer, ktorým sa vydať, a že nám pomôže s nedostatkom predbiehania. Pomohlo to? Ak áno, tak efekt je viac-menej neviditeľný."

Zadarmo to však nebolo. "Osobne si myslím, že tímy by nemali priestor skúmať možnosť odklonu vzduchu od kolies, keby sa nezmenila šírka predných krídel. Áno, pokojne zjednodušte koncovú lištu, ako to aj spravili, ale keby ponechali užšie predné krídla, mnohým tímom by to ušetrilo kopu peňazí investovaných do vývoja aerodynamiky. No a ešte viac na škodách spôsobených nehodami."

Vývoj áut podľa nových pravidiel bude oveľa nákladnejší. Je preto dôležité ich spísať tak, aby milióny investované do vývoja nevyšli navnivoč. "Veľkým problémom je to, že tí istí ľudia, ktorí prišli s touto zmenou pre rok 2019, navrhujú aj zmeny pre rok 2021."

"Návrhy, ktoré sme videli, majú vytvoriť oveľa jednoduchšie autá. To je však len kozmetická štúdia a nemá nič spoločné s tým, ako budú autá vyzerať, keď tímy vezmú tie pravidlá do rúk," tvrdí Anderson. "Je nemožné napísať pravidlo, ktoré by podporilo predbiehanie. Áno, môžete zjednodušiť detaily predného krídla, môžete vytvoriť podlahu, ktorá bude odolnejšia voči turbulenciám, ale pokým bude auto generovať prítlak tým, že ide rýchlo, vždy budete mať problém pri jazde za iným autom."

Gary Anderson má radikálnejšie riešenie. "Musíte tímy dostať do takej pozície, aby boli nútené navrhnúť autá, ktoré budú dobre fungovať aj v premávke. Pokiaľ viem, je len jeden spôsob, ako to dosiahnuť, a teda obrátiť štartový rošt."

"Mnoho puristov to bude nenávidieť, ale preteky, v ktorých sa jedno či dve autá snažia vrátiť zo zadu, sú vždy vzrušujúce. Viete si predstaviť štartové pole v Silverstone s Robertom Kubicom na pole position, Georgom Russelom vedľa neho a na druhom konci Hamiltona a osem metrov pred ním stojaceho Vettela? Ja by som si to rozhodne pozrel do úplného konca, pretože by sa bojovalo celý čas až po šachovnicovú vlajku."

Najnovšie z kategórie: Gary Anderson

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk