F1.sk F1.sk

Prečo Rosberg dostal pred troma rokmi trest a Verstappen teraz nie?
zdroj: Red Bull Content Pool

Prečo Rosberg dostal pred troma rokmi trest a Verstappen teraz nie?

Počas vyšetrovania incidentu medzi Maxom Verstappenom a Charlesom Leclercom sa komisári pozreli aj na podobné prípady z minulosti, aby mali istotu, že rozhodnutie bude v súlade s predošlými. Medzi skúmanými situáciami bola aj kolízia medzi Lewisom Hamiltonom a Nicom Rosbergom spred troch rokov, ktorá bola potrestaná desiatimi sekundami. Prečo sa teraz netrestalo?

Viac svetla do prípadu vniesol Michael Masi, súčasný riaditeľ pretekov. Hoci on sám nezasahoval do rozhodovacieho procesu, priblížil pohľad komisárov na manéver Maxa Verstappena.

"Po dobrom preštudovaní rozhodnutia si myslím, že sa pozerali aj na to, čo sa stalo v predchádzajúcom kole. Z môjho pohľadu oni usúdili, že Max sa poučil z toho, čo sa stalo v kole predtým," vysvetľuje Masi. Verstappen vtedy svojmu súperovi nechal dostatok miesta, no uvedomil si, že takýmto spôsobom nebude ľahké predbehnúť rýchle Ferrari.

"Šiel do zákruty a zabrzdil neskôr. Charles ho videl prichádzať a zostal na vonkajšku. Max brzdil o dosť neskôr, trafil neskorý apex, no v podstate po celý čas naplno zatáčal volantom," podotýka nástupca Charlieho Whitinga. "Nebola to teda rovnaká situácia ako v predchádzajúcom kole. Toto som vyčítal z krátkeho rozhovoru s nimi."

V čom sa teda líši Verstappenov prípad od Rosbergovho? "Z tých záberov, ktoré som videl, usudzujem, že veľký rozdiel bol v tom, že Nico šiel krížom cez trať, no Max sa koncentroval na zákrutu a snažil sa z nej dostať čo najrýchlejšie."

Na rozhodnutie sme čakali ešte veľmi dlho po skončení veľkej ceny — viac ako tri hodiny. Nedal sa celý proces urýchliť tak, aby fanúšikovia nemuseli na verdikt čakať?

"S vyšetrovaním sme začali až o 18:00, čo bolo spôsobené rôznymi mediálnymi povinnosťami a popretekovou tlačovou konferenciou," ozrejmil Masi pre motorsport.com. "Samotné vypočutie trvalo zhruba hodinu. Komisári potom hodnotili, pozreli sa na iné prípady, na precedensy a rozprávali sa o tom. Kým spíšete rozhodnutie a ubezpečíte sa, že v ňom nie sú žiadne chyby, oznámite výsledky tímom, doručíte im rozhodnutie, tak sa to všetko nabalí. Čas plynie oveľa rýchlejšie, keď sedíte vonku, než keď ste v tej miestnosti."

Po otázke, či sa nedá rozhodovací proces pozmeniť tak, aby sme mali víťaza jasného ešte pred pódiovou ceremóniou, Masi zdôraznil, že je to "ťažké", a že sa to nedá vždy zabezpečiť. Napríklad v prípade, keď víťazovo auto neprejde technickou kontrolou, totiž aj tak môže dôjsť ku diskvalifikácii samotného víťaza.

"Chcete tiež rozhodnúť správne, zvážiť všetky okolnosti a použiť čo najviac informácií, ktoré máte k dispozícii," pokračoval odborník FIA. "Je to špecifikum tohto športu. Nemôžete zapískať a zastaviť preteky, rozhodnúť a potom v nich pokračovať. Snažíme sa, aby bolo pódium skutočným pódiom, ale keď zostávajú len posledné dve či tri kolá pretekov, je to o dosť náročnejšie. Keby sa niečo stalo v treťom kole, myslím si, že ak by komisári mali za to, že majú všetky informácie, tak by rozhodli a pokračovalo by sa."

Najnovšie z kategórie: Rakúsko

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk