F1.sk F1.sk

Analýza jazdeckého trhu. Ako dopadnú Ocon, Kubica či Gasly?
zdroj: TASR/AP

Analýza jazdeckého trhu. Ako dopadnú Ocon, Kubica či Gasly?

Sezóna 2019 sa nám prehupla do svojej druhej tretiny a v boji o titul vyzerá všetko jednoznačne. Toto obdobie je však rozhodujúce aj pre vyjednávania o nových zmluvách, ktoré sa mnohým jazdcom končia. Po minulej sezóne, kedy sa nám jazdecké zostavy menili výrazne, sa v roku 2019 až také prudké šachy neočakávali. No je možné, že opak bude pravdou.

Pozrime sa na jednotlivé tímy a doterajšiu výkonnosť ich pilotov. Naprieč poľom totiž máme množstvo nevyrovnaných jazdeckých dvojíc a už sme sa nevyhli prvým prestupovým špekuláciám. Týkali sa napríklad Antonia Giovinazziho či Pierra Gaslyho. Poďme však pekne postupne. Rozoberieme si situáciu v každom tíme a skúsime načrtnúť rôzne scenáre, o ktorých by mohli bossovia jednotlivých tímov uvažovať.

Mercedes


Čo s Valtterim Bottasom? Po peknom začiatku sezóny nám fínsky pilot akosi vypadáva z formy. Mercedes a najmä Toto Wolff sa v tomto smere dostávajú pod stále väčší tlak. O slovo sa totiž hlásia dvaja jeho elitní juniori, Esteban Ocon a George Russell. Líder šampionátu pritom má obmedzené možnosti, jeho zákaznícke tímy totiž o jazdeckej zostave rozhodujú prevažne nezávisle. Ocon sa už o slovo prihlásil, tvrdí, že o jeho budúcnosti sa už rokuje. Je tu pritom niekoľko alternatív, ktoré stoja za zváženie:

1. Nahradiť Valtteriho Bottasa v Mercedese
2. Nahradiť Nica Hülkenberga v Renaulte
3. Nájsť si miesto v inom tíme

Čo sa týka druhej alternatívy, tieto špekulácie sú pomerne čerstvé. Otázne je, či by sa jednalo len o ročné „hosťovanie“, ako vlani s Carlosom Sainzom alebo budú Francúzi trvať na riadnom prestupe. Tretí scenár je v rovine čistej teórie, záležať bude od toho, čo všetko Esteban má vo svojej zmluve s Mercedesom. V prípade, že výkonnosť Valtteriho Bottasa bude mať klesajúcu tendenciu, možno by bolo pre Wolffa a spol. múdrejšie investovať do mladosti a dravosti v podobe Ocona.

George Russell je druhý veľký klenot akadémie Mercedesu a dá sa očakávať, že mu slabučký Williams bude čoskoro primalý. Už z dnešného pohľadu sa javí zotrvanie rodáka z King’s Lynn v Grove aj v roku 2020, ako plytvanie potenciálom. Nič iné ale zdá sa napokon Georgovi neostane.

Ferrari


V tomto smere môžeme očakávať zachovanie statusu quo. Síce sa objavili špekulácie, že Sebastian Vettel zvažuje koniec kariéry, tie však sám pilot okamžite dementoval. Charles Leclerc sa ako nádej Ferrari do budúcna nevyhol chybám, no bolo by nespravodlivé od neho požadovať, aby sa štvornásobnému majstrovi sveta okamžite vyrovnal. Veď práve vďaka nemu mala Scuderia v tejto sezóne k víťazstvu najbližšie. Už ukázal, že svojho tímového kolegu dokáže poraziť.

Red Bull


Max Verstappen
v tíme zotrvá. Ak sa teda špekulácie o odchode do Mercedesu nepresunú z roviny konšpiračných teórii, do roviny reálnych rozhovorov. Zmena však môže prísť veľmi ľahko na poste druhého pilota. Ako sme vlani zistili, kedysi nekonečná studnica talentov Red Bull Academy akosi vyschla. Kto by teda mohol nahradiť Pierra Gaslyho? Čo napríklad jeden z dvojice Daniil KvjatNico Hülkenberg? Práve druhý menovaný Nemec má byť k sedačke v Red Bulle bližšie, než sa zdá. Špekulácie sa už vynorili, hovorilo sa výmene Gaslyho za Hulka. Tie však tímoví mecenáši oboch strán okamžite zmietli zo stola. No ako sa hovorí, bez vetra sa ani lístok na strome nepohne.

Hülkenberg mal byť pre Renault pilotom, ktorý privedie tím do novej éry. Po príchode Daniela Ricciarda však v Enstone spoliehajú práve na usmievavého Austrálčana. Nico sa síce zdá opticky trochu vzadu, no medzi týmito dvoma rozhodne nie je taký rozdiel, ako medzi Maxom Verstappenom a Pierre Gaslym.

Red Bull nemá množstvo iných alternatív. Alexander Albon rozhodne nemá dostatok skúseností. Mohol by to tím skúsiť znova s Daniilom Kvjatom? Ak by Helmutovi Markovi s mladým Francúzom došla trpezlivosť, môže ho šibnutím čarovného prútika nahradiť kedykoľvek počas sezóny jedným z pilotov Toro Rosso. Vieme to, veď Red Bull to už v minulosti urobil.

Aký je však ďalší osud Gaslyho smerom k roku 2020? Veď v Toro Rosso panuje s jazdeckou dvojicou Kvjat – Albon spokojnosť a Renault o mladého Francúza zrejme záujem nemá a chce do svojho kokpitu Estebana Ocona. Pre rodáka z Rouenu budú najbližšie týždne kritické. Nejaké miesto v nejakom inom tíme (Haas alebo Alfa Romeo) by sa však nájsť mohlo. Bude záležať od toho, aká prísna je v tomto ohľade jeho zmluva s Red Bullom. Gasly určite dobre vie, čo sa prihodilo Estebanovi Oconovi minulý rok.

McLaren


Situácia vo Wokingu je ešte jasnejšia, než vo Ferrari. Návrat Fernanda Alonsa sa konať nebude. Ani nie preto, že by mu McLaren neveril, ale skôr preto, že Carlos Sainz a Lando Norris sú v doterajšom priebehu sezóny senzační.  V tomto prípade neočakávame žiadne zmeny.

Renault


Už sme čo to načrtli v predchádzajúcich riadkoch. Daniel Ricciardo má štedrú dvojročnú zmluvu. Austrálčana v kokpite francúzskeho tímu určite uvidíme aj v roku 2020. Čo však s Nicom Hülkenbergom? Je prirodzené, že francúzsky tím by rád jazdil s francúzskym pilotom. Bude ním Pierre Gasly alebo Esteban Ocon? Alebo snáď Cyril Abiteboul podobne ako vlani vytiahne z rukáva iného žolíka? Netreba zabúdať, že v hre je aj Nemcovo zotrvanie.

„Úprimne povedané, Nico dal tomuto tímu mnoho. Za to mu rozhodne patrí kredit. Máme však právo poobzerať sa aj po iných možnostiach, som si istý, že Nico robí to isté,“ povedal šéf Renaultu Cyril Abiteboul.

Asi najpravdepodobnejší sa zdá príchod Estebana Ocona, ktorý priznal, že rokovania o jeho budúcnosti už začali. Vzápätí sa objavili špekulácie o konci Nica Hülkenberga. Môžeme očakávať, že tieto dve informácie spolu súvisia? Po tom, ako si Pierre v doterajšom priebehu sezóny počínal, by sa nikto nemohol čudovať, že oň v Renaulte záujem nemajú. V posledných pretekoch sa pred ním na trati udržali obe autá francúzskeho tímu.

Treba ešte zmieniť zjavný hendikep, ktorý partiu z Enstone možno stojí aj lepšie výsledky. Renault nemá žiadny „béčkový“ tím, kde by jeho juniorské talenty mohli robiť prvé krôčiky vo Formule 1. Vlani to na vlastnej koži pocítil Artem Markelov. V súčasnosti má akadémia tímu dvoch jazdcov, ktorí sa vo Formule 2 pohybujú na čelných priečkach, Číňan Kuan-jü Čou je piaty a Anthoine Hubert siedmy. Obaja sú pritom šampionáte nováčikmi. Na treťom mieste je momentálne testovací pilot tímu Jack Aitken.

Racing Point


Okolo situácie v tomto tíme panuje zatiaľ ticho. Lance Stroll však má svoje miesto vyárendované. Na druhú stranu Sergio Pérez naznačil, že ho to vo Formule 1 už príliš nebaví. Vlani mal oňho vraj záujem Haas, ktorý v personálnych otázkach zrejme Ferrari nepodlieha. Odchod mexického pilota by bol ako voda na mlyn pre Mercedes, ktorý by sa okamžite dostal do skvelej pozície ohľadne budúcnosti Estebana Ocona. Je možné, aby sa Francúz do tímu po roku vrátil? Zatiaľ nedisponujeme žiadnymi informáciami, ktoré by to potvrdzovali alebo vyvracali.

Teoreticky by mohol v Racing Pointe pristáť ďalší kanadský boháč, Nicholas Latifi. Ak získa vo Formule 2 titul, nemusí sa mu pozícia v poddimenzovanom Williamse vôbec pozdávať. Najmä keď má plné vrecká peňazí.

Alfa Romeo


Kimi Räikkönen
má v rukách dvojročný kontrakt, a čo viac, s jeho výkonmi panuje veľká spokojnosť. To však neplatí o Antoniovi Giovinazzim, ktorý je stále bez bodu, kým Iceman ich má už devätnásť. Vo Francúzsku síce zabral v kvalifikácii, no jeho pretekové tempo bolo opäť slabé. Takže kým Kimi sa radoval zo siedmeho miesta, Antonio na nevýhodnej stratégii skončil až šestnásty. Aké má teda Alfa Romeo možnosti ho nahradiť?

Vo Formule 2 jazdí za juniorku tímu tandem Callum IlottJuan Manuel Correa. Obaja už ukázali, že majú skvelú rýchlosť, v pretekoch sa im však lepí smola na päty a priebežný bodový výsledok tak nateraz nie je nijak ohurujúci. Rozhodne s nimi však treba do budúcna počítať.

Do akadémie Ferrari patrí aj syn slávneho otca Mick Schumacher. Ten je ale skôr kandidátom na post smoliara roka v F2, než kandidátom na titul. Má za sebou niekoľko dobrých kvalifikačných výsledkov, no lepšiu formu zatiaľ rozhodne ukazuje duo Ilott – Correa. Mick potrebuje v ďalšej fáze sezóny poriadne zabrať.

V úlohe testovacieho pilota Alfy Romeo stále pôsobí Marcus Ericsson, na ktorého netreba zabúdať. Ďalšou možnosť je najať niekoho „zvonku“, kto nebude mať v roku 2020 žiadne miesto. Neistú budúcnosť má napríklad Romain Grosjean, Pierre Gasly a možno aj Valtteri Bottas. Sedačku vo Formule 1 by rád získal aj aktuálny líder F2 Nyck de Vries. Nezabúdajme ani na možnosti hľadať pilotov v iných sériách, takí Jean-Éric Vergne či Sébastien Buemi sa od svojho odchodu z Formuly 1 už neraz slušne predviedli.

Frédéric Vasseur je aj s Ferrari v skvelej pozícii. Má totiž k dispozícii slušné auto a záujemcov o miesto bude mnoho a mnoho.

Toro Rosso


Daniil Kvjat
i Alexander Albon podávajú uspokojivé výkony. Najlogickejším riešením by bolo pokračovať s nimi aj v roku 2020. Toro Rosso však z hľadiska jazdeckého obsadenia podlieha Red Bullu, kde situácia rozhodne nie je ideálna. Tím z Faenzy bude rozhodujúcim faktorom v budúcnosti Pierra Gaslyho. Odíde Francúz z Red Bullu nadobro? Ak nie, nájde miesto v Toro Rosso, kde sú s pilotmi spokojní? Alebo nebude Helmut Marko nič komplikovať a jednoducho Gaslyho vymení za Kvjata?

Netreba pritom zabúdať, ako vlani dopadol Esteban Ocon, ktorý bol vo veľmi podobnej situácii. Mohol by Pierre skončiť bez miesta a o rok pôsobiť len v úlohe testovacieho pilota?

Tieto skutočnosti rozhodne nijak netešia najväčší klenot v akadémii Red Bullu Dana Ticktuma. Tomu jeho šéfovia nezaplatili rok vo Formule 2, a tak jazdí japonskú Super Formulu. Aj on si už však uvedomil, aké ťažké je sa v tejto sérii presadiť. Momentálne nič nenasvedčuje tomu, že by sa mladý Brit mal presunúť do F1.

Haas


Ďalší z tímov, kde je pozícia jedného pilota stabilná a druhého prudko naklonená. Kevin Magnussen vedie na body proti tímovému kolegovi Romainovi Grosjeanovi 14:2. Obaja sú teraz naplno zamestnaní riešením problémov, ktoré ich VF-19 má. Dánsky pilot bude zdá sa v tíme pokračovať. Momentálne nič nenasvedčuje tomu, že by dostával ponuky od silnejších tímov, takže Haas je preňho asi najlepšou voľbou.

Romain Grosjean
však prežíva ďalšie komplikované obdobie. Za mnohé problémy, ktoré ho postretli nemôže. Na druhú stranu, ani jeho výkonnosť nie je ktovieako oslnivá. Kým by ho však Haas mohol nahradiť? Testovacím pilotom je Brazílčan Pietro Fittipaldi, čo by bola mimoriadne zaujímavá voľba. Stále má len 22 rokov a podobne ako Magnussen je šampiónom Formuly Renault V8 3,5. Problémom však môže byť fakt, že v máji 2018 škaredo havaroval počas vytrvalostných pretekov v Spa a zlomil si obe nohy. Tento rok preteká v DTM a drží priebežné trináste miesto. Potreboval by teda dosiahnuť nejaký veľký úspech, aby sa k sedačke v Haase priblížil.

Pre tento tím by bolo zaiste mimoriadne zaujímavé posadiť do kokpitu aj nejakého amerického pilota. V súvislosti so Sauberom sme spomínali Juana Manuela Correu. Superhviezdami americkej série IndyCar sú 28-ročný Josef Newgarden a o rok mladší Alex Rossi, ktorý už vo svojej kariére Formulu 1 vyskúšal.

Momentálne nemáme žiadne informácie ohľadne personálnych otázok v Haase. Tím sa plne koncentruje, aby vyriešil svoje problémy s autom a riešenie jazdeckej otázky nie je na programe dňa.

Williams


Skončí sa rozprávka o návrate Roberta Kubicu do F1 už po jednom roku? Zdá sa, že áno. Poľský pilot absolútne nestačí na mladšieho tímového kolegu a už do médií vypustil niekoľko zaujímavých vyjadrení. Prvý sa týkal tímového kolegu Georga Russella, ktorý vraj dostáva lepšiu výbavu než on. Pre pokoj v rodine toho zatiaľ veľa neurobil ani jeho sponzor PKN Orlen, jeho šéfovia už naznačili, že je možno čas nájsť Robertovi miesto inde.

Ak by mal o jeho sedačku záujem Nicholas Latifi, Williams by to koniec koncov ani nemuselo mrzieť. Kanadský mladík by mohol byť nielen rýchlejší, než Kubica, ale do tímu by dokázal naliať finančnú injekciu vo výške asi 30 miliónov dolárov. To je asi tak dvakrát alebo trikrát viac, než podľa rôznych odhadov platí Orlen. Scenár, v ktorom o rok Latifi nahradí Kubicu považujeme za veľmi pravdepodobný.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk