F1.sk F1.sk

McLaren: Vďaka rozpočtovému stropu sa môžeme poobzerať aj po WEC
zdroj: Twitter/McLaren Automotive

McLaren: Vďaka rozpočtovému stropu sa môžeme poobzerať aj po WEC

Čo by svetu Formuly 1 priniesol rozpočtový strop? To nemôžeme povedať s určitosťou pokým to nevyskúšame v praxi. Čo by však priniesol jednotlivým tímom? To už je otázka, na ktorú sa odpovedá ľahšie, nemá totiž ráz športového, ale ekonomického problému.

Formula 1 nie je len šport, ale aj veľký biznis. Za jednotlivými tímami stoja podnikateľské záujmy, ich vlastníci, sponzori, akcionári, ktorí chcú produkovať zisk. V nejednom prípade je v globálnom svete športu tento cieľ nadriadený víťazstvu. V 21. storočí však našťastie zisk ide ruka v ruke s víťazstvom. Televízne práva, lístky na zápasy, sponzori, produkty s logom jednotlivých tímov, atď. Záujem o ne ide vyššie, čím vyšší je úspech. Aby ste to však dosiahli, musíte investovať.

Vo Formule 1 je touto investíciou vývoj. Čím viac peňazí naň máte, tým rýchlejšie a ľahšie získavate desatiny na kolo. Samozrejme, ani vo svete F1 nemožno nič zovšeobecňovať. Príklady Toyoty a mnohých ďalších sú toho dôkazom. Od roku 2021 však možno prídu zmeny a tímy už do vývoja nebudú môcť vraziť neobmedzené množstvo prostriedkov. V hre sú rozpočtové stropy. Čo tímom prinesú?

Šéf McLarenu Zak Brown má jasno, chce spoločnosť, ktorej šéfuje poslať do série vytrvalostných pretekov. Inak povedané, vďaka rozpočtovým obmedzeniam bude možné preskupiť rozpočet stajne a umožniť vstup na iné trhy. Sérii vytrvalostných pretekov v súčasnosti dominuje Toyota ako jediný továrenský tím. V roku 2021 však pribudne Aston Martin. A to len vďaka rozpočtovému stropu, ktorý túto oblasť pre britskú automobilku zatraktívnil.

„Na tím Formuly 1 by to nemalo žiadny vplyv. Našu pretekársku skupinu vedenú Gilom de Ferranom by to však rozbehlo týmto smerom. Šli by ruka v ruka s automobilovým programom (McLaren tiež stavia superšporty do cestnej premávky, pozn. red.) a naše aktivity vo Formule 1 by to nenarušilo,“ povedal Zak Brown.

Treba ešte pripomenúť, že rozpočtové obmedzenia vo WEC vchádzajú v platnosť od roku 2021. Ich potvrdenie naštartovalo automobilku Aston Martin, ktorá dlhodobo spolupracuje s Red Bullom. Tá vyústila v stavbu špeciálu Aston Martin Valkyrie (vychádza z rovnomenného cestného automobilu produkovaného touto značkou), ktorý vyšiel priamo z pera Adriana Neweyho.

„Myslím, že je pozitívne, keď podobný vývoj prebieha v F1 aj WEC, a tak môžeme uvažovať,“ povedal Brown. De Ferran na to reaguje tým, že by bolo asi zložité zachovať integritu všetkých troch celkov, F1, WEC aj automobilovej produkcie. Jedná sa v zásade o tú istú továreň, takže vzájomné vzťahy by boli do určitej miery previazané.

„Nikdy to nie je jednoduché spojiť skupinu ľudí do jedného celku. Je tam množstvo prevádzkových faktorov. Dúfajme, že v pravidlá od roku 2021 budú celkom novým svetom, takže budeme mať príležitosť rozmiestniť ľudí v McLarene iným spôsobom,“ povedal De Ferran.

Zároveň dodáva, že v štruktúre tímu dochádza k posunom. Nie je to len Formula 1 či WEC. Ešte vlani tím reálne zvažoval svoju účasť v americkej sérii IndyCar, ktorá sa skončila len jedným prudko neúspešným pokusom v najslávnejších pretekoch šampionátu Indy 500.

„Ešte sme o ničom neurobili končené rozhodnutie,“ krotí vášne de Ferran. McLaren pritom má vo vytrvalostných pretekoch množstvo bývalých jazdcov, s ktorými môže obnoviť vzťahy. Nie je to len Alonso, ale aj Stoffel Vandoorne, Oliver Turvey a svoje tam odjazdil aj Jenson Button.

Najnovšie z kategórie: Gil de Ferran

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk