F1.sk F1.sk

Helmut Marko naznačil, že F1 robí všetko v prospech Mercedesu
zdroj: TASR/AP

Helmut Marko naznačil, že F1 robí všetko v prospech Mercedesu

Sebastian Vettel prišiel o kanadské víťazstvo kvôli päťsekundovému trestu, ktorý mu komisári naparili za obmedzenie Lewisa Hamiltona. Stalo sa tak po jeho jazdeckej chybe, keď na rozhraní tretej a štvrtej zákruty vyšiel mimo trate.

"Sebastian neurobil nič zlé," skonštatoval poradca Red Bullu pre motoršport Helmut Marko v rozhovore pre Auto Bild Motorsport. "Mal plné ruky práce s tým, aby auto udržal na trati. Hamilton ho mohol obísť zvnútra, prípadne celkom jednoducho zabrzdiť. Aj on mal povinnosť vyhnúť sa nehode. Vedome však akceptoval riziko kolízie, aby si takto vybojoval výhodu. Preto sa cez vysielačku okamžite posťažoval. Trest pre Sebastiana je preto nespravodlivý a zanecháva trpkú príchuť. Pravidlá treba okamžite zmeniť."

"Na rozdiel od takého futbalu majú komisári v pretekoch dostatok času na to, aby všetko zvážili. Aj na to, aby si pozreli výsledky predchádzajúcich podobných prípadov. V Monaku 2016 spravil Hamilton chybu v prístavnej šikane a pri návrate na trať zablokoval nášho Daniela Ricciarda. Na rozdiel od Sebastiana ešte aj úmyselne. Trest však nedostal..."

"Takto sa ničí šport," pokračoval Marko. "Fanúšikovia - a hlavne mladí - chcú vidieť tvrdé boje, ktoré predvádzajú najlepší piloti na svete. Boje, ako ten medzi Gillesom Villeneuvom a Reném Arnouxom z roku 1979 v Dijone spravili šport tým, čím bol. Dvadsaťkrát do seba vrazili, navzájom sa vytlačili z trate, vrátili sa. Po pretekoch sa objali a boli oslavovaní. Na trest nemyslel absolútne nikto."

Rakúšan ďalej pripomenul aj trest pre Maxa Verstappena z Veľkej ceny Monaka. Ten bol penalizovaný za zablokovanie Valtteriho Bottasa, ale Marko je presvedčený o tom, že sa tak nemalo stať: "Trest nebol správny. A aj vtedy z toho profitoval Mercedes."

Tieto slová už zneli tak, ako keby bol Mercedes protežovaný. "Povedzme to takto: je nápadné, že zmeny pravidiel a jednotlivé rozhodnutia boli v poslednej dobe vždy dobré pre Mercedes. Príklad: Pirelli pred rokom 2019 upravilo behúň tak, aby sa neprehrieval. V roku 2018 s tým mal pritom problém len Mercedes... a v roku 2019 odrazu Mercedes vždy dokáže mať teploty v správnom pracovnom okne, no žiadny z ostatných tímov to nedokáže. Veď je to vtipné."

"Síce sme všetci mali možnosť na to reagovať, ale koncepty našich áut boli stavané na menej prítlaku. Len Mercedes sa ubral inou cestou. Postavili auto s extrémnym množstvom prítlaku a priľnavosťou, nuž a napokon je práve toto cesta, ako optimálne zachádzať s novou generáciou pneumatík."

"Neviem dokázať, že Mercedes dostal dáta skôr, ako my, ale nemôžem to ani vylúčiť. A na dôvere nepridáva ani to, keď vidím v monackom padoku stáť služobné auto Liberty Media, ktorým je Mercedes so stuttgartským číslom. A ešte má aj pneumatiky Pirelli. My v Red Bulle si veľmi pozorne posvietime na budúci vývoj Formule 1 a prebehnú aj rozhovory s Pirelli," dodal Helmut Marko.

Najnovšie z kategórie: Sebastian Vettel

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk