F1.sk F1.sk

Porušil Mercedes pravidlá parc fermé? Hamilton dostal inú verziu hydraulického systému
zdroj: TASR/AP

Porušil Mercedes pravidlá parc fermé? Hamilton dostal inú verziu hydraulického systému

Mercedes pred štartom Veľkej ceny Kanady otvorene priznal, že na monoposte Lewisa Hamiltona objavil problém s hydraulickým systémom. Mechanici intenzívne pracovali na náprave a napokon sa im to aj podarilo: auto poskladali a Angličan s ním vyhral.

Internetom sa šírilo množstvo špekulácií o tom, že počas parc fermé takéto zásahy do auta nie sú povolené. Nebola to však pravda, pretože aj počas parc fermé je na aute možné pracovať. Má to len jedinú podmienku: nanovo poskladaný monopost musí mať všetky súčiastky zhodné s verziou, aká bola nasadená predtým.

Aj preto napríklad Charles Leclerc po havárii z azerbajdžanskej kvalifikácie štartoval v Baku ôsmy. Ferrari počas parc fermé jeho rozbité auto prestavalo, ale nasadilo všetky súčiastky pôvodnej verzie. Monopost bol identický s tým, ktorý havaroval. O to isté išlo aj tentoraz u Mercedesu.

Keďže bola oprava monopostu Lewisa Hamiltona dokončená na poslednú chvíľu, nebolo možné preveriť ho už pred pretekmi - ak by sa našli nezrovnalosti, musel by štartovať z boxovej uličky. Ostávala jediná možnosť: posvietiť si na neho po pretekoch. Tak sa aj stalo. 

Presne 55 minút pred pretekmi vyšla správa o tom (dokumenty FIA nájdete TU), že Hamilton dostal nový hydraulický systém. O 00:44 v noci (18:44 kanadského času, približne tri hodiny po pretekoch, pozn. red.) potom nasledovala detailnejšia analýza komisárov, ktorí skontrolovali mnoho súčiastok viacerých rôznych áut. 

Okrem iného uviedli: "U auta číslo 44 bolo potvrdené, že hydraulický systém, ktorý bol vymenený počas parc fermé (viď dokument 40), je v súlade s Článkom 34.2 Športových pravidiel Formuly 1 pre rok 2019."

Ako však informuje Auto Motor und Sport, všetko bolo omnoho zaujímavejšie. Keď technici FIA porovnávali starý a nový hydraulický systém, všimli si, že v skutočnosti sú odlišné a nespĺňali teda podmienku, že boli rovnakej špecifikácie. Rozdiely mali byť len v malých detailoch, ale predsa.

"Špecialisti FIA však pri Mercedese nevedeli dokázať, že novo zabudovaný hydraulický systém robil niečo iné, ako pôvodná verzia. A v skutočnosti ide len o to," píše AMuS naznačujúc, že z tohto pohľadu bolo napokon všetko v poriadku.

Na inú vec upozornili ľudia z Renaultu. Tým sa nepáčila vysielačková komunikácia Hamiltona zo zahrievacieho kola. Pri vstupe doň sa mu aktivoval "antistall-systém", vďaka čomu mu jednoducho povedané nezdochol motor. Vzápätí sa pretekár pýtal na to, či je jeho auto v poriadku a dostal odpoveď, že nemá žiadny problém.

Avšak toto malo byť v rozpore s technickou direktívou číslo 11 z roku 2017, podľa ktorej jazdci nemôžu dostávať takéto inštrukcie. "Sme toho názoru, že odpoveď inžiniera spadala do tejto kategórie," povedal Alan Permane z Renaultu, ktorý to však napokon neriešil. Ak by sa vedeniu pretekov posťažoval, mohol Hamilton dostať časový trest tak, ako Nico Rosberg v Silverstone 2016. Nemec bol vtedy potrestaný desaťsekundovým trestom.

Najnovšie z kategórie: Mercedes

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk