F1.sk F1.sk

Nespokojnosť s pneumatikami rastie, tie vraj sedia len Mercedesu
zdroj: Pirelli Motorsport

Nespokojnosť s pneumatikami rastie, tie vraj sedia len Mercedesu

Pirelli medzi sezónami 2018 a 2019 výrazne zasiahlo do štruktúry svojich pneumatík. Najzávažnejšia zmena sa týka hrúbky behúňa, ktorá je totožná s gumami použitými na minuloročných pretekoch v Španielsku, Francúzsku a Veľkej Británii. Tímy proti tomuto opatreniu spočiatku nijako extra neprotestovali, no dnes už negatívne ohlasy prehlušili tie pozitívne.

Pirelli chcelo zmenou odstrániť problémy s prehrievaním pneumatík, ktoré boli náchylné na tvorbu pľuzgierov. S tenším behúňom sa to aj podarilo, no teraz je problém úplne opačný. Optimálne pracovné okno je veľmi malé a zohrievanie pneumatík náročné. Günther Steiner preto označil tohtoročný šampionát ako "majstrovstvá sveta v používaní pneumatík".

Po návrate minuloročnej špecifikácie gúm volá aj šéf Ferrari Mattia Binotto. Odvoláva sa však na šou, nie na problémy svojho tímu. "Pneumatiky sa už neprehrievajú a preto je degradácia veľmi nízka — všetky veľké ceny sú jednozastávkové, čo je zlé pre šou."

Helmut Marko vystúpil voči Pirelli ešte ostrejšie ako jeho kolegovia. "Mercedes má teraz vďaka tej hlúpej úprave gúm obrovskú výhodu," povedal pre La Gazzetta dello Sport. "Je tu deväť tímov, ktoré sa trápia, a len jediný, ktorý z toho profituje."

"Teraz je dôležitejšie to kolo, v ktorom si pripravujete pneumatiky, ako samotné kvalifikačné," krúti hlavou bývalý rakúsky pilot. "Ak netrafíte ideálnu teplotu, ste v háji. My teraz možno aj máme najrýchlejšie auto na trati, ale keď potom vyjde bezpečnostné vozidlo, tak pneumatiky ochladnú a sme skončili."

Pneumatiky boli podľa Marka upravené len preto, aby tým Pirelli uspokojilo Mercedes. "Stenčenie behúňa bola žiadosť Mercedesu, ktorý trpel tvorbou pľuzgierov. Toto však ničí náš šport."

Red Bull sa tak na Mercedes výkonnostne nechytá. "Z celkového pohľadu sa náš výkon zlepšil, nevieme, prečo mal Gasly toľko smolných pretekov. V každom prípade nie sme dostatočne rýchli na to, aby sme vyhrali. Momentálne je tu len jedno víťazné auto, nuž a tým je Mercedes."

Nie všetci však protestujú proti novým pneumatikám. "My pneumatikám celkom dobre rozumieme a nevidíme dôvod na zmenu," hovorí Zak Brown z McLarenu.

Pirelli odmieta zmeniť konštrukciu pneumatík uprostred ročníka, hoci divácky by to mohlo byť zaujímavejšie. "Stenčili sme behúň z dôvodu bezpečnosti," prizvukuje Isola. "Tento rok sa vracať (k starším gumám) nebudeme." Nevylučuje však zmenu pre budúcu sezónu: "Zmesi pre rok 2020 namiešame na základe skúseností, ktoré naberieme tento rok. Možno zmeníme aj hrúbku behúňa."

Najnovšie z kategórie: Mattia Binotto

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk