F1.sk F1.sk

F1 možno prejde na uhlíkovo-keramické brzdy
zdroj: TASR/AP

F1 možno prejde na uhlíkovo-keramické brzdy

Dodávateľ brzdových súčiastok, spoločnosť Brembo, avizuje, že Formula 1 by v blízkej budúcnosti mohla prejsť na uhlíkovo-keramické brzdy. V súčasnosti používa ako štandard čisto uhlíkové brzdové kotúče, pričom tento materiál je v pretekárskom športe už od konca 70. rokov.

Jeden z problémov súčasného stavu je v tom, že uhlíkové brzdy sa nikdy nedostali do sériovej výroby. Ich problém je totiž v tom, že ak je chladno, prípadne mokro, nefungujú optimálne. Potrebujú zahriatie. Uhlíkovo-keramické brzdy sme už registrovali v niektorých nových športiakoch a podľa ľudí z Bremba by postačovali aj na Formulu 1.

"Budúcnosť brzdových systémov nemusí byť o uhlíkovo-uhlíkových kotúčoch," povedal zástupca Brembo Mario Almondo pre Motorsport.com s dodatkom, že novinku by bolo možné uplatniť aj pri autách s vysokým výkonom. "Ako príklad uvediem uhlíkovo-keramické brzdy, ktoré boli nasadené v aute McLaren Senna. Ak sa chce Formula 1 uberať smerom k riešeniam, ktoré sú bližšie k našim normálnym produktom, išli by sme týmto smerom."

Uhlíkovo-keramické brzdy ponúkajú väčšinu výhod uhlíkovo-uhlíkových diskov, ale sú o niečo trvanlivejšie a odolnejšie, pretože keramika pomáha s odolnosťou voči teplu. Okrem toho by autá produkovali menej uhlíkového prachu, čo je ekologickejšie riešenie.

"Rozhodne je to možné," odpovedal Almondo na otázku, či by nové kotúče vedeli vydržať sedem veľkých cien. "Dodal by som, že uhlíkovo-keramický variant neprodukuje také množstvo odpadového uhlíka, takže by sme boli zelenší. Áno, tento materiál je o niečo ťažší, ale vedeli by sme sa dopracovať k rovnakému výkonu - a to aj v F1. Možno by sme mali problém s váhou, ale o tom by sme ešte vedeli diskutovať."

Medzinárodná automobilová federácia (FIA) nedávno vypísala tender na dodávku štandardných brzdových kotúčov a brzdových systémov, ktoré by mali byť nasadené od roku 2021. V tejto chvíli však nie je nič isté a šport možno od štandardizácie upustí.

"Brembo uprednostňuje konkurenciu; chceme ukázať, že sme lepší, ako naši konkurenti," skonštatoval Mario Almondo. "Taká je naša filozofia, vždy taká bola a naše stanovisko nemeníme. Avšak existujú aj požiadavky vedúce k znižovaniu nákladov a brzdové systémy sú takisto zahrnuté v tomto projekte."

Najnovšie z kategórie: Technika

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk