F1.sk F1.sk

Palmer o Hamiltonovej "holywoodskej" vysielačke: Nik iný by z toho nespravil takú drámu
zdroj: TASR/AP

Palmer o Hamiltonovej "holywoodskej" vysielačke: Nik iný by z toho nespravil takú drámu

Hamiltonovo monacké víťazstvo určite nepatrilo medzi tie najľahšie, on sám dokonca nedeľu označil ako "najťažšiu a najintenzívnejšiu" za veľmi dlhý čas. Bola skutočne taká? Jolyon Palmer sa vo svojom novom stĺpčeku zamýšľa nad tým, či sa skutočne udial "zázrak", v ktorý Hamilton počas veľkej ceny dúfal.

Boj o víťazstvo sa zdramatizoval po výjazde bezpečnostného vozidla a nesprávnom rozhodnutí stratégov Mercedesu nasadiť Hamiltonovi stredne-tvrdú zmes. "Pre Hamiltona to muselo byť nesmierne nepríjemné. Zo všetkých jazdcov, voči ktorým by sa v tej chvíli mohol brániť, sa musel ubrániť práve pred Verstappenom, ktorého by chcel mať za sebou asi najmenej. Holanďan bol aj agresívny, vedel, že musí Hamiltona predbehnúť, inak neskončí ani na pódiu," píše Jolyon Palmer pre BBC.

Takmer celú veľkú cenu Hamilton komentoval zo svojho auta. "Preteky boli popri počúvaní Hamiltonovej vysielačky určite vzrušujúcejšie. Často komunikoval so svojimi inžiniermi, hovoril o tom, akú má ťažkú úlohu a ako sa mu to nepodarí. Bez ohľadu na to, čo odpovedali, Hamilton dlho trval na tom, že tie preteky proste nemôže vyhrať."

Palmer uznáva, že dramatickosť v Hamiltonovom hlase bola sčasti namieste, keďže mal za sebou Verstappena a "akékoľvek pošmyknutie by Verstappena vyslalo dopredu", a keďže preteky v Monaku sú také prestížne.

"Podľa mňa tam však bol aj prvok šoumenstva, celé to bolo trochu holywoodske," myslí si Palmer. "Žiaden iný jazdec by do vysielačky nepriniesol takú drámu ako Hamilton; iných jazdcov sme počas pretekov vlastne ani nepočuli."

"Pretože sa nezdalo, že by sa niečo menilo — Hamilton bol stále blízko Verstappenovi, hoci v pohodlnej vzdialenosti — šou zo strany majstra sveta určite veľkej cene niečo pridala. Všetci sme si myslel, že sa mu to nemôže podariť. V skutočnosti mal ale Hamilton preteky pod kontrolou," konštatuje bývalý pretekár Renaultu. "Bez obrovskej rýchlostnej výhody a veľkého riskovania v Monaku nemôžete predbiehať."

Lewis Hamilton a Max Verstappen
Mercedes

Podľa Palmera si to Vettel s Bottasom veľmi dobre uvedomovali, a preto sa počas pretekov ani o nič vážnejšie nepokúsili. Jediný, kto sa o niečo snažil, bol Max Verstappen. Brit na čele mal však veci pod kontrolou. Keďže mal problémy len s prednými gumami, na rovinkách, na konci ktorých je drvivá väčšina "ideálnych" miest na predbiehanie, mal Hamilton výbornú trakciu a Verstappenovi unikal.

Pritom Hamilton jazdil neuveriteľne pomaly. "Najskôr strácal dve sekundy na kolo na sedemnásteho Sergia Péreza, potom ho dokonca o sekundu predbehol George Russell na Williamse, hoci bol na tvrdšej zmesi a v kvalifikácii bol o tri sekundy pomalší. Hamilton vedel, čo robí. Kontroloval svoju rýchlosť, pretože si bol vedomý toho, že jediný spôsob, ako v pretekoch prehrať, je zatlačiť na to príliš a zničiť si pneumatiky."

Hamilton ale nebol jediný, kto po safety care jazdil na stredne-tvrdej zmesi. "Renault nasadil Danielovi Ricciardovi mediumky v rovnakom čase ako Mercedes Hamiltonovi a nemal s nimi žiadne problémy."

Kimi Räikkönen spočiatku brzdil niekoľkých jazdcov, medzi ktorými bol i Daniel Ricciardo. Fín zašiel do boxov v 46. kole a Austrálčan mohol konečne ukázať, čo zostalo v jeho pneumatikách. "Počas posledných 32 kôl bol od Hamiltona rýchlejší o 11,2 sekundy."

Lewis Hamilton v cieli VC Monaka 2019
Mercedes

A zatlačiť musel v úplnom závere stintu, keďže mu inžinier oznámil, že Romain Grosjean dostal päťsekundový trest. "Ricciardo bol zrazu o viac ako sekundu na kolo rýchlejší v porovnaní s tým, čo ukazoval dovtedy. V poslednom kole Ricciardo dosiahol o pol druha sekundy lepší čas ako hocikto iný s výnimkou Hülkenberga. Na jeho mediumkách evidentne nebolo nič zlé." 

Palmer pripomína, že v závislosti od monopostu sa i pneumatiky správajú inak, no zároveň konštatuje, že Ricciardo strávil celých 30 kôl vo vláčiku monopostov. Počas týchto kôl sa mu museli opotrebúvať oveľa rýchlejšie ako Hamiltonovi jazdiacemu v čistom vzduchu.

"Bolo to skvelé víťazstvo Lewisa Hamiltona? Určite!" hodnotí Palmer. "Ale nemyslím si, že by sa úrovňou čo i len priblížilo súboju medzi Ayrtonom Sennom a Nigelom Mansellom v Monaku 1992. Tým, ktorí si myslia opak, naliehavo odporúčam si koniec tej veľkej ceny pozrieť opäť. Mansell na oveľa čerstvejších pneumatikách a s rýchlejším autom sa lepil na Sennu, až sa nakoniec Senna musel brániť prakticky v každej zákrute. Ja som Hamiltona videl sa brániť len raz počas celej veľkej ceny."

O monackú drámu sa podľa Palmera pričinila Hamiltonova vysielačka a Verstappen, ktorý sa na trati, na ktorej je predbiehanie nemožné, o to nemožné aspoň pokúsil. "Bez Hamiltonovej vysielačky, a keby bol na druhom mieste Vettel namiesto Verstappena, by tie preteky vyzerali úplne inak. Len vďaka nim sa to oplatilo pozerať."

"Vettel na treťom mieste nepredviedol nič, a nič neukázal ani minulý rok, keď bol pred ním Daniel Ricciardo s vážnym motorovým problémom. Hamiltonova dramatická vysielačka spravila z pretekov trhák," uzavrel odborník BBC.

Najnovšie z kategórie: Monako

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk