F1.sk F1.sk

Z prostredia Ferrari cítiť hnev na pneumatiky, Pirelli sa bráni
zdroj: TASR/AP

Z prostredia Ferrari cítiť hnev na pneumatiky, Pirelli sa bráni

Začiatok aktuálnej sezóny ukázal, že nové zmesi pneumatík Pirelli najviac vyhovujú Mercedesu. Už keď boli takéto gumy s tenším behúňom nasadené v minulom roku, tak si s nimi strieborní rozumeli najlepšie. Konkurencia má značné problémy a potvrdzuje sa to aj v Monaku.

"Vôbec nerozumiem rečiam o tom, že sme tímom mali narobiť problémy," povedal šéf Pirelli pre oblasť motoršportu Mario Isola. "Máme iný produkt ako pred rokom, ale tímom sme dali príležitosť otestovať si ho už v Abú Zabí. V dobrých podmienkach dostali k dispozícii dva celé dni."

"Každej stajni sme dali dvadsať sád a mali možnosť rozhodnúť sa medzi pneumatikami pre rok 2018 a 2019, aby mohli porovnávať, alebo mohli staviť kompletne na gumy pre rok 2019. Všetci určite nazbierali cenné informácie pre to, aby nové gumy pochopili," dodal Isola.

Avšak podľa šéfa Ferrari Mattiu Binotta to nie je celkom pravda: "Všetky tímy testovali v Abú Zabí niečo, čo bolo blízko k finálnemu produktu. Ten sme však dostali až vo februári a nebol taký, ako sme očakávali. Nuž a zdá sa, že jedno auto je tomu prispôsobené lepšie ako ostatné."

Pirelli v konečnom dôsledku reagovalo len na nadmernú tvorbu pľuzgierov. Na tú sa pred rokom sťažovalo viacero tímov a na troch podujatiach prišlo k nasadeniu behúňa, ktorý bol o 0,4 milimetra tenší. Hneď sa ukázalo, že to vyhovuje Mercedesu a práve na tejto gume je postavená aj tá tohtoročná. Konkurenti to príliš nekritizovali a do veľkej miery to akceptovali.

Aktuálne je problém hlavne v tom, že tímy s výnimkou Mercedesu svoje pneumatiky nevedia dostať do optimálneho pracovného okna. Vraj je príliš malé. "Pneumatiky majú fázu zahrievania, potom fázu stabilizovania gripu a následne fázu, v ktorej sa grip kvôli prehrievaniu zhoršuje. Ale ani v stabilnej fáze graf neukazuje úplnú rovinu," vysvetľoval Isola. "Niekde je maličký vrchol a práve ten každý hľadá."

Kritika pneumatík prichádza podľa odborníka hlavne zo stredu poľa, kde päť či šesť tímov delia len dve desatinky. Tieto stajne by potrebovali jazdiť vždy na vrchole výkonnosti, ale ten sa nachádza vo veľmi presne vymedzenom teplotnom okne.

"V tejto oblasti je dôležitá každá tisícinka," skonštatoval Mario Isola. "Tá sa môže postarať o rozdiely v kvalifikácii i v pretekoch a preto sú všetci natoľko fixovaní na pneumatiky. Je ťažšie nájsť výkon cez pohonnú jednotku alebo aerodynamiku, ľahšie sa to dá cez pneumatiky."

Najnovšie z kategórie: Pirelli

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk