F1.sk F1.sk

Newey upozorňuje na nebezpečenstvo spojené so skorou prezentáciou nových pravidiel
zdroj: Red Bull Content Pool

Newey upozorňuje na nebezpečenstvo spojené so skorou prezentáciou nových pravidiel

Minimálne výsledková dominancia Mercedesu trvá už od sezóny 2014. Zmeniť to mohla úprava aerodynamických pravidiel pred týmto rokom, no britské továrne v Brixworthe a Brackley opäť podali špičkový výkon. Ďalší reštart čaká Formulu 1 v roku 2021, no Adrian Newey sa obáva toho, že dominancia Mercedesu bude pokračovať; podľa neho na to stačí, aby boli pravidlá predstavené dostatočne skoro, a teda už budúci mesiac.

Pred touto sezónou sa okrem aerodynamiky zmenila aj špecifikácia pneumatík Pirelli. Red Bull a Ferrari sa trápia, Mercedes zas spokojne berie jedno dvojité víťazstvo za druhým. Aj táto zmena môže prispieť k dlhšej dominancii jedného tímu.

"Pracovné okno sa posunulo vyššie," vysvetľuje Adrian Newey. "To perfektne zahralo do karát Mercedesu. Pre nás to bolo zlé, lebo my sme doteraz vždy pneumatiky udržiavali v spodnej časti tohto okna."

Inžinier Mercedesu pre AMuS prikyvuje: "Nové pneumatiky vyriešili náš najväčší problém bez toho, aby sme sa na tom nejako veľmi narobili," vyhlásil, no pripomenul, že tu nešlo len o nahrávku na smeč zo strany pravidiel: "Po našom kolapse v Singapure 2015 sme tvrdo pracovali na tomto probléme a na aute sme zmenili osem alebo deväť vecí, ktoré nám pomohli dostať problém spojený s prehrievaním pneumatík pod kontrolu."

Vo Ferrari vidia riešenie svojich problémov vo viacerých oblastiach: "Máme nástroje, ktoré nám vedia pomôcť bez ohľadu na koncept. Napríklad viac prítlaku, lepšie využitie tepla vytvoreného brzdením, zmeny v zavesení," vymenúva Mattia Binotto, na rozdiel od ktorého to Adrian Newey vidí o čosi pochmúrnejšie: "Bude to ťažké. Celý koncept auta je nastavený tak, aby sa pneumatiky príliš nezohrievali. Vždy je ťažké sa vymknúť spod koncepcie."

Zatiaľ čo Red Bull a Ferrari majú dosť problémov sami so sebou, náskok Mercedesu v šampionátoch rastie. Čoskoro bude taký veľký, že strieborné šípy sa budú môcť koncentrovať viac-menej len na nasledujúci ročník, prípadne rovno na sezónu 2021.

Pred týmto varuje Newey: "Aerodynamické oddelenie Mercedesu je dvakrát také veľké ako to naše. Budú mať dostatočnú výhodu, ak sa hoci len 50 percent ľudí koncentruje na súčasné auto a auto pre rok 2020. Zvyšok môže naplno pracovať na aute pre rok 2021."

Šéf aerodynamikov Red Bullu preto navrhuje, aby FIA s predstavením pravidiel počkala čo najdlhšie; minimálne do októbra, hoci december by bol podľa Neweyho ešte lepší. Zatiaľ je však na pláne jún. "Čím menej času zostane, tým budú mať všetky tímy férovejšie podmienky."

Najnovšie z kategórie: Red Bull

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk