F1.sk F1.sk

Ferrari neplánuje meniť predné krídlo
zdroj: Scuderia Ferrari

Ferrari neplánuje meniť predné krídlo

Dvaja najväčší kandidáti na tohtoročný titul sa pri návrhu svojich áut vybrali dvoma diametrálne rozdielnymi smermi. Zatiaľ čo Mercedes stavil na tradičnejšie vyzerajúce riešenie predného krídla, Ferrari prišlo s nečakanou novinkou. Po prvej časti sezóny však možno zhodnotiť, že výkonnostne je na tom oveľa lepšie Mercedes s ich alternatívnou filozofiou. Vo Ferrari aj napriek tomu tvrdia, že sa nechcú svojej koncepcie vzdať.

Mattia Binotto zostal po pretekoch v Španielsku zaskočený tým, aký veľký mal Mercedes náskok — na trati, kde ešte v zime dominovalo jeho Ferrari. Uznal, že problémom môže byť aj samotná filozofia auta.

Pred Veľkou cenou Monaka však Mattia Binotto v rozhovore pre motorsport.com ubezpečoval, že voľba predného krídla nespôsobila problémy Ferrari. "Myslíme si, že naše predné krídlo netreba meniť. Je to iná koncepcia v porovnaní s Mercedesom, ale to neznamená, že sme z nej už dosiahli maximum. Neočakávame zmenu v smere predného krídla."

"Na začiatku projektu sme prehodnotili aj štýl Mercedesu. Porovnanie nás odkázalo jedným smerom. Počas sezóny sa určite snažíme veci kontrolovať aj opakovane, aby sme zistili, či sme sa rozhodli správne, ale momentálne nečakám zmenu," prezradil 49-ročný Švajčiar.

Sebastian Vettel
TASR/AP

Podľa predstaviteľov Ferrari je väčším problémom auta práca s pneumatikami. Auto je síce vďaka voľbe predného krídla aerodynamicky efektívne, no tím zatiaľ nenašiel dostatok spôsobov, ako vylepšiť jeho prítlak. S nízkym prítlakom je ťažšie dostať pneumatiky do správneho okna.

"Tohtoročné pneumatiky sú značne odlišné od minuloročných," pokračoval Binotto. "Najväčší rozdiel je v tom, že tie minuloročné sa ľahko zohriali a my sme sa skôr koncentrovali na to, ako ich schladiť, aby sme ich držali pri živote. S nižšími teplotami sme totiž mali lepší grip."

"V tomto smere sú aktuálne pneumatiky rozdielne. Zohriať ich je o dosť náročnejšie a tiež ich dostať na tie optimálne teplotné hodnoty, pri ktorých získate najviac gripu. Ako to dosiahnuť?" pýta sa šéf Ferrari a zároveň jeho technický riaditeľ. "Môžete to spraviť s využitím teploty bŕzd, chladením ráfikov, ale určite aj prítlakom. Pri prítlaku nie je len konečná hodnota, ale ide tu aj o to, aký dosiahnete balans vo veľkých a malých rýchlostiach. Tiež si pri ňom stanovujete cieľ aerodynamickej efektivity a maximálneho prítlaku."

"Podľa mňa máme pomerne efektívne auto, čo možno vidieť na rovinkách, ale to neznamená, že máme auto s najväčším prítlakom v celom štartovom poli. Je správne sa pýtať samých seba, či by sme sa nemali sústrediť na iné ciele, aby sme dosiahli optimálny celkový výkon," zamýšľal sa Binotto.

Okrem zmeny aerodynamiky vo Ferrari poškuľujú aj po prednom zavesení. Jeho zmena by takisto mohla priniesť nejakú desatinku sekundy na kolo. "Chýba nám grip od pneumatík, pretože ich nevieme poriadne zohriať. Iterakcia je medzi aerodynamikou a mechanickými časťami, a to tvorí celkový balans. Môžete auto nastaviť tak, aby bolo veľmi dobré vo veľkých rýchlostiach, ale potom vám bude chýbať balans v nižších. Ak má auto dobrý balans, podáte dobrý výkon v pomalých, stredne-rýchlych aj rýchlych častiach. Nám zatiaľ chýba dosiahnutie optima vo všetkých týchto podmienkach."

"Musíme pokračovať vo vývoji, musíme za zlepšiť. Áno, môžu sa objaviť aj zmeny na prednom zavesení, môžeme upraviť aerodynamiku, môžeme zmeniť chladenie. Nemyslím si však, že samotné zavesenie je principálne zlé," dodal.

Najnovšie z kategórie: Mattia Binotto

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk