F1.sk F1.sk

Mercedes o azerbajdžanskom oklamaní Ferrari: Bolo to enormné riziko
zdroj: screenshot/RaceFans

Mercedes o azerbajdžanskom oklamaní Ferrari: Bolo to enormné riziko

Mercedesu vyšiel v kvalifikácii na Veľkú cenu Azerbajdžanu zaujímavý taktický trik. Strieborní vedeli, že v závere Q3 sa každý bude chcieť chytiť do vzduchovej clony za niekoho iného a vymysleli nezvyčajnú vec.

Valtteri Bottas a Lewis Hamilton vyšli na trať ako prví, avšak na konci boxovej uličky za ľavotočivou zákrutou zastali v priestore, kde sa skúšajú tréningové štarty. Keď okolo nich prešiel hlavný konkurent Sebastian Vettel, tak sa pohli a vyrazili do ostrého kola.

Vettelovi to bolo čudné a na tlačovke sa pýtal, o čo tu išlo. Bottas sa smial, že "o kalibrovanie spojky", ale Hamilton pomerne otvorene priznal, že ho jednoducho oklamali. Teraz to v uverejnenom videu potvrdil aj hlavný stratég Mercedesu James Vowles, ktorý pridal i ďalšie informácie.

"Každý má naštartované auto a každý čaká jeden na druhého," opísal Vowles tradičnú situáciu posledného obdobia. "Ale kto vyjde na trať ako prvý? To auto by potom v zásade všetkých viedlo a vytvorilo by vzduchovú clonu."

"Už v Šanghaji sme videli, že to všetci nechávajú na poslednú chvíľu a niektoré autá dokonca nestihli vstúpiť do ostrého kola. Tak veľmi im išlo o to, aby sa chytili do clony, že im vypršal čas a nestihli kolo. V Baku nám bolo celkom jasné, že tento efekt môže rozhodovať o tom, či získate alebo nezískate pole position."

"Preto sme sa rozhodli, že naše autá pošleme na trať o niečo skôr a vyvoláme tak celý vláčik. Fungovalo to," skonštatoval Angličan. "A následne spravíme na ľavej strane tréningový štart, aby sme neboli na čele celého zástupu. Cítili sme totiž, že tento vplyv bude mimoriadne silný."

"Ale bolo to enormné riziko. Napokon sme do ostrého kola v dôsledku toho všetkého vstúpili len o niekoľko sekúnd pred vypršaním času. V tejto situácii nám to však zafungovalo. Zašli sme na ľavú stranu trate a ostatní prešli okolo nás. Vettel bol nakoniec dokonca prvý, takže nemal žiadnu vzduchovú clonu. Naše autá sa však zaradili na pekné pozície za súpermi a profitovali z vzduchovej clony i dobrej pozície na trati."

Hamilton a Bottas boli o tomto pláne informovaní už na rannom brífingu. Nebolo to však úplne bezproblémové, pretože potrebovali "vystúpiť" z klasickej kvalifikačnej rutiny a pod najväčším tlakom spraviť niečo iné.

"Ráno sme to s nimi prediskutovali a postarali sme sa o to, aby dobre pochopili, čo v kvalifikácii možno budú musieť a možno nebudú musieť spraviť. Potom aj pred danou jazdou sme ich upozornili a pripomenuli sme, čo presne od nich chceme. Odviedli fantastickú prácu," dodal James Vowles.

Najnovšie z kategórie: Mercedes

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk