F1.sk F1.sk

Anderson by obmedzil dáta, ku ktorým majú tímy prístup počas pretekov
zdroj: Mercedes

Anderson by obmedzil dáta, ku ktorým majú tímy prístup počas pretekov

Tímy Formuly 1 zbierajú počas veľkých cien v reálnom čase obrovské množstvo dát. Majú špeciálnych dátových inžinierov, ktorí sa im venujú, plus mnoho ďalších pomocníkov v tzv. virtuálnych garážach v ich sídlach. Tí všetko okamžite vyhodnocujú a na diaľku pomáhajú.

"Vezmime si jednoduchý príklad, ako je teplota vody," uviedol technický odborník Gary Anderson pre Autosport+. "Tím vopred stanoví optimálne pracovné okno, zjednodušene povedzme od 115 do 125 stupňov Celzia. Ak bude teplota v tomto rozmedzí, tak budú všetci spokojní. Ale ak vystúpi vyššie alebo nižšie, zasvieti červená kontrolka a priláka pozornosť inžinierov. Inžinier venujúci sa danému autu následne jazdca navedie k tomu, aby možno stočil výkon motora alebo trochu ustúpil z premávky."

Takto to funguje pri množstve ďalších parametrov, ktoré Anderson vo svojom príspevku pomenoval. Hovoril napríklad o ťažisku balansu bŕzd, teplotách pneumatík, tlakoch pneumatík, teplotách bŕzd a spomenúť by sme mohli aj mnoho ďalších vecí. "Ak toto všetko ostane v rámci vopred stanoveného pracovného okna, tak je všetko v poriadku. Ak nie, tak sú upozornení dátoví inžinieri, ktorí sa na vec následne lepšie pozrú."

"Na každom aute je možno 200 takýchto dátových kanálov," skonštatoval Anderson. "Je ich príliš veľa na to, aby boli všetky monitorované - jedine ak niečo dokáže nejakým spôsobom upútať pozornosť. Niekedy môže byť už príliš neskoro na detegovanie a vykonanie analýzy, pretože chyba môže byť okamžitá. No podľa mňa je to tak, že čo sa týka vecí vplývajúcich na výkon auta, mali by sme poriadne obmedziť príjem dát. Myslím si, že s týmto súhlasí aj Ross Brawn: o výkone auta až do príliš veľkej miery rozhoduje garáž a dokonca sídlo tímov."

Severný Ír navrhuje, že celkový počet možno 200 dátových kanálov by mal byť obmedzený tak na desať až pätnásť. "Na monitorovanie spoľahlivosti a bezpečnosti, teploty motora a prevodovky, tlakov v pneumatikách, respektíve v brzdách, aby som spomenul aspoň pár vecí. Zvyšok by sa mohol zbierať, ale tímu by nemal byť k dispozícii skôr, ako po skončení pretekov. Potom dáta môžu analyzovať a uvidia, čo bolo zlé, ale takto by sme aspoň zabezpečili zosilnenie technického vzťahu medzi jazdcom a inžinierom."

Dnes je to tak, že po skončení tréningov sa inžinieri spolu s jazdcami hrabú v množstve dát. Všetko vylaďujú k absolútnej dokonalosti a pracujú na najmenších predstaviteľných detailoch. V tejto súvislosti si Anderson zaspomínal na to, ako to fungovalo v minulosti. Bolo to celkom iné.

"Spomínam si na to, ako mi Patrick Head raz povedal, že Nigel Mansell sa sťažoval na jednu vec: cez Copse chcel prechádzať rýchlejšie, ale nemal potrebný grip," usmial sa Gary Anderson. "Patrick mu povedal, že zvyšovaním rýchlosti rastie aj prítlak a čím rýchlejšie pôjde, tým viac prítlaku bude mať. Tak Nigel vyšiel späť na trať a jednoducho išiel rýchlejšie. Žiadny problém."

Najnovšie z kategórie: Gary Anderson

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk