F1.sk F1.sk

Hughes o Ferrari a problémoch s prítlakom: Ani v Bahrajne neboli oslnivo rýchli
zdroj: Mercedes

Hughes o Ferrari a problémoch s prítlakom: Ani v Bahrajne neboli oslnivo rýchli

Máme za sebou prvé tri veľké ceny ročníka. Okruh na každej z nich bol niečím špecifický a preveril iné vlastnosti monopostov. Mark Hughes sa preto pustil do ďalších analýz výkonov Ferrari, ktoré raz ohúrili, no inokedy sklamali. Prišiel k záveru, že Ferrari má vážne problémy s aerodynamickým balansom a v Bahrajne nebolo také silné, ako sa mohlo zdať.

Po Melbourne sa ako hlavný dôvod za prepadom Ferrari uvádzali problémy s chladením pohonnej jednotky. Keď následne v Bahrajne malo Ferrari rýchlosť na to, aby vyhralo, zdalo sa, že skutočne šlo len o pomerne ľahko odstrániteľnú chybu. Mark Hughes však za tým vidí aj niečo viac, a teda nedostatok gripu na prednej náprave.

Už po austrálskom víkende sme vás informovali o tom, že Ferrari si mohlo svojím konceptom predného krídla výraznejšie uškodiť. Riešenie Scuderie totižto nedokáže generovať také množstvo prítlaku ako predné krídlo Mercedesu, hoci na druhej strane je menej náchylné na aerodynamický "stalling" a má aj menší odpor ako u konkurencie.

"Autu chýbal predný grip na trati, ktorá celkovo ponúka málo gripu. Bez ohľadu na to, aké nastavenia použili, Sebastian Vettel a ani Charles Leclerc nedokázali nabrať rýchlosť v troch kľúčových pomalých zákrutách: v prvej, tretej a trinástej," pripomína Austráliu vo svojej analýze Mark Hughes.

V Bahrajne sa udiali tri zásadné veci. "Ferrari vyriešilo svoj motorový problém a bolo schopné využiť agresívnejšie režimy aj ako v kvalifikácii v Melbourne. V najvyššom režime malo merateľnú výkonnostnú výhodu nad Mercedesom. GPS odhalilo, že zo zákrut akcelerovalo rýchlejšie a bolo silnejšie aj na celej dĺžke rovinky, keďže ERS pridávalo na výkone o čosi dlhšie."

"Bahrajn je okruhom, na ktorom musí každý tím akceptovať istý kompromis v nastaveniach svojho monopostu," pokračuje Hughes druhým bodom. "Na pneumatiky je veľmi tvrdý. V kvalifikácii mali všetci nastavené autá na nedotáčavosť viac, ako by v ideálnom prípade chceli, aby zadné pneumatiky vydržali v pretekoch celý stint. Ak sa teda Ferrari ešte stále trápilo s nedostatkom predného gripu, tu to bolo jedno, pretože všetci si autá nastavili presne tak." Keďže celé štartové pole ubralo z prítlaku na prednom krídle, Ferrari nijako nevyčnievalo.

Scuderii pomohla ešte jedna vec: "Bahrajn je vždy jednou zo slabších tratí Mercedesu. Niečo v DNA ich áut ich robí o čosi nešetrnejšie k pneumatikám. A na trati, na ktorej sú zadné gumy určujúce, sa Mercedes v porovnaní s ostatnými okruhmi trápi."

Aby Hughes ukázal, že Bahrajn nebol o silnom výkone Ferrari, ale o slabšom dni Mercedesu, porovnal kvalifikačnú stratu zvyšku poľa na strieborné šípy. Keď vyňal z rovníc Ferrari, vyšli mu takéto hodnoty:

Strata prvého monopostu zo zvyšku poľa na Mercedes
Austrália 102,460%
Bahrajn 101,465%
Čína 101,987%

"Inými slovami, keď odhliadneme od Ferrari, Mercedes bol v Bahrajne stále oveľa menej konkurencieschopný v porovnaní so zvyškom poľa ako v Austrálii alebo v Číne," vysvetľuje čísla Hughes. "Aby sme to premenili na čas na kolo: Mercedes bol v Bahrajne o 1,292s rýchlejší ako prvé ne-Ferrari. Keby si však udržal výhodu z Melbourne, bol by jeho náskok 2,169s. Mercedes stratil v Bahrajne na prvé auto, ktoré nie je Ferrari, 0,877 sekundy, no na pole position Ferrari strácal len 0,324 sekundy."

"Inými slovami, Ferrari nebolo v Bahrajne oslnivo rýchle. Len to tak vyzeralo, pretože sa Mercedes trápil," zhrnul dlhoročný novinár pohybujúci sa v padoku. "Pohonná jednotka Ferrari pracovala v Bahrajne na plné obrátky, zlý aerodynamický balans tam bol irelevantný a Mercedes mal problémy. Preto Leclerc podával až do poruchy elektroniky taký dominantný výkon."

Lewis Hamilton a Charles Leclerc
TASR/AP

Ferrari je v horšej situácii ako Mercedes. Tratí, ktoré by boli k zadným pneumatikám také nešetrné ako tá v bahrajnskej púšti, je v kalendári málo. Už podujatie v Číne ukázalo, že keď autá potrebujú nájsť grip na prednej náprave, SF90 ho proste nenachádza. A keďže ostatné tímy už nemuseli staviť na kompromisy, aby si v Šanghaji ušetrili zadné pneumatiky, slabý predný prítlak Ferrari hral kľúčovú úlohu.

Hughes nás vyzýva, aby sme sa pozreli na to, čo Ferrari skúšalo v Číne, aby zlepšilo svoj výkon: "V piatok ráno proti sebe testovali veľké a malé zadné krídlo. Vybrali si to väčšie, čo znie nelogicky, keďže autu chýba predný grip." Čím viac prítlaku vzadu, tým je auto nedotáčavejšie, čím je ho viac vpredu, tým je zasa pretáčavejšie. Tu musia nájsť inžinieri vhodný kompromis.

Keby Ferrari nasadilo menšie zadné krídlo, malo by lepší balans, pretože by vpredu nemuselo nájsť dostatočný prítlak. Toho má totižto beztak veľmi málo. "Nízkoprítlačné zadné krídlo síce dalo autu lepší balans, ale bolo príliš vzdialené efektívnemu oknu, aby prinieslo dobré časy na kolo. Dobrý balans prinieslo len vďaka tomu, že autu chýbal prítlak vpredu i vzadu. Extra rýchlosť na rovinkách nebola dostatočne veľká na to, aby sa to odrazilo v časoch na kolo."

Taliani spravili maximum pre to, aby auto vybalansovali aj s väčším zadným krídlom. "Stálo ich to ale veľa času, čo poukazuje na vážnosť problémov Ferrari. Mercedes má výrazne viac prítlaku v pomalých zákrutách a vie to využiť, aby zmazal svoju výkonnostnú stratu."

Sebastian Vettel
Ferrari

Do pozornosti dáva vyjadrenie Sebastiana Vettela z tlačovej konferencie v Číne: "Máme veľmi silné auto. Nie je s ním nič zlé, ale myslím si, že ho ešte nevieme dostať do pracovného okna — hlavne u mňa nie," nechal sa počuť Heppenheimčan. "Nie som úplne spokojný s tým, ako na tom sme v porovnaní s testami. Posledné tri trate, na ktorých sme boli, sa jedna od druhej dosť líšia. Podmienky boli iné, no už si začíname všímať opakujúce sa vzorce a chápať, čo potrebujeme, aby sme odomkli potenciál tohto auta. Myslím si, že nasledujúce týždne budú dôležité, aby sme porozumeli tomu, kam sa ubrať v ďalších mesiacoch."

"Znamená to prehodnotenie filozofie predného krídla?" pýta sa Hughes poukazujúc na formuláciu Sebastiana Vettela o ďalších mesiacoch. "Toto by malo vážne následky na zvyšok auta. Alebo je možné vrátiť autu aerodynamický balans aj v rámci existujúcej filozofie? V tom prípade by to bolo len zakopnutie na začiatku sezóny a nie chyba v dizajne. Zdá sa, že v to verí aj Vettel."

Budúci víkend nás čaká Baku, ktoré ešte pred Veľkou cenou Číny bolo považované za ďalšie podujatie, na ktorom malo Ferrari excelovať. Teraz už treba byť pri predpovediach opatrnejší.

"Pri súčasnej konfigurácii Baku by sme mohli čakať, že Ferrari bude pomalé v kľukatom druhom sektore, no bleskurýchle na rovinkách v prvom a treťom," uzatvára svoje zamyslenie Hughes. "Hodnotnejší indikátor toho, či Ferrari má auto na to, aby sa v roku 2019 zapojilo do šampionátu, budú azda balíky vylepšení pripravované do Barcelony. Formula 1 musí dúfať v to, že sa Ferrari pozbiera."

Najnovšie z kategórie: Ferrari

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk