F1.sk F1.sk

Dvojitú zastávku Mercedesu navrhol Toto Wolff
zdroj: Mercedes

Dvojitú zastávku Mercedesu navrhol Toto Wolff

Keď Max Verstappen na Veľkej cene Číny absolvoval druhú zastávku v boxoch, okamžite ho nasledoval Sebastian Vettel. Pretekári Mercedesu, ktorí v tom čase jazdili na prvých dvoch miestach, sa rozhodli neriskovať s jedinou zastávkou a takisto zájsť do boxov druhýkrát.

Ale ako to spraviť tak, aby tím nikoho neznevýhodnil? Ak by ako prvého povolal Valtteriho Bottasa, mohol sa mu na Lewisa Hamiltona teoreticky podariť undercut. Ak by však prišiel prvý Hamilton, tak by svoj náskok ešte zvýšil a Bottas by bol ohrozený zozadu. Preto sa zrodilo nečakané riešenie: prezuť oboch pretekárov naraz, teda pár sekúnd po sebe.

"V 35. kole prišiel Vettel do boxov a spôsobil nám určitú dilemu," vysvetľoval šéfinžinier Mercedesu Andrew Shovlin v uverejnenom videu. "Pred Vettelom sme mali slušný náskok, ale ak by sme zastavili najskôr Lewisa a potom Valtteriho, tak existovalo riziko, že Vettel by mohol zvládnuť undercut a získať pozíciu. Nuž a ak by išiel prvý Valtteri, ktorého by sme tak ochránili pred Vettelom, tak existovala šanca, že Valtteri spraví undercut na Lewisa."

"Dostalo nás to do trochu nepríjemnej pozície a Toto navrhol, nech spravíme dvojitú zastávku. Následne o tom začal diskutovať James Vowles (hlavný stratég, pozn. red.) s Ronom Meadowsom (športový riaditeľ, pozn. red.), ktorý kontroloval rozdiel medzi autami. To v záujme toho, či majú ľudia v boxoch dostatok času na prípravu na takúto zastávku a či do pitlane stihnú vyniesť obe sady gúm."

"Práve James má v tomto rozhodujúce slovo a rozhodol sa spraviť to. Takto sme mohli obe autá ponechať v rovnakom poradí, ako pred zastávkou, nuž a navyše ochrániť pozície pred Ferrari. V tomto prípade to bolo perfektné riešenie a chlapci zvládli pitstop veľmi čisto," skonštatoval Angličan.

Shovlin ďalej vysvetlil, že tréning na takéto príležitosti je veľmi náročný. "Nemáte totiž dve autá, s ktorými by ste to skúšali. Tu (v Brackley) máme auto pre tréning pitstopov a môžeme trénovať aj s dvoma sadami gúm, takže s dvoma výmenami po sebe, ale nedostaneme rovnakú situáciu, ako keď auto prichádza do boxov."

"Je to pomerne ťažké pre človeka so zadným zdvihákom. Keď prvé auto odchádza, musí rýchlo uhnúť a po príchode druhého sa rýchlo vrátiť na pozíciu. Choreografia je dosť náročná, treba to dobre zorganizovať a riziko je aj v tom, že v pitlane treba mať veľa pneumatík. Správne gumy potom musia ísť na správne auto, ale v tomto smere sa snažíme čo najlepšie pripraviť."

"Nechceme to robiť veľmi často, pretože ak by sme mali problém s prvým autom, malo by to vplyv aj na druhé. Z prvého a druhého miesta by sme sa potom veľmi ľahko prepadli na tretie a štvrté," dodal Andrew Shovlin.

Najnovšie z kategórie: Čína

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk