F1.sk F1.sk

Hughes: Vettel bol rýchlejší ako Leclerc, ktorý si pomáhal motorom
zdroj: Ferrari

Hughes: Vettel bol rýchlejší ako Leclerc, ktorý si pomáhal motorom

Diskusií o tom, či Ferrari v Číne stavilo na správnu kartu, keď sa rozhodlo vymeniť pozície Charlesa Leclerca a Sebastiana Vettela, už je na svete neúrekom. Ich najdôležitejším bodom je otázka, či bol Vettel skutočne rýchlejší ako jeho kolega, alebo sa za ním držal len vďaka systému DRS. Odpovede hľadal dlhoročný novinár Mark Hughes.

Sebastian Vettel prišiel o svoju tretiu priečku hneď na štarte, keď sa snažil získať pozíciu na úkor pomaly štartujúceho Valtteriho Bottasa. Uprostred zákruty bol nútený spomaliť, čo na vnútrajšku otvorilo dvere Charlesovi Leclercovi.

Po skončení fázy virtuálneho bezpečnostného vozidla sa držal tesne za svojím kolegom, no dvojica Mercedesov unikala rýchlosťou 0,7 sekundy na kolo. Sebastian Vettel sa ozval po ôsmich kolách: "Som rýchlejší."

"Na boxovom múriku to bola ďalšia ťažká situácia, zatiaľ čo sa Mercedesy vzďaľovali. Bolo evidentné, že sa im zasekol pokyn so skríženými rukami," píše vo svojej popretekovej analýze Mark Hughes pripomínajúc pamätné prekríženie rúk Maurizia Arrivabeneho, "a to všetko bolo podčiarknuté nezhodou v rýchlosti rozhodovania boxového múrika a reality na trati. Leclerc bol svojím inžinierom popohnaný k tomu, aby sa pokúsil o manéver, inak bude odsunutý."

Maurizio Arrivabene
FOM/screenshot

"Áno, ale veď my obaja…" nedopovedal Leclerc, no po pretekoch potvrdil, že chcel spomenúť fakt, že v tej fáze obaja manažovali svoje pneumatiky. Namiesto toho dodal: "OK."

"Každý odpočúva každého komunikáciu, takže vieme, že Leclercovi v tej chvíli dovolili využiť o čosi viac energie z ERS a turba. To bolo dosť protirečiace si rozhodnutie, keďže mu akurát šli povedať, aby sa stiahol," pripomenul Hughes.

Medzitým sa Vettel stále drží v jednej sekunde za Charlesom Leclercom. To sa Valtterimu Bottasovi vpredu nedarí, na Lewisa postupne stráca čoraz viac. V deviatom kole naberá celé tri sekundy, no tým sa to nekončí; medzera medzi striebornými šípmi sa aj naďalej zväčšuje. To však znamená, že zatiaľ čo sa Fín drží v bezpečnej zóne, Vettel dáva svojim pneumatikám poriadne zabrať. Vo vzdialenosti jednej sekundy za autom sa musí pilot vyrovnať s výrazným úbytkom prítlaku na prednej náprave. Auto sa viac šmýka, pneumatiky prehrievajú.

No a aby toho nebolo málo, Ferrari má menej prítlaku ako Mercedes. Aj to je dôvodom, pre ktorý červený tím nevedel využiť najdlhšiu rovinku v kalendári. Predchádza jej totižto dlhá pravotočivá zákruta.

"Boli by sa Ferrari s ich rýchlosťou na rovinkách dokázali prehnať popri Mercedesoch?" pýta sa autor. "Odpoveď nám dáva to, o koľko boli pomalší, keď prechádzali cez dlhú pravotočivú sekvenciu dvanástej a trinástej zákruty. Ferrari tadiaľ výrazne viac zatáčalo ako Mercedes, v čoho dôsledku bolo na rovinke pomalšie. Keď začalo byť rýchlejšie, už len ukrajovalo zo straty, ktorú v nájazde na rovinku nabralo."

Sebastian Vettel
Ferrari

A to kľúčové: "Čím dlhšia je zákruta, tým viac sa predné pneumatiky prehrievajú a tým väčšia je výhoda Mercedesu. A okrem toho, výkonnostnú výhodu Ferrari bolo vidieť len vo vyšších motorových režimoch. V obyčajnom pretekovom tam nebola. Údaje z GPS, ktoré dodáva FIA a videli ich všetky tímy, to v tejto sezóne zatiaľ konzistentne potvrdzujú."

Ferrari sa napokon rozhodne, že Vettelovi predsa len dá šancu. V jedenástom kole si vymenia pozície. "Teraz čo?" pýtal sa nespokojný Leclerc, ktorého, ako sa neskôr ukázalo, začal Vettel s opotrebovanými gumami brzdiť. Počas najbližších piatich kôl prebrzdil aspoň päťkrát, o všetok získaný náskok teda vždy prišiel. "Je dosť možné, že Leclercove momentálne vyššie motorové režimy prispeli k tlaku vyvíjanom na Vettela," skonštatoval Hughes s ďalším odôvodnením toho, prečo sa Monačan držal svojho kolegu.

"Strácam dosť veľa času," oznámil inžinierovi Leclerc. "Neviem, či to chcete vedieť. Len vás informujem."

Toto všetko nahrávalo do karát Maxovi Verstappenovi, ktorý hrozil undercutom na obe Ferrari. Keď teda zašiel do boxov, bolo jasné, že predbehne minimálne Charlesa Leclerca. Scuderia sa pokúsila zachrániť aspoň Vettela, čo sa napokon aj podarilo.

V ďalšom kole bol už Verstappen príliš blízko, no a keďže zozadu Leclerca nik neohrozoval, Ferrari nepotrebovalo Leclerca okamžite poslať do boxov. Aby ho dostalo cez Red Bull mladého Holanďana, pokúsilo sa ho nechať na trati dlhšie, no Vettel a Verstappen boli o tri sekundy na kolo rýchlejší. Vtedy bolo zrejmé, že jednozastávková stratégia nezafunguje. "Okolnosti a nerozhodnosť boxového múrika ho nechcene odsunula do strategického územia nikoho. Všetko to bolo spôsobené jeho priemernou rýchlosťou v prvom stinte."

Charles Leclerc
Ferrari

Leclerc vymenil svoje gumy zarovno s Lewisom Hamiltonom a ocitol sa na trati sám. Na Red Bull stratil jedenásť sekúnd, z ktorých začal pomaly ukrajovať. V 35. kole však prišli druhé zastávky v boxoch a Scuderia Leclerca využila na to, aby zabrzdil Valtteriho Bottasa. To sa mu aj podarilo, súpera pripravil o niekoľko sekúnd, ale Vettel bol po zastávke priďaleko na to, aby to mohol zužitkovať.

Osem kôl po Maxovi Verstappenovi sa Leclerc konečne dočkal novej stredne tvrdej zmesi. Strácal trinásť sekúnd, na ktorých stiahnutie mal trinásť kôl. Monačanovi chýbali v cieli štyri sekundy.

"Vettel zajazdil svoje najrýchlejšie kolo v čase, keď vyšiel na trať na nových gumách. Leclercovo najrýchlejšie prišlo o sedem kôl neskôr (auto bolo o 0,4 sekundy na kolo ľahšie) a bol o čosi pomalší," vysvetľuje Hughes. "Potvrdzuje to, že Vettel mal skutočne lepšiu rýchlosť ako jeho kolega — nebolo to len o stratégii a o tom, že by ho tím prioritizoval."

Vettelovi napokon vzal extra bod Gasly, ktorý dostal na posledné tri kolá mäkkú zmes. Ale len o jednu desatinku. "Jeho palivo bolo o jednu sekundu na kolo ľahšie ako Vettelovo v čase, keď zajazdil svoj čas, a na zmesi, ktorá bola o sekundu rýchlejšia."

Najnovšie z kategórie: Čína

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk