F1.sk F1.sk

Palmer analyzuje ďalšiu Vettelovu "amatérsku" chybu: Stále panikári
zdroj: Ferrari

Palmer analyzuje ďalšiu Vettelovu "amatérsku" chybu: Stále panikári

Viacerí kritici mohli po Veľkej cene Bahrajnu oprášiť svoje analýzy kľúčových momentov Vettelovej minulej sezóny a len s miernymi úpravami ich publikovať aj teraz. Po nezvládnutom súboji s Lewisom Hamiltonom a zahodení pódia sa to na Sebastiana Vettela opäť sype. Jolyon Palmer, odborník britskej BBC, hovorí o školáckych zlyhaniach.

Štvornásobný majster sveta s viac ako 50 víťazstvami a dvomi stovkami odjazdených veľkých cien na konte by takéto chyby nemal robiť. "Nehoda z čela pretekov v Nemecku, hodiny v Taliansku, Japonsku a v Spojených štátoch tu zanechali množstvo pochybností. Sezóna 2019 má za sebou len dve veľké ceny a rovnaké otázky si budeme klásť opäť, no tentoraz hlasnejšie," píše vo svojom stĺpčeku pre BBC Jolyon Palmer. "Sú to otázky týkajúce sa jeho zbytočných chýb, jeho pozície vo Ferrari a tvrdení, že sa chce tento rok stať majstrom sveta."

Majstri totiž body nezahadzujú, a už vôbec nie plnými priehrštiami ako Vettel. "Vettelove hodiny v Bahrajne boli amaterizmom. Na rovinke pred štvrtou zákrutou sa bránil pred Hamiltonom. Vettel urobil dobre, že si kryl vnútrajšok, no potom sa Hamilton brilantným manévrom prešvihol okolo neho. Bol bezohľadný, brzdil veľmi neskoro a zaútočil s obrovskou rýchlosťou."

"Manéver bol dokonaný," pokračuje Palmer. Hamilton svojou bezohľadnosťou neuškodil sebe, v skutočnosti na to doplatil Vettel. "Vettel potom rozpálil svoje zadné gumy, na výjazde bol na plyne až príliš tvrdý a roztočil svoje auto. Očividne ho znervóznilo, že sa cez neho prehnal Mercedes, nuž spanikáril."

"Tieto hodiny sa líšili od trojice minuloročných, pretože sa udiali na výjazde zo zákruty, nie v nájazde či v apexe, kde by sa auto tlačilo z vonkajšej strany. Ale dôvody sa zdajú byť rovnaké; je to panika v zápale boja," zhodnotil šampión GP2 z roku 2014, ktorý vzal do úvahy aj fakt, že podmienky boli náročné. Fúkal silný vietor a gripu bolo stále málo — aj kvôli bahrajnskému piesku, ktorým bola trať posievaná s väčšou intenzitou ako obyčajne. "To je ale slabá výhovorka na také prosté hodiny. Keby sa rovnako ako Vettel roztočil nejaký mladík na konci štartového poľa, po pretekoch by sa všetci smiali na jeho účet. Spraviť niečo také by v prípade štvornásobného majstra sveta malo byť nemysliteľné."

Palmer pripomenul, že toto sú už štvrté hodiny za posledných desať súťažných víkendov. To by samo o sebe nemuselo ohroziť jeho pozíciu jednotky vo Ferrari, keby Kimiho Räikkönena nenahradil mladý, dravý a neuveriteľne rýchly Charles Leclerc.

Na Leclerca sa spočiatku nazeralo ako na mladíka, ktorý bude Vettelovi pomáhať získať titul — aspoň v prvej sezóne, keď sa bude Monačan vo Ferrari len udomácňovať. "Leclerc však v Bahrajne ukázal, že je oveľa lepší ako nejaký 'wingman'. Sobotňajšia pole position s náskokom troch desatín na kolegu — pričom obe jeho kolá by stačili na pole position — ukázala, že tu nebude len na okrasu."

Potvrdil to aj v pretekoch, v ktorých ho tím žiadal, aby sa držal za Sebastianom Vettelom. On mal však takú rýchlosť, že sa vedľa nemeckého šampióna prehnal rýchlosťou blesku a zakrátko Vettela definitívne striasol.

Vettel je opäť pod tlakom. Ferrari sa ho snaží zmierniť, no či to bude stačiť, nevedno. "Všetky tieto okolnosti dostávajú Vettela pod väčší tlak. Počas pretekov sa v aute môžete cítiť osamelo. Hodinu a pol ste ponechaní len svojim myšlienkam. Som si istý tým, že sa Vettel cítil byť nesmierne frustrovaný, keď s Hamiltonom bojoval o druhé miesto."

"Od jeho pôsobenia v Red Bulle Vettel nezvláda jednu vec: nevie ustáť tlak. Toto je kľúčová slabina, ktorá zohrala dôležitú úlohu aj pri jeho zlyhaní v snahe získať titul v roku 2017 a hlavne v sezóne 2018," pripomína Jolyon Palmer. "Jeho nový kolega a bahrajnské hodiny len umocňujú všetok ten tlak."

Môže sa Vettel ešte pozbierať? Palmer má preňho pár rád: "Jednoducho musí skloniť hlavu, podávať konzistentné výkony a už dlho nespraviť žiadne hodiny — v podstate celú túto sezónu, ak sa chce ešte 1. decembra stať majstrom sveta. To sa ľahšie povie ako vykoná, lebo nabudúce, keď sa Vettel ocitne v súboji koleso na koleso s autom na vonkajšku, bude si vedomý svojich chýb. Ak však bude kvôli tomu až príliš opatrný, stane sa len fackovacím panákom na nabitom špici. Keď začnete vyzerať ako padavka, ostatní začnú viac a viac vystrkovať lakte."

To sa Maxovi Verstappenovi nestáva, ba práve naopak. Je to práve Holanďan, ktorého sa všetci obávajú. Palmer ho dáva Vettelovi ako ukážkový príklad, aj keď nie v svetle agresivity jeho jazdy.

"V každom jednom z prvých šiestich podujatí minulého roka mal Verstappen nejaký incident. Kritika a tlak sa stupňovali, o to viac po Ricciardovom monackom víťazstve a Verstappenovom štarte z konca poľa potom, čo v tréningu havaroval," vrátil sa k minulej sezóne rodák z Horshamu. "Verstappen však odpovedal dokonale. Odvtedy je oveľa opracovanejší. Kritikov jeho výkonov umlčal. Stále je však neodškriepiteľne agresívny, čo ukázal i v Bahrajne. V jeho jazdení sa však začala objavovať kontrola nad sebou."

"Ferrari je vo veľmi zaujímavej situácii. Hviezdu výkonnostne predčil holobriadok. V Bahrajne by pohodlne vyhral a okrem slabého štartu mal dokonalé preteky. Vďaka tomu sme však videli aj jeho schopnosti pri predbiehaní. Svojho kolegu porazil aj s motorovými problémami," dodáva Palmer s odporúčaním pre Ferrari: "Teraz nemusia robiť vôbec nič. Bolo by jasným šialenstvom uplatňovať tímovú réžiu, keď ešte nie je úplne jasné, ktorý pilot bude tento rok silnejší. Nezabudnime, že toto boli len jedny preteky."

Najnovšie z kategórie: Jolyon Palmer

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk