F1.sk F1.sk

Hughes vysvetľuje anomálie Ferrari medzi Austráliou a Bahrajnom
zdroj: TASR/AP

Hughes vysvetľuje anomálie Ferrari medzi Austráliou a Bahrajnom

Expert Motorsport Magzine Mark Hughes si „posvietil“ na úvodné dve podujatia sezóny, ktoré nám poskytli viac otázok, než odpovedí. Prím v nich hrali tri faktory, a síce pneumatiky, nastavenie a motory. Tímy sa v ére pozmenených pravidiel stále adaptujú, od víkendu k víkendu by sme tak mohli vidieť úplne odlišné scenáre.

„Kde sa v skutočnosti nachádza Red Bull? Kam sa v Bahrajne podela výkonnosť Haasu z kvalifikácie? Ale hlavne, aké je vysvetlenie výkonnostného rozdielu Ferrari?“

Podľa Hughesa, ktorý predložil vo svojom stĺpčeku analýzu úvodných podujatí je zrejmé, že okno pre nastavenia sa zmenou pravidiel podstatne zúžilo, prinajmenšom v týchto raných fázach sezóny. Problémy spočívajú najmä v udržaní predných pneumatík v ideálnej prevádzkovej teplote. Celú sezónu odjazdia tímy na gumách novej špecifikácie s úzkym behúňom, ktoré boli použité len v závere minulej sezóny. Tá má menej gumy vo svojej štruktúre, a taktiež sa v špinavom vzduchu menej prehrieva. V úvodných dvoch podujatiach sme mohli vidieť, že v kombinácii s novými pravidlami to naozaj fungovalo.

„To je jeden z dôvodov mierneho, ale viditeľného zlepšenia jazdných vlastností v tomto roku,“ píše Hughes. „Pneumatika je menej náchylná k prehrievaniu, piloti môžu tlačiť bez toho, aby si museli manažovať tempo ako v minulom roku. Na druhú stranu sa ale na behúni generuje teplo, keď sa pokúšate chladné pneumatiky zahriať, je to náročnejšie.“

Hughes práve týmto vlastnostiam pripisuje časť problémov Ferrari v Melbourne. Na povrchu s nízkym prítlakom a teplotou trate mimo ideálneho rozsahu pre mäkké pneumatiky nedokázali „červení“ skrátka dostať gumy do ideálneho pracovného okna. Ferrari preto zmenilo nastavenie predného krídla v snahe zmierniť tieto problémy, avšak týmto spôsobom znížilo vlastnú aerodynamickú efektivitu, takže výsledok sa nedostavil.

Podľa Hughesa je tiež jasné, že Ferrari bežalo v Melbourne na obmedzený výkon, ale len v pretekoch. „V kvalifikácii použili rovnaké režimy, ako vždy. Zdroje vnútri tímu tvrdia, že motor šiel tak, aby sa neprehrieval,“ píše Hughes.

Dôvodom bola snaha Ferrari chrániť niektorý z vnútorných komponentov pohonnej jednotky. „Možno ERS, ktorý zlyhal v testoch v Barcelone.“ Podľa Hughesa má motor jedenásť módov a v Austrálii nikdy nebežal nad piaty stupeň.

„Ak by tím pridal extra chladenie, potom by bol motor zrejme až príliš studený. Pri priveľmi chladnom motore je vstupný vzduch hustejší, čo oslabuje efektivitu zmesi. Na kompenzáciu by bolo potrebné väčšie množstvo paliva, čo však pri nízkom výkone nie je efektívne riešenie,“ píše Hughes, ktorý tvrdí, že preto Sebastian Vettel  závere Veľkej ceny Austrálie šetril palivo.

Presun do Bahrajnu však Ferrari veľmi pomohol. „Niekoľko korekcii“, ako tím uviedol, dalo Ferrari možnosť jazdiť v tých najagresívnejších motorových módoch. Okrem toho na tejto trati už nie je žiadny problém dostať predné pneumatiky do ideálneho pracovného okna. „Tak sme videli skutočný obraz výkonnosti Ferrari,“ píše Hughes.

Najnovšie z kategórie: Technika

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk