F1.sk F1.sk

Formula 1 na čele technologického vývoja pre každodennú cestnú premávku?
zdroj: Scuderia Ferrari

Formula 1 na čele technologického vývoja pre každodennú cestnú premávku?

Kráľovná motoršportu bola počas celej svojej histórie priekopníkom v oblasti automobilových technológií. A aj dnes, v dobe stále zelenšieho a čistejšieho získavania energie ukazuje, že ide s prúdom. Šéfovia tímov sa radi pochvália tým, že súčasné pohonné jednotky sú najefektívnejšie a najúspornejšie na svete.

Chase Carey začiatkom marca na autosalóne v Ženeve povedal, že pozícia F1 ako technologického lídra sa musí premietnuť aj do každodennej premávky. Dokonca to označil za jeden z hlavných cieľov tohto športu v roku 2019. Tímy zvyknú súhlasiť, že Formula 1 nedostatočne hospodári s úspechom, akú tieto pohonné jednotky dosiahli.

„Efektivita týchto motorov je skrátka neopísateľná,“ povedal Christian Horner. „Úspora paliva, ktorú dosahujú vyráža dych. Takže fakt, že sa Formula 1 snaží ďalej podporovať túto technológiu, z hľadiska jej ďalšieho rozširovania, je skutočne úžasné.“

„Všetci sme sem prišli lietadlami a spaľovali palivo 38 tisíc stôp v oblakoch, čo zjavne zanecháva oveľa väčšiu uhlíkovú stopu, ako čokoľvek na okruhu v Melbourne tento týždeň. Myslím však, že z hľadiska posolstva, ktoré zanecháva, si F1 zaslúži pochvalu. Technológia a hospodárnosť, ktoré výrobcovia vďaka týmto motorom dosiahli sú fenomenálne,“ povedal Horner.

Ohľadne efektivity súčasných motorov priniesol svoj postreh aj šéf Renaultu Cyril Abiteboul. „Priemerná efektivita spaľovacieho motora je v rozmedzí od 30 do 35 percent. Vo Formule 1 sme aktuálne nad päťdesiatimi percentami, čo je neskutočné. Ak by takáto efektivita bola cenovo dostupná na celosvetových trhoch, malo by to obrovský dopad na obmedzenie emisií oxidu uhličitého. Takže to je niečo, na čo potrebuje v budúcnosti tlačiť,“ hovorí Abiteboul, ktorý zároveň tvrdí, že Formula 1 musí zostať v čele vývoja kľúčových technológií pre každodenný svet.

„Bolo by skvelé vidieť, ako sa táto technológia premiestňuje do automobilového priemyslu. Napríklad preplňovanie je v súčasnosti terčom záujmu celého jeho záujmu. V tomto smere je Formula 1 na špici technologického vývoja,“ povedal šéf Ferrari Matia Binotto.

„Počul som, že pätnásť najväčších kontajnerových lodí vytvára toľko emisií, ako 760 miliónov áut,“ povedal Toto Wolff. „Plasty, ktoré končia v oceánoch sú fenoménom, ktorý môžeme vidieť každé leto aj na plážach v Európe. Myslím, že tieto veci je potrebné riešiť v prvom rade. Je to však tak, ako povedali Christian a Matia. Naše motory dosahujú rekuperáciu energie, ktorú nájdete vo väčšine moderných cestných áut.“

„Používame batérie, množstvo rekupreačných systémov, ktoré našu efektivitu posunuli ďalej. Sú v popredí technológií, ktoré nakoniec končia v cestných autách. Každý z nás má povinnosť starať sa o naše životné prostredie, rovnako ako chlapci od Formuly 1. Toto sú najzelenšie a najefektívnejšie motory, aké kedy existovali,“ povedal Wolff.

Najnovšie z kategórie: Mattia Binotto

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk