F1.sk F1.sk

V Mercedese vládne spokojnosť, Vettel zatiaľ tancoval s nedobrými topánkami
zdroj: TASR/AP

V Mercedese vládne spokojnosť, Vettel zatiaľ tancoval s nedobrými topánkami

Po zimných testoch to vyzeralo tak, že Ferrari je mierne pred konkurenciou. Mercedes mal podľa rôznych zdrojov strácať dve až päť desatín sekundy, ale piatok v Melbourne ukázal niečo celkom iné. Áno, ide o špecifický okruh, na ktorom môže byť pomer síl celkom iný ako inde, ale náskok strieborných bol aj tak veľmi veľký.

"Je to len piatok," upozornil šéf Mercedesu Toto Wolff, ktorého slová cituje Auto Motor und Sport. Rakúšan vzápätí pripomenul rok 2017: "Vtedy sme boli v piatok z hľadiska jedného kola o pol sekundy pred Ferrari a pri dlhej jazde dokonca o sekundu. Preteky však napriek tomu vyhralo Ferrari."

Wolff následne priznal, že to, čo na trati videl, ho potešilo: "Jednoducho sme mali solídny druhý tréning a dostali sme sa do optimálnej formy. Ostatným sa to zatiaľ zjavne nepodarilo."

V hre sú však aj iné faktory, ktoré treba zohľadniť. Mercedes vedie pred stredom poľa o približne 0,9 sekundy, čo je rovnaký obraz, aký sme videli počas testov. Inak povedané: k Mercedesu sú všetky tímy rovnako blízko, ako boli predtým. Len Ferrari a Red Bull nie. Tieto stajne teda buď mali nejaké problémy, alebo neukázali všetko, na čo majú.

Druhá spomenutá alternatíva je veľmi pravdepodobná aj preto, lebo tieto stajne by sotva mohli byť len na úrovni Alfy Romeo. Z hľadiska jedného kola bol Kimi Räikkönen približne rovnako rýchly ako Ferrari s Red Bullom, pričom pri dlhej jazde bola Alfa dokonca ešte o niečo lepšia. A tu už niečo nehrá, pretože stajňa so sídlom v Hinwile by sotva mohla predbehnúť svoje "áčko" z Maranella.

Uvedomiť si treba aj skutočnosť, že v minulom roku sme sa v austrálskej kvalifikácii dostali na čas 1:21,164, no teraz to bolo ešte len 1:22,600s. Aj keď sa pravidlá zmenili a autá by mohli byť o niečo pomalšie, Barcelona tomu príliš nenasvedčovala. Musíme teda predpokladať, že v jednotlivých strojoch je ešte veľa rýchlosti, ktorú sme nevideli. Tieto tréningy by teda nemali mať veľkú výpovednú hodnotu.

AMuS píše, že Ferrari strácalo hlavne v zákrutách, pričom o najviac času prišlo v prvej, deviatej a trinástej zákrute: všetko sú to 90-stupňové pasáže. Ak by aj malo viac paliva, strata by sa prejavovala inak a rovnomernejšie. "S autom majú veľký problém," mal povedať jeden z inžinierov Mercedesu. "Ferrari je jediné auto, ktoré vypadáva z normy."

To, že niečo nie je v poriadku, potvrdil aj Sebastian Vettel. "Bolo to ako tanec s nedobrými topánkami," zamýšľal sa Nemec. "Aj tak tancujete, ale nie až tak dobre. Autu som nedôveroval."

Skôr spomínaný zdroj pripomenul, že Ferrari začalo svoje dlhé jazdy na úrovni Mercedesu, ale potom sa výrazne prepadlo. V závere simulácií bolo miestami až o 1,4 sekundy pomalšie a vraj za to mohli pneumatiky, ktoré červeným vydržali veľmi málo. Teoreticky to mohla spôsobiť aj zmena počasia, pretože v druhom tréningu bolo teplejšie (teplota asfaltu stúpla o dvanásť stupňov) a fúkal silný vietor. Počas testov pritom nefúkal ani raz.

A čo Red Bull? "Mali sme ťažkosti s nastavením," priznal Helmut Marko. "Ak sme auto nastavili tak, aby bolo v dvoch zákrutách rýchlejšie, odrazu bolo v dvoch iných horšie." Max Verstappen sa pri svojom ostrom kole vždy dostal do premávky, takže nedosiahol najlepší možný čas. Marko k tomu dodal: "Aj keby tie jazdy prebehli dobre, tak by sme strácali pol sekundy."

Najnovšie z kategórie: Austrália

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk