F1.sk F1.sk

Renault hrozí odchodom, konkurenčné aliancie ho zrážajú do kolien
zdroj: Filip Škripko

Renault hrozí odchodom, konkurenčné aliancie ho zrážajú do kolien

Renault sa dostáva pod tlak. Tradičný tím sa chcel dostať na absolútnu špičku a mal pripravený pekný plán, ale postupom času sa ukazuje, že to bude omnoho ťažšie, ako si kompetentní asi mysleli. Ferrari, Mercedes a Red Bull investujú omnoho viac peňazí, o čom Francúzi vedeli, ale zaskočila ich iná vec: Ferrari má po novom v podobe Haasu a Alfy Romeo dva satelitné tímy, ktoré mu pomáhajú.

Red Bull dlhodobo spolupracuje s Toro Rosso a Mercedes má určité väzby s Racing Pointom i s Williamsom, takže Renault v tomto smere zaostáva. Na jeho šasi pracuje v Enstone 700 ľudí a ďalších 500 sa vo Viry-Chatillon stará o vývoj motora, ale ani to nemusí stačiť. Ferrari, Mercedes i spojenie Red Bull/Honda vraj majú na svojom projekte až okolo 1 600 ľudí!

"Dnes máme všetko nastavené tak, ako sme sa pôvodne rozhodli," povedal šéf Renaultu Cyril Abiteboul pre Auto Motor und Sport. "Vtedy sme však vôbec netušili, že niektorí účastníci sa pustia do šialeného zbrojenia: hlavne Ferrari a Mercedes. Toto je už iný šport, doslova iný vesmír."

"Náš plán bol taký, aby sme fungovali na úrovni top tímov. Tie však za ten čas ďalej rástli skoro rovnakou rýchlosťou, ako my. A to doslova tak šialene, že my sa tomu nemôžeme a ani nechceme vyrovnať," hovoril ďalej odborník, ktorý neakceptuje hlavne aliancie, aké si Ferrari vybudovalo s Haasom a Alfou Romeo. 

Haas od materskej stajne odoberá približne 70 percent súčiastok a vo vlastnej réžii vyrába absolútne minimum. To isté sa dá povedať o Alfe a aj o Toro Rosso, takže konkurencia silnie. Ale ide tu aj o to, že špičkový veterný tunel Alfy Romeo môže výmenou za dodávku súčiastok teoreticky fungovať čisto v prospech Ferrari. Nuž a to už nevyzerá byť fér.

Technici jednotlivých tímov sa v padoku neprestajne stretávajú a je pravdepodobné, že v rámci rozhovorov si vymieňajú aj cenné zákulisné informácie o jednotlivých konceptoch. Takéto B-tímy sú mimoriadne nápomocné a ľuďom z Renaultu to nevonia.

"Haas sa postaral o precedens, ktorý nejde len tak zrušiť," pripomenul Abiteboul. "Ja by som to vnímal ako éru pred Haasom a po ich príchode na scénu. Formulu 1 to zmenilo a možno navždy. Z desiatich tímov máme odrazu len štyri či päť, pričom my sme s tým pri pripravovaní našej stratégie nerátali. Ak nemáte béčko, tak už nebudete môcť vyhrať. Túto situáciu vnímame veľmi vážne. Neviem, ako toto zbrojenie zastaviť, ale satelitné tímy sú jeho súčasťou. FIA by si to mala uvedomiť."

Vzápätí prišli najtvrdšie slová: "My nechceme byť súčasťou takejto Formuly 1."

"Skôr, ako porazíme Ferrari, musíme poraziť Haas. Čím ťažšie to bude, tým ťažšie to budeme mať so získaním peňazí od sponzorov. A to nie je len problém Renaultu, ale každého, kto si tento model nemôže dovoliť."

Rozpočtový strop vraj situáciu nevyrieši. "Práve naopak. Keďže budete mať k dispozícii menej peňazí a zdrojov, tak vám spolupráca pomôže ešte výraznejšie. Jeden tím sa bude môcť koncentrovať na vývoj aerodynamiky, iný na šasi. Budú to fantastické aliancie. Ak budete v tejto hre stáť izolovane a osamote, nemáte žiadnu šancu."

Renault nemá nikoho, z koho by mohol spraviť svoje béčko. Jedine z McLarenu. Prípadne s ním kooperovať iným spôsobom. "My sme však rovnocenné tímy. Kto by tu mal byť kráľ a kto otrok? Ale azda sa raz budeme s McLarenom musieť skutočne porozprávať... aj keď táto aliancia by nikdy nemohla fungovať na takej úrovni ako Ferrari/Haas, Mercedes/Racing Point či Red Bull/Toro Rosso," dodal Cyril Abiteboul.

Najnovšie z kategórie: Cyril Abiteboul

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk