F1.sk F1.sk

Anderson nesúhlasí s uverejnenými rozdielmi medzi pneumatikami, ako vyzerá jeho tabuľka sily?
zdroj: TASR/AP

Anderson nesúhlasí s uverejnenými rozdielmi medzi pneumatikami, ako vyzerá jeho tabuľka sily?

Azda na svete niet fanúšika Formuly 1, ktorému by sa v tejto chvíli hlavou nepreháňali úvahy o tom, kto bude v blížiacej sa sezóne najsilnejší. Samotné dosiahnuté časy nám toho veľa nepovedali, ale za istých predpokladov sa do nich vieme ponoriť aj hlbšie.

Medzi analytikov, ktorí sa tejto téme pravidelne venujú, patrí aj Gary Anderson pracujúci pre Autosport a Motorsport.com. Sám bol prekvapený tým, ako dobre vybalansované autá boli do barcelonských testov nasadené. Ukázalo sa, že stajne odvádzajú v továrňach čoraz lepšiu prácu a na trať prichádzajú hotové monoposty schopné rovno súťažiť.

Základnú tabuľku najrýchlejších časov poznáme a vyzerá takto:

najrýchlejšie časy týždňa v Barcelone
Pirelli Motorsport

Anderson sa do nej pokúsil vnoriť o niečo hlbšie. "Samotné časy v testoch nič neznamenajú," upozornil v analýze pre Autosport+. "K dispozícii máme päť rozdielnych pneumatikových zmesí, premenlivé traťové podmienky a aj rozdielne množstvá palivá, čo situáciu takisto zahmlieva."

"Ale sledovaním časov v priebehu víkendu, analýzou jázd a normalizovaním pre rôzne podmienky sa viete dopracovať k myšlienke, akým smerom sa to vyvíja. Nuž a ešte jasnejšie to bude počas budúcotýždňových testov."

Bývalý technický šéf Jordanu postupoval nasledovne: vzal si najlepší čas jednotlivých tímov a upravil ho podľa minimálneho množstva paliva, ktoré daný jazdec vtedy mal. Keď teda Charles Leclerc odjazdil ostré kolo s daným časom, ale potom ostal na trati ešte desať kôl, mal ešte značné množstvo paliva. Toto všetko vieme z finálneho času odrátať.

Nuž a pochopiteľne vieme určitý čas odrátať aj s pomyslením na to, že pretekár mohol nasadiť mäkšie gumy, ako nasadil. Tým, ktorí mali pri najlepšom čase obutú sadu C5, nie je možné odrátať nič, ostatným však áno.

"Ako vždy, ani tentoraz na základe toho, čo som počas týždňa videl, nesúhlasím s rozdielmi medzi zmesami, ktoré publikovalo Pirelli," informoval Gary Anderson. "Vytvoril som si vlastné rozdiely založené na tom, čo som v priebehu jázd videl."

C1/C2 - 0.6s
C2/C3 - 0.5s
C3/C4 - 0.5s
C4/C5 - 0.3s.

Anderson okrem toho pracoval aj s informáciami o tom, "akú tendenciu majú tímy pri jazdách z historického hľadiska". Tu narážal na to, čo vieme z minulých rokov: Mercedes napríklad tradične jazdí s autom, v ktorom je veľké množstvo paliva.

To však nie je všetko: odborník vzal do úvahy aj to, že mäkké pneumatiky pre barcelonský okruh nie sú ideálne a v závere kola im už môže dochádzať dych. 

"Na to, aby ste z mäkkých zmesí dostali maximum, potrebujete auto, ktoré s C3 vykazuje určitú pretáčavosť a s C4 bude dobre vybalansované," skonštatoval.

Preto Severný Ír všetky časy pôvodne poupravil na to, aké by boli s C4 a až následne z nich spravil teoretické maximum.

Nebol to jednoduchý výpočet a napokon to vyšlo takto:

TímPôvodný časUpravený finálny čas
Ferrari1:18,046s1:16,048s
Renault1:17,393s1:16,361s
Mercedes1:17,857s1:16,492s
Haas1:18,563s1:16,565s
Red Bull1:18,780s1:16,615s
Alfa Romeo1:17,762s1:16,730s
Racing Point1:19,664s1:17,332s
Toro Rosso1:17,637s1:17,604s
McLaren1:18,431s1:18,265s
Williams1:20,997s1:19,165s

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk