F1.sk F1.sk

Max Mosley má jednoduché riešenia: Keby som bol diktátorom…
zdroj: Pirelli Motorsport

Max Mosley má jednoduché riešenia: Keby som bol diktátorom…

Ako znížiť finančné rozdiely medzi tímami a z nich vyplývajúce veľké odlišnosti vo výkonnosti, je otázka, ktorou sa Liberty Media zaoberá už od jej príchodu do Formuly 1. Max Mosley tvrdí, že má jedno veľmi jednoduché a účinné riešenie, no uznáva, že pri jeho aplikácii by musel ustáť enormnú kritiku tímov.

Max Mosley sa už rozpočtový strop raz pokúsil presadiť. Počas poslednej fázy svojej vlády a uprostred vrcholiacej finančnej krízy v roku 2008 navrhol, že rozpočty tímov budú zhora ohraničené. Narazil však na veľkú bariéru v podobe Ferrari.

Mosley v interview pre Auto Motor und Sport vysvetlil, ako by myšlienku rozpočtového stropu realizoval teraz. "Keby som bol diktátorom, čo som za môjho pôsobenia nikdy nebol, navrhol by som nasledovné."

"Vzal by som peniaze od FOM a rozdelil ich rovnomerne medzi desať tímov. To by bolo, povedzme, že 60 miliónov na jeden tím. Presne túto sumu by mohli jednotlivé tímy minúť v priebehu jedného roka. So všetkým, vrátane platov jazdcov," pokračuje Londýnčan. Prečo by však tímy chceli na niečo také pristúpiť? A prečo by sa to malo pozdávať tým najbohatším? "Peniaze od sponzorov by sa stali ich ziskom. Znamenalo by to, že Ferrari by zarábalo mimoriadne veľa. A bol by to aj dobrý systém pre výrobcov."

Sebastian Vettel pred boxovým múrikom Ferrari
TASR/AP

"V čom je atraktívny úspech, ku ktorému ste sa dopracovali tak, že ste minuli viac peňazí ako ostatní?" pýta sa Mosley. "Malo by byť v ich záujme povedať: naši inžinieri sú lepší ako ostatných."

Ferrari a Mercedes v minulom roku minuli približne po 400 miliónov eur. Navrhnúť 60-miliónový rozpočet preto vyzerá ako šialená myšlienka. Mosley však zdôrazňuje, že cieľom nebolo hovoriť o konkrétnych číslach, ale o princípoch, na ktorých by Formula 1 mala fungovať.

"To bola len suma, ktorá mi napadla. Myslím si, že tá čiastka by v skutočnosti bola vyššia. Ale zostaňme pri 60 miliónoch. Dopekla, veď to je poriadny balík peňazí, to je desaťkrát viac ako potrebujú tímy vo Formule 2, aby dali dokopy dve autá a šli do toho," vypočítal nástupca Jeana-Mariu Balestra. "Keby autá Formuly 2 odeli do farieb áut F1, nikto na tribúne ani za televíznymi obrazovkami by si nevšimol žiaden rozdiel oproti tomu, čo vidia teraz. Veľké peniaze sa míňajú v zákulisí."

A to, čo sa deje v zákulisí, bežného fanúšika nevzrušuje. "Nik nemôže vidieť, ako tímy vyrábajú svoje prevodovky a aké do toho vkladajú úsilie. Má to nulovú pridanú hodnotu, ak sa bavíme o šou na trati. Čo by sa stalo, keby sme mali taký model? Tímy by mali veľkú hodnotu. Buď by zostali v športe, alebo by to predali ľuďom, ktorí majú veľa peňazí. Oni by zas mali dobrú štartovaciu platformu."

Šéfovia tímov s fanúšikmi - Franz Tost, Cyril Abiteboul, Frédéric Vasseur, Éric Boullier, Claire Williamsová
Toro Rosso Content Pool

Mosley si však nerobí žiadne ilúzie. Pokiaľ ide o veľké zmeny a inovácie, Formula 1 je príliš ťažkopádna a konzervatívna. "Na to, ako pokročili v technológiách, sú pri zmene systému takí konzervatívni… Oni proste nechcú nič meniť."

"Veľké tímy sa nechcú vzdať svojej výhody v prospech tímov s menej peniazmi. Ak ale zamestnávate trikrát toľko ľudí, je to ako jazdiť s motorom, ktorý má väčší objem. Tieto tímy nikdy nebudú súhlasiť s rozpočtovým stropom," dodal.

Najnovšie z kategórie: Max Mosley

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk