F1.sk F1.sk

Skutočne Schumacher v roku 1994 podvádzal? Senna bol o tom presvedčený…
zdroj:

Skutočne Schumacher v roku 1994 podvádzal? Senna bol o tom presvedčený…

V roku 1994 sa zrodila legenda; Michael Schumacher získal svoj prvý titul vo Formule 1. S Ayrtonom Sennom oň však nebojoval, slávny Brazílčan už v úvode sezóny prišiel o život. Niektorí sa domnievajú, že k tragickej udalosti nepriamo prispela aj skutočnosť, že monopost Michaela Schumachera využíval nepovolené pomôcky. Bol však jeho monopost naozaj nelegálny? Aj na túto otázku hľadá odpovede Ibrar Malik, autor novej knihy 1994: The Untold Story of a Tragic and Controversial Season.

Veľká cena San Marina 1994 bola pre Ayrtona Sennu poslednou. Podľa niektorých sa snažil ísť so svojím Williamsom až na úplný limit. Zúfalo sa totižto chcel udržať pred autom Michaela Schumachera, o ktorom veril, že využívalo zakázanú trakčnú kontrolu.

Situáciu mu neuľahčilo ani to, že predchádzajúce preteky v Japonsku nedokončil. Odstúpil už v prvom kole, no nezamieril hneď do boxov. Spoza bariér pozoroval svojich súperov. Keď okolo prechádzalo auto Michaela Schumachera, niečo sa mu nezdalo. Počas brzdenia počul, že Benetton B194 vydáva zvláštne zvuky.

"Senna bol presvedčený, že na Schumacherovom aute je niečo zvláštne," spomínal v rozhovore pre Autosport, na ktorý sa odkazuje msn.com, Ian Harrison, bývalý manažér Williamsu. "Či tam aj niečo bolo alebo nie, to ja neviem. Senna bol ale skalopevne presvedčený, že áno."

Michael Schumacher (2000)
TASR/AP

V spomínanej knihe o sezóne 1994 však vyplávali na povrch nové informácie, podľa ktorých Schumacher začal využívať novú techniku. Senna si mohol práve kvôli nej myslieť, že Benetton podvádza.

Brzdenie ľavou nohou nebolo v tých časoch vo Formule 1 rozšírené. Schumacher ako veľký perfekcionista však rozobral všetky aspekty svojej jazdy a prišiel na to, že je výhodné brzdiť ľavou nohou, zatiaľ čo pravú držať na plyne. Aj počas brzdenia bol jeho plynový pedál stlačený na desať až pätnásť percent. Vďaka tomu bolo jeho auto stabilnejšie a aerodynamika pracovala efektívnejšie.

Willem Toet, bývalý šéf aerodynamického oddelenia Benettonu, si myslí, že Senna si Schumacherovu techniku pomýlil s trakčnou kontrolou. "Podľa mňa brzdenie ľavou nohou skombinované s plynom mohlo spôsobovať zvláštny zvuk. Skutočne by bolo zvláštne počuť motor pracovať aj na takých miestach. Verím tomu, že to bude najpravdepodobnejší scenár." Mark Blundell v tom čase jazdil za Tyrrell a potvrdil, že brzdenie ľavou nohou sa "stalo trendom" a "spôsobovalo by iný zvuk".

Podozrievanie v športe, v ktorom sa každý snaží ísť až na hranice pravidiel, to určite nezastavilo. Ba uprostred sezóny FIA tímu zhabala hardvér, ktorý obsahoval aj softvér určený na riadenie pohonnej jednotky. Vyšetrovanie preukázalo, že Benetton tam skutočne mal zabudované programy, ktoré by bolo možné využiť na pravidlami nedovolené účely. Tím existenciu kódov priznal, no označil ich za nepotrebné. Schumacher vraj softvér nemal šancu spustiť zo svojho kokpitu.

No a keďže pravidlá zakazovali len využívanie trakčnej kontroly, nie prítomnosť takého softvéru, FIA nezakročila. Nevedela totižto dokázať, že trakčná kontrola bola v niektorej fáze pretekov skutočne využitá.

Vo Williamse medzičasom študovali zvukové stopy pohonnej jednotky Benettonu. V spolupráci s Renaultom sa utvrdili v tom, že v Benettone nebolo všetko v poriadku. Frank Williams neskôr potvrdil, že Senna chcel podať oficiálny protest, no Williams to zamietol.

O sezóne sa napokon rozhodlo až v Austrálii, v ďalších pretekoch plných kontroverzie. Michael Schumacher mal na Damona Hilla náskok len jediného bodu. Dvojica bojovala, keď Schumacher na krátku chvíľu stratil kontrolu. Keď sa vrátil na trať, Hilla mal hneď za chrbtom. Do zákruty šli takmer bok po boku, no Nemec prudko zatočil a kolízia bola na svete. Obaja napokon vypadli a o titule bolo rozhodnuté.

Hoci mnohí považovali Schumacherov manéver za úmyselný, Williams nepodal protest. "My vo Williamse sme si boli stopercentne istí tým, že Michael to spravil úmyselne," hovorí technický riaditeľ tímu Patrick Head. "Skutočne sme uvažovali o tom, že protest podáme, veď to bolo nehorázne."

"Rok 1994 bol však aj bez toho strašný. Ayrton Senna zomrel v jednom z našich áut. Nemysleli sme si, že by bolo správne, keby Damon v tom roku získal titul. Hlavne nie pred súdom. A tak sme neprotestovali," ozrejmil Head.

Komisári nehodu prešetrovali, no nijako nezakročili. Šéf FIA Max Mosley ale vo svojej biografii priznal, že to cítil inak. "Podľa môjho osobného názoru mal Michael veľké šťastie, že nebol potrestaný, a tak neprišiel o titul."

Sezóna plná rozporuplných situácií sa skončila. Po celý zvyšok Schumacherovej kariéry celkom nezmizli pochybnosti ohľadom oprávnenosti prvého titulu sedemnásobného majstra sveta.

"Nikdy by som nepoužil ilegálny systém," povedal v roku 1998 Schumacher. "Viem, že v roku 1994 sme nič ilegálne nemali, no toľko sa o tom hovorilo, až sa to stalo pravdou."

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk