F1.sk F1.sk

Horner sa obáva toho, že veľké tímy budú obchádzať rozpočtový strop
zdroj: Red Bull Content Pool

Horner sa obáva toho, že veľké tímy budú obchádzať rozpočtový strop

O znižovaní nákladov sa vo Formule 1 hovorí už nejaký ten piatok, no v tomto roku by sa proces, ktorý k spomínanému veľkému cieľu povedie, mohol konečne zastaviť. Jednotlivé záujmové skupiny v F1 sa však ešte nedokázali dohodnúť na tom, ako presne také znižovanie nákladov bude vyzerať. Najviac sa hovorí o rozpočtovom strope, no padokom sa už ozývajú hlasy, ktoré ho nepovažujú za ideálny.

Medzi nich patria i červení býci. Boja sa totiž toho, že Mercedes a Ferrari na ňom v porovnaní s ostatnými zarobia. "Pre Red Bull je veľmi dôležité, že budeme mať rovnaké príležitosti ako naši súperi — ako napríklad Ferrari a Mercedes," otvoril tému zmeny pravidiel pre rok 2021 Christian Horner, ktorého slová priniesol Autosport. "Veríme, že za ten čas, čo sme v F1, sme už dosť urobili na to, aby sme ich mali. Rovnako životne dôležité je, aby finančné obmedzenia, ktoré prichádzajú do športu, boli férové a neboli voči žiadnemu tímu diskriminačné."

Dosiahnuť to všetko je už o čosi zložitejšie. "Dodržiavanie finančných reštrikcií je pre FIA extrémne ťažko ustriehnuteľné. So záujmom čakáme na to, čo navrhnú spraviť."

Podľa Autosportu sa rokuje o niekoľkých formách rozpočtového stropu. Jedna z nich počíta aj s tým, že každá stajňa funguje inak, teda FIA by pravidlá o peniazoch ušila každému "na mieru". Továrenské tímy by mali svoje pravidlá, súkromné zas svoje.

Christian Horner má aj napriek tomu obavy, že veľké tímy nájdu spôsob, ako pravidlá obísť a predsa len minúť viac peňazí ako tí na chvoste štartového poľa. "Nemyslím si, že v F1 existuje tím, ktorý by nechcel znížiť náklady."

"Nebudeme však schopní znížiť každého náklady na úroveň Sauberu, treba nájsť nejaký bod uprostred. Musíme nájsť taký kompromis, s ktorým nebudú spokojné veľké, no ani malé tímy. To bude správna dohoda," myslí si rodák z Leamington Spa. "Kľúčové je, aby nebolo možné skryť aktivity v niektorej inej časti spoločnosti; to ak máte tím vo Formule E, či ste súčasťou automobilky."

Napríklad taký Mercedes by mohol vyvíjať súčiastky pre F1 pod hlavičkou tímu Formuly E. "Samozrejme, že toto neplatí pre sedem z desiatich tímov, ale iba pre tie tri na úplnom čele. Je to významná výhoda, ak by bola jedna stajňa schopná aj napriek pravidlám niečo získať."

Lepšie riešenie preto podľa Hornera vyzerá inak. Namiesto rozpočtových stropov treba pravidlá postaviť tak, aby nebolo vôbec možné minúť toľké peniaze. Ako sa to dá? Odpoveďou je štandardizácia drahých súčiastok.

"Pre nich (Liberty Media, pozn. red.) je ťažké dostať do ohrady všetkých, ako by to aj dokázali? Mercedes má dnes ľudí, ktorí sú zamestnancami obchodných partnerov a pracujú na ich programe v F1. Ako to ustrážite?" pýta sa Horner a hneď si aj odpovedá: "Preto si myslím, že je dôležité zmierniť tlak na rozpočtový strop a radšej ho preniesť na to, koľko bude môcť byť nasadených vylepšení, na typy súčiastok, na vopred predpísané riešenia, štandardizáciu… Prečo nie?"

Najnovšie z kategórie: Red Bull

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk