F1.sk F1.sk

Haas avizoval len nové farby, ukázal však i niečo viac
zdroj: Twitter/Craig Scarborough

Haas avizoval len nové farby, ukázal však i niečo viac

Zatiaľ čo do Londýna Haas priviezol len auto, ktoré bolo zväčša poskladané z minuloročných dielov, na počítačom vytvorených vizualizáciách inžinieri odhalili viac tajomstiev nového monopostu. Odborníci na techniku Formuly 1 ich spozorovali aj napriek čiernemu pozadiu a množstvu tmavých tieňov. Zároveň však treba pripomenúť, že ešte nejde o finálnu podobu auta, ktoré uvidíme o necelé dva týždne v Barcelone.

Na pohľad najväčšia zmena sa udiala na prednom krídle. Zmizli prídavné prvky, ktorých cieľom bolo odkloniť vzduch smerom preč od monopostu. Teraz sa inžinieri budú viac koncentrovať na vnútorné časti krídel a na deflektory.

Haas predné krídlo neskrýval. Jeho koncovú lištu, v súlade s pravidlami, tvorí jediný element. "Haas prišiel s niečím podobným prednému krídlu Williamsu (prvýkrát otestovanom v Maďarsku, pozn. red.). Zadná hrana koncovej lišty je mierne zakrivená, aby kompenzovala stratený odkláňajúci efekt," píše vo svojej analýze pre Autosport Jake Boxall-Legge. "Spodná lišta končí tam, kde sa koncová lišta začína zakrivovať, čo naznačuje, že vír, ktorý je vytvorený pod ňou, sa dokáže vzniesť a zvonku obísť predné koleso."

"Predné krídla zložené z piatich elementov budú bežné," dopĺňa Gary Anderson, bývalý technický riaditeľ Jordanu. "Áno, vyzerá to byť veľké a brutálne, koncové lišty sú len jednoduché vertikálne panely so spodnými lištami v tvare tunelu, ale presne to pravidlá požadujú."

Twitter/Craig Scarborough
Predné krídlo Haasu 2019
Twitter/Craig Scarborough

"Vnútorná časť (predného krídla) nám hovorí o tom, že Haas mal problém vpredu nájsť potrebný prítlak," pokračuje skúsený odborník. V minulom roku sme totižto videli, že konce jednotlivých častí sa postupne zužovali. "Tieto sú oveľa rovnejšie. Znamená to, že túto oblasť potrebujú využiť na to, aby zvýšili celkový výkon krídla. Následne sa pomerne rýchlo stáčajú dolu, čím zvyšujú rozdiel v tlaku pod vrchnými a spodnými plátmi." Pod predným krídlom tak bude oblasť s nižším tlakom, ktorý bude samotné predné krídlo "ťahať" k zemi.

Vnútorné špičky plátov predného krídla Ferrari sa v minulom roku zužovali takto:

Sebastian Vettel
Ferrari

V oblasti predného krídla si ešte môžeme všimnúť jeden drobný výčnelok, pravdepodobne senzor na meranie teploty pneumatík. Legge očakáva, že tímy sa s ním a s jeho pozíciou ešte budú hrať.

Otvory brzdového ústrojenstva na pohľad spĺňajú kritériá stanovené novými pravidlami, no na zverejnených obrázkoch je ich len ťažko vidno. "Akékoľvek drobné elementy, ktoré zvykli okolo pneumatiky usmerňovať tok vzduchu, sú preč. To znamená, že Haas sa musí spoľahnúť výlučne na predné krídlo," zdôraznil Legge. Predné krídlo bude musieť vytvárať víry, ktoré vzduch povedú okolo kolesa.

Predná časť Haasu 2019
Haas

Pri tejto úlohe pomôže oblasť deflektorov, v roku 2019 výraznejšie vysunutá dopredu. Tu však Haas veľa noviniek neukázal, čo Legge považuje za pochopiteľné. "Očakáva sa, že to bude veľmi dôležitá oblasť." Predné koleso bude výraznejšie víriť vzduch, ktorý tak bude rušiť tok vzduchu okolo podlahy.

Na vonkajšej strane predného kolesa si Craig Scarborough všimol zaujímavý detail, a teda zdvojený ráfik. Vzniká tu medzierka, cez ktorú bude môcť prúdiť vzduch.

Bočnice zostali verné minuloročnému Ferrari, od ktorého bude aj tento rok odoberať značné množstvo súčiastok. Podľa chýbajúceho otvoru na vrchnej strane bočníc sa môžeme domnievať, že chladenie už nebude takým problémom ako vlani.

Na prednej časti kokpitu si môžeme všimnúť S-šachtu a nové je aj umiestnenie zrkadiel. Tie sú so šasi spojené hneď v dvoch bodoch. Legge očakáva, že takéto riešenie bude viac vyhovovať bočniciam ako ich akási predĺžená predná hrana.

Kryty motora tesnejšie obopínajú "vnútornosti" Haasu. Pod vrchnou kamerou vidíme drobné krídlo, ktoré ustáli prúd vzduchu v tejto oblasti, a tak zefektívni prácu zadného krídla. Znížené T-krídlo nechýba ani teraz, no je po vzore Ferrari zahnuté smerom nadol.

Anderson poznamenáva: "Aj keď to vyzerá tak, že plutva sa zväčšila, je to spôsobené len tým, že inžinieri krytom motora naordinovali diétu."

Haas 2019
Haas

Na zadnom krídle auta, ktoré bolo verejnosti predstavené v Londýne, horizontálne štrbiny nechýbali, no počítačové vizualizácie už pravidlá v tomto smere spĺňali. Koncové lišty sú jednoduchšie a štrbiny, v tomto prípade vertikálne, vidíme len v ich spodnej polovici. "Dúfajú, že pod zadným krídlom zväčšia oblasť s nižším tlakom. Vďaka tomu zvýšia efektivitu zadného krídla."

Haas 2019
Haas

Predné zavesenie kolies vyzerá azda aj kvôli škrtom FIA jednoducho, no vzadu sa Haas opäť blíži k Ferrari. Ramená sú položené vyššie, čím viac pomáhajú difúzoru.

Zadná časť Haasu 2019
Haas

Stratený prítlak sa Haas snaží získať späť aj dosť výrazným sklonom podlahy. "Nebolo by to nič prekvapivé, keby sa aj ostatné tímy rozhodli pre väčší sklon," komentuje Legge.

"Ešte je skoro na vytváranie nejakých názorov, ale ak aj tieto zmeny nezlepšia pretekanie, aspoň tímy a sponzori môžu byť spokojnejší. Kedy naposledy ste značku sponzora na koncovej lište predného krídla aj vedeli prečítať?" napokon sa spýtal Anderson.

Na záver tu máme ešte riešenie výfuku, ktoré sa náramne podobá na to, ktoré Ferrari ukázalo v tréningoch na Veľkej cene Nemecka. Odvtedy sme ho však nevideli, Scuderia sa totiž vrátila k tomu pôvodnému.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk