F1.sk F1.sk

Red Bull analyzuje nové technické pravidlá
zdroj: Pirelli Motorsport

Red Bull analyzuje nové technické pravidlá

Neustále zmeny dizajnu. Auto, ktoré je každý víkend odlišné, zmenené, upravené. Technologická a vývojová vojna hlavne medzi tromi najlepšími. Kde má toto všetko svoje limity? A vôbec, akú voľnosť majú konštruktéri pri vývoji čo najdokonalejšieho „balíka“?

To nám pomôže ozrejmiť Red Bull, ktorý na svojich stránkach prišiel s peknou analýzou.

Pravidlá vychádzajú zo základného princípu absolútnej bezpečnosti. Technologický pokrok nás učí, že ľudia sú schopní vyrábať autá s výkonom vysoko nad tisíc konských síl a ľahších, než pol tony. Pravidlá sú však preto, aby bránili tímom používať exotické materiály alebo prudko zvýhodňovali tých najbohatších na rošte.

S výhľadom na rok 2019 nás ale bude zaujímať iná oblasť. Fanúšikovia sa spoliehajú na to, že regule pomôžu zvýšiť atraktivitu pretekov, vystupňovať drámu a priniesť súboje absolútne na hrane možného.

Dostaňte sa k nemu bližšie

Súčasné monoposty takmer neumožňujú zavesiť sa na súperov chrbát. Vďaka systému DRS sa útočí z veľkej diaľky, súboj je veľakrát rozhodnutý ešte pred brzdením do zákruty. Éra dvojitých fúkaných difúzorov je už našťastie preč. Tie svojho času prakticky znemožnili akékoľvek prenasledovanie súpera. Potrebovali ste byť na kolo rýchlejší až o dve sekundy, aby ste mali šancu uspieť.

Na druhú stranu, predbiehanie by malo zostať predbiehaním. Žiaľ, so systémom DRS je to skôr obchádzanie, než predbiehanie. Základným problémom sú turbulencie, ktoré formula vytvára. Je to práve prúdiaci vzduch, ktorý vás tlačí mocne k zemi. Ak ho auto pred vami rozvíri, to vaše už nebude mať tú správnu odozvu. Formula 1 je navyše ešte o niečo špecifickejšia. Kolesá sú otvorené a práve tie vytvárajú vzdušné víry. Snahou konštruktérov je nasmerovať vzduch okolo pneumatík, po stranách a bočniciach auta. To funguje perfektne, ale len keď ste v „čistom“ vzduchu. Keď však musíte niekoho čo najtesnejšie nasledovať, najmä v rýchlych zákrutách má monopost tendenciu „plávať“, čo je vzhľadom na nízky prítlak logické vyústenie.

Zároveň platí, čím bližšie k súperovi ste, tým menší príklad máte. Niektorí piloti tvrdia, že tieto turbulencie cítia, aj keď strácajú na auto pred nimi až šesť sekúnd. Nové pravidlá týkajúce sa predných krídel budú mať za úlohu zmierniť vzdušné víry, ktoré kolesá vytvárajú. Do akej miery to ale bude efektívne? Uvidíme na trati. V každom prípade, tieto zmeny mali byť len „ochutnávkou“ toho, čo nás malo (a má) čakať od roku 2021. To je ale samostatná kapitola.

Predné krídla

Toto bude najväčšia zmena v novom ročníku. Krehké a do posledného „chlpu“ tvarované nosy nahradia dizajnovo jednoduchšie „snežné pluhy“ alebo „vysávače“, ako ich zvyknú fanúšikovia uštipačne prezývať. Čo sa týka dizajnu, je to samozrejme krok späť, avšak Ross Brawn mal za úlohu navrhnúť riešenia, ktoré uľahčia predbiehanie, nie riešenia, ktoré F1 skrášlia.

Predné krídlo má z hľadiska aerodynamiky kľúčový význam. Tam totiž začína prúdenie vzduchu smerovať čo najefektívnejšie okolo zvyšku auta. Každé to krídelko však vzduch ešte väčšmi prerezáva a zvyšuje tak vírenie vzduchu okolo auta. Riešením je tak podstatné zjednodušenie jeho dizajnu. Po novom môžu tímy využiť len po päť aerodynamických elementov na každej strane krídla. Jednoduchšie budú aj koncové lišty. Po novom bude nos o 25 milimetrov dlhší a 20 milimetrov vyšší. V záujme vybalansovať stratu prítlaku budú krídla značne širšie.

Brzdové kanály

Ich originálnym účelom je nasmerovanie chladného vzduchu do brzdového systému. Najmä na mestských okruhoch bývajú s chladením značné problémy. Taký Singapur so svojim tropickým podnebím je skutočnou skúškou. Spomenúť si môžeme tiež na Charlesa Leclerca a jeho zlyhanie bŕzd v Monaku.

Tímy však brzdové potrubia využívajú aj ako ďalší aerodynamický element. Aj takto sa snažia pomôcť čo najideálnejšiemu obtekaniu vzduchu okolo auta. Niečo také brzdiacim systémom neškodí, nakoľko tie využívajú len časť tohto vzduchu. Od roku 2019 to už ale nebude také jednoduché, keďže tieto aerodynamické elementy opäť prispievajú k vytváraniu vírov. Brzdové potrubia tak po novom budú omnoho jednoduchšie v snahe obmedziť využívanie „nepotrebného“ vzduchu pre celkovú aerodynamiku.

Barge Boards (deflektory)

Toto označenie, ktoré nie je ľahké výstižným spôsobom preložiť do slovenčiny, pomenúva malé krídla medzi prednými kolesami a bočnicami. Tie sú dnes neuveriteľne zložito konštruované. Nachádzajú sa na nich desiatky a desiatky aerodynamických prvkov. Ich hlavnou úlohou je nasmerovať vzduch jednak do nasávacích otvorov, jednak okolo auta ako takého. Po novom sa konštruktéri budú musieť popasovať s ich limitáciou. "Barge boards" budú menšie a posunuté o čosi viac dopredu. Otvoria tak aj dodatočný priestor pre ideálne umiestnenie reklamných log.

Zadné krídla

Po predných, ktoré predstavujú najväčšiu zmenu v pravidlách, patrí zadným spojlerom pomyslené druhé miesto. Majú však absolútne kľúčový význam. Zmeny v ich dizajne zaiste neuniknú ani menej pozorným divákom. Budú totiž o trochu vyššie a o dosť širšie. Rezultát bude jednoduchý, takéto krídlo nasmeruje zvírený vzduch ponad auto v závese, čím by ho nemal vôbec limitovať, nakoľko ho inkriminované turbulencie vôbec nezasiahnu. Odstránené budú aj niektoré pomocné krídelká a celkový dizajn sa (podobne ako v prípade predného krídla), značne zjednoduší. 

Drag reduction system (známejší pod skratkou DRS), bude mať väčšiu komoru. Pretečie tak cezeň viac vzduchu a na rovinke auto v závese ešte viac zvýhodní. Podľa prepočtov bude jeho efektivita vyššia až o 25 percent.

Zadné svetlá

Tento detail nebude mať na aerodynamiku žiadny vplyv. Avšak v zadnej časti auta uvidíme tento rok viac LED diód. Dôvodom je bezpečnosť. V nepriaznivých podmienkach neuvidíme blikať len tradičné červené svetlo, ale na koncoch zadného krídla budú umiestnené svetielka navyše. Tie uvidíme „v akcii“ v prípade, že bude mať monopost obuté pneumatiky do dažďa alebo do prechodných podmienok. Niektorí diváci si možno spomenú, že tento prvok bol v roku 2018 párkrát testovaný.

Váha

Táto novinka poteší najmä jazdcov ako Nico Hülkenberg. Minimálna hmotnosť „suchého“ auta stúpne na 743 kilogramov. Avšak jazdec aj so sedačkou a celá výstroj musia vážiť najmenej 80 kilogramov. Takže dlhoročné zvýhodňovanie ľahších jazdcov sa týmto rokom skončí. Doteraz sa váhové pravidlá posudzovali ako auto plus jazdec v súčte. Ľahší piloti mali takpovediac hmotnostnú rezervu, mohli preto umiestňovať balast všade, kam chceli. Kým tí ťažší (ako napríklad Marcus Ericsson), nenosili na palube ani nápoj s vodou. 

Ak v roku 2019 nedosiahne jazdec so sedačkou hmotnosť aspoň 80 kilogramov, tímy sú povinné doplniť hmotnosť balastom priamo v kokpite - rovno pod sedadlom. Nie kdekoľvek inde, kde sa mu to bude z hľadiska vyváženia hodiť.

Palivo

Nie je to zmena technických, ale skôr športových pravidiel. Maximálny limit pre množstvo paliva na jedny preteky stúpne zo 105 na 110 kilogramov. Konštruktéri každej stajne tak musia nádrž zväčšiť.

Na záver treba dodať, že toto je ďalšie nové pravidlo, ktoré má podporiť šou. Tímy totiž budú mať k dispozícii viac možností ohľadne prídavného spaľovania, ktoré zvyšuje výkon. Lepšiu možnosť narábať s palivom a menej ho šetriť. Aj to je jeden z cieľov tejto novinky.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk