F1.sk F1.sk

Mario Isola ako ho nepoznáme: Cez deň šéf Pirelli, v noci dobrovoľný záchranár
zdroj: Pirelli Motorsport

Mario Isola ako ho nepoznáme: Cez deň šéf Pirelli, v noci dobrovoľný záchranár

Oficiálny portál Formuly 1 priniesol nádhernú reportáž o jednom z kľúčových mužov kolotoča F1. Mario Isola je nielen zodpovedný šéf programu dodávania pneumatík Pirelli pre Formulu 1.

Je večer, okolo siedmej hodiny a 48-ročný Švajčiar opúšťa sídlo výrobcu v talianskom Miláne. Domov však neodchádza. Po náročnom pracovnom dni smeruje na 10-hodinovú zmenu. 

Prácu za stolom vymení za šoférovanie a namáhavú fyzickú činnosť. Auto, s ktorým bude počas noci narábať, je však niekoľkonásobne väčšie, než tie, ktoré „obúva“ v kolotoči Formuly 1. Nechýbajú mu ani majáky, sirény a silné svetlomety, ktorými sa monoposty Formuly 1 neobťažujú.

Veru tak, tento vplyvný a vzdelaný muž trávi noci ako vodič záchranky a sanitár v jednom z najväčších talianskych miest. Je súčasťou zvláštneho zboru, jeden z tisícok dobrovoľníkov, ktorí každú noc pomáhajú zraneným a chorým.

„Je to moja voľba, nie som teda žiadny hrdina,“ hovorí skromne Isola pre Formula1.com. „Sme ako veľká rodina. V našej organizácii pôsobí 140 dobrovoľníkov, a to nepatríme ani medzi tie najväčšie, práve naopak. Nájdete si tu skvelých priateľov a získate mnoho ťažkých skúseností.“

Výjazdy bývajú rôzne. Od chorých starčekov až po smrteľné nehody. „Niekedy to sú starí ľudia, ktorí nemôžu spať, pretože majú bolesti brucha. Inokedy zas dopravné nehody, pri ktorých zomierajú mladí. Môžu to byť skutočne náročné situácie, tie ale ľudí spájajú.“

Isola je známy ako skvelý vodič. U talianskeho výrobcu začínal pred vyše dvadsiatimi rokmi, práve ako testovací šofér. Má za sebou tiež desať rokov súťaženia na motokárach, rýchlosť tak má v krvi. Postupnými krôčikmi sa v tak obrovskej firme vypracoval až na šéfa projektu vývoja pneumatík určených pre F1.

Patrí k zaneprázdneným mužom, nikdy však nepomyslel, že by dobrovoľných záchranárov opustil. Veď je súčasťou tejto rodiny už tridsať rokov. „Milujem to,“ hovorí charizmatický muž s úsmevom. „Otvorí vám to oči a uvedomíte si celý ten svet okolo, ktorý nie je len Formulou 1 alebo motoršportom.“

„Začínal som, keď som mal osemnásť rokov. Niektorí moji kamaráti takto pracovali. V Taliansku to môžete robiť na dobrovoľnej báze. Samozrejme, musíte prejsť školením a zložiť skúšky, ktoré sa každoročne opakujú, aby ste si osviežili znalosti,“ hovorí Isola. Ľudia ako on s rokmi praxe už fakticky dokážu reagovať na akúkoľvek situáciu. Tréningy a príprava trvajú asi sto hodín, ich úlohou je pripraviť dobrovoľníkov na všetko možné. 

Skúšky sú teoretické i praktické, ak nimi neprejdete, k dobrovoľným záchranárom sa skrátka nedostanete. „Vedomosti a príprava sú mimoriadne dôležité, riešime všetko, od infarktov po dopravné nehody. Sme napojení na núdzovú linku 112, a ak sme blízko, ideme tam.“ 

Títo dobrovoľníci samozrejme pochádzajú z normálnych povolaní. Takéto služby majú obvykle raz do týždňa, pričom sa striedajú. Isola však kvôli nabitej sezóne, musí „nadrábať“ počas sviatkov a zimy. Pozícia šoféra však pre Maria nie je vôbec symbolická. Vodiči totiž obvykle bývajú tými najskúsenejšími ľuďmi, zodpovednými za celú posádku.

„Nemáme mnoho vodičov, takže keď som na palube, obvykle som vodič,“ hovorí Isola. „Keď sme ale náhodou dvaja šoféri, rád to kolegovi prenechám a pracujem ako tím líder. Vtedy ste totiž viac v kontakte s ľuďmi.“

Pred pätnástimi rokmi prišiel sám Isola s ideou samostatného výcviku šoférov. Domnieval sa totiž, že vodiči majú nebezpečné úlohy, na ktoré posádkový výcvik nestačí. Vytvoril teda s ďalšími piatimi kolegami a asi stovkou inštruktorov špeciálny kurz, ktorý po dobu svojej existencie vycvičil 5000 šoférov dobrovoľného záchranného zboru.

„Nie je to jednoduché byť vodičom,“ hovorí Isola. „Za volantom musíte byť veľmi pozorný, keďže máte vzadu ľudí. Vo veľkom meste, akým je Miláno, bežní šoféri sanitky často nerešpektujú, preto to môže byť veľmi nebezpečné.“

Takto strávi jeden z najdôležitejších mužov Formuly 1 aj nasledujúci štvrtok. Zmena mu skončí o piatej ráno, potom odíde domov a pár hodín si pospí. Budíček však bude potrebný, musí totiž stihnúť lietadlo do Monte Carla, kde sa bude konať prvé kolo majstrovstiev sveta v rely.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk