F1.sk F1.sk

Symonds upozorňuje, že len znižovanie prítlaku Formule 1 nepomôže
zdroj: FIA

Symonds upozorňuje, že len znižovanie prítlaku Formule 1 nepomôže

V roku 2017 sme spoznali agresívnejšie vyzerajúce autá disponujúce oveľa väčším množstvom prítlaku ako ich predchodcovia. Táto zmena nám mala priniesť prvotriednu šou plnú akcie. Neskôr sa však ukázalo, že autá majú s predbiehaním veľké problémy. Preto dnes rastie počet hlasov volajúcich po zmenšení krídel. Pat Symonds ale pripomína, že nie je všetko len o prítlaku.

Franz Tost nedávno navrhol, aby vedenie výrazne zredukovalo prítlak, ideálne až o polovicu. Na tohtoročnom podujatí Autosport International sa k tejto myšlienke vrátil Pat Symonds. Uznal, že sa dá dosiahnuť zredukovanie prítlaku, no zároveň pripomenul, že od toho nemôžeme očakávať okamžité a jednoduché riešenie problému.

"Keď sa snažíte niečo pochopiť, častokrát by ste to mali vziať až do extrému a pozrieť sa na výsledok. Ak pôjdete do extrému, teda nemáte žiaden prítlak, poviete si, že to určite musí byť lepšie — nemôžete prísť o niečo, čo nemáte. Takýto postoj v sebe má nejakú logiku," pripúšťa Pat Symonds, bývalý technický riaditeľ Renaultu či Williamsu.

"Avšak, ono je to oveľa komplikovanejšie. Mohli by ste vyrobiť auto s polovicou prítlaku súčasného auta F1, no oveľa, oveľa horšími váhovými charakteristikami. Bolo by veľmi ľahké spraviť niečo také. V tom prípade by sme na tom neboli o nič lepšie ako teraz," skonštatoval Symonds.

Franz Tost videl za znížením prítlaku ľahšie nasledovanie iných monopostov. Predĺženie brzdných zón a zvýšenie rýchlosti na rovinkách by podporilo predbiehanie na konci roviniek.

Súčasné nastavenie monopostov sa nepozdáva ani Symondsovi. "Chcem, aby autá boli rýchle, no chcem aj to, aby sa na ne dobre pozeralo. Ak sú ako prikované k zemi, nemyslím si, že je to niečo vyslovene impozantné."

"Impozantné je auto na rely. Vidíte na ňom, že je na úplnej hranici stability. Vyzerá to tak, že sa ťažko ovláda, a ono sa aj ovláda ťažko. Monopost Formuly 1 nevyzerá vždy tak, že je jazda v ňom náročná. Hlavne v momente, keď tímy zo strategických dôvodov podliezajú maximálny výkon, aby znížili počet zastávok v boxoch. Vtedy autá vyzerajú hocijako, ale nie impozantne."

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk