F1.sk F1.sk

Brawn o tom, čo ukončilo zlaté roky Ferrari: Bolo to zvláštne pravidlo
zdroj: Scuderia Ferrari

Brawn o tom, čo ukončilo zlaté roky Ferrari: Bolo to zvláštne pravidlo

Päť jazdeckých a šesť konštruktérskych titulov za sebou. Dodnes neprekonaný rekord, ktorý medzi rokmi 1999 a 2004 stanovil triumvirát Ferrari v zložení Jean Todt, Ross Brawn a Michael Schumacher. Čo však ukončilo dominanciu Maranella?

Ross Brawn v podcaste Beyond the Grid najskôr vysvetlil, prečo sa Ferrari stalo v predchádzajúcich rokoch takým silným tímom. "Vtedy sme vyvinuli auto, ktoré malo malú palivovú nádrž, bolo obratné a sedel mu veľký počet zastávok v boxoch. To bolo základom nášho dominantného balíka."

Scuderia získala v roku 2004 pätnásť víťazstiev, čo jej vynieslo 262 bodov. Honda na druhom mieste nemala ani polovicu z tohto počtu. Nečudo, že vedenie malo pocit, že musí niečo s ohromnou dominanciou spraviť.

A trafilo rovno do čierneho. "Potom prišli roky, keď nás zasiahlo rozhodnutie o pneumatikách. Na konci roka 2004 sa FIA a Bernie Ecclestone rozhodli, že zavedú pravidlo, podľa ktorého musíme celé preteky odjazdiť na jednej zmesi pneumatík. To totálne zničilo celú vtedajšiu filozofiu Ferrari. A totálne zničilo filozofiu pneumatík od Bridgestonu — veľký grip, veľká degradácia, ale fantastický výkon."

Pomer síl to náhle zmenilo. Ferrari muselo prekopať celé auto a na to zima nestačila. Sezónu začalo len s upravenou verziou predchádzajúceho monopostu, nasadenie nového bolo naplánované až na Veľkú cenu Španielska.

Tím šokovali výsledky z prvých dvoch pretekov sezóny. Na Veľkej cene Bahrajnu preto došlo k urýchlenému predstaveniu auta F2005. Nepomohlo to. Schumacher v nich vypadol kvôli poruche hydrauliky. Bolo to jeho prvé odstúpenie z dôvodu technického problému od Veľkej ceny Nemecka 2001.

Bahrajn 2005
Twitter

Oveľa lepšie nedopadol ani zvyšok sezóny, Ferrari vyhralo len na pamätných pretekoch bez konkurencie v USA. K víťazstvám sa vrátilo až o rok neskôr.

"Micheliny mali zrazu oveľa lepšie vlastnosti. A tak sme sa z obdobia dominancie a vyhrávania titulov dostali do situácie, keď nás o kolo začali predbiehať autá, o ktorých by sme to rok predtým vôbec nepovedali," spomína Brawn.

Na ceste späť zohral dôležitú úlohu Schumacher. "Michael bol odhodlaný. V tom období mal hlavu sklonenú, to mu slúžilo ku cti. Nerobil žiaden cirkus, namiesto toho tvrdo pracoval. No a v roku 2006 sme to takmer vyhrali. Ku koncu sezóny sa objavilo pár momentov, ktoré nás obrali o titul. Určite sme však boli kandidátmi naň. Pritom na začiatku, keď tie pravidlá vošli do platnosti, to bolo až trápne."

"Proste sme nemali pneumatiky, ktoré by zvládli celú dĺžku pretekov. Len sme krúžili a snažili sa z toho získať čo najviac. Gumy ste nemohli zodrať a potom vymeniť, pokiaľ ste nedostali defekt alebo nejako inak nezlyhali. Bolo to zvláštne pravidlo, no a uškodilo Ferrari," dodal 64-ročný Brit.

Najnovšie z kategórie: Ross Brawn

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk