F1.sk F1.sk

Räikkönen po svojom debutovom šiestom mieste: Ešte stále treba piatich poraziť!
zdroj:

Räikkönen po svojom debutovom šiestom mieste: Ešte stále treba piatich poraziť!

Popretekové vyjadrenia Kimiho Räikkönena o tom, že to v nedeľu "nebolo ideálne", sa už za posledné roky stali súčasťou formulového folklóru. Od jeho víťazstva v Austrálii 2013 sme totižto na ďalšie museli čakať až 113 veľkých cien. Bola to poriadne dlhá doba, veď za ten čas stihli Christiano Ronaldo a Lionel Messi nastrieľať takmer 600 gólov. Nebolo to však spôsobené tým, že by Iceman svoju prípravu podceňoval. Fín robí pre Formulu 1 maximum už od svojich prvých pretekov; iné ako víťazstvá neberie.

Práve na obdobie okolo jeho debutu si pri príležitosti Räikkönenovho prestupu do Sauberu, do tímu, v ktorom sa to všetko začalo, zaspomínali hostia Lawrenca Barretta. Z ich rozprávania vznikla pekná spomienka uverejnená pre oficiálnu stránku F1.

Keď sa Räikkönenovmu vtedajšiemu manažérovi Davidovi Robertsonovi podarilo presvedčiť Petra Saubera, aby dal šancu mladému Fínovi, mal Räikkönen odjazdených len chabých 23 pretekov v jednomiestnych monopostoch. Sauber rozhodol, že rodáka z Espoo najprv vyskúšajú.

"Kimi dokázal ostatných ohromiť," spomína syn Davida Robertsona Steve, ktorý pôsobil na pozícii Räikkönenovho manažéra takmer dve dekády. "Mal schopnosť totálne dominovať a pretekaniu bol absolútne oddaný, to všetko dokonca aj vtedy, keď preskakoval množstvo sérií. Môj otec Petra presvedčil, aby sa na Kimiho pozrel. Zaujalo ho to, lebo Peter bol srdcom pretekár."

Sauber vyslal Räikkönena na jeden z najnáročnejších okruhov na svete — do talianskeho Mugella. Pre mladíka, ktorý naživo ešte monopost F1 nevidel, to bola skúška ohňom. Teraz sa musel vyrovnať s veľkými preťaženiami, na ktoré jeho krk nebol zvyknutý. O trať sa okrem toho delil s istým Michaelom Schumacherom, neskôr sedemnásobným majstrom sveta.

Räikkönen zaujal aj Schumachera

"Bol som viac vzrušený ako nervózny," spomína Räikkönen. "Ale veril som tomu, že som mal dosť dobrú rýchlosť, motiváciu a ambície uspieť."

Tím to nechcel s Räikkönenom hneď na začiatku prepáliť, a tak jeho program rozdelil do siedmich blokov po päť kôl. V nich sa mal spoznať s monopostom, zvyknúť si na jeho výkon, rýchlosť v zákrutách a brzdnú silu. Medzi jednotlivými výjazdmi boli veľké prestávky. "V prvý deň sme odjazdili len pár kilometrov. Medzi jazdami bolo veľa voľna," hovorí bývalý pretekový inžinier Sauberu Jacky Eeckelaert.

Fín si krátil čas zmysluplne. "Zrazu sa ma spýtal, či sa môže ísť pozrieť na to, ako prechádza zákrutami Michael Schumacher." Z jeho jázd si toho dosť odniesol. "Je pravda, že večer po brífingu, zatiaľ čo som pripravoval program na druhý deň, mi niekto zaklopal na dvere motorhomu. Bol to Michael a spýtal sa ma: 'Kto je ten pilot, čo jazdí vo vašom Sauberi?' Povedal som mu, že je to Kimi Räikkönen, no a že pred dvanástimi mesiacmi len pretekal na motokárach. On na to povedal: 'No, tak to bude rýchly. Veľmi rýchly.'"

Výsledky prvého dňa prekvapili aj najvyšších predstaviteľov tímu. Do Mugella okamžite odleteli šéf Peter Sauber a manažér tímu Beat Zehnder, aby fínskeho mladíka videli počas druhého dňa naživo.

Po skončení troch testovacích dní sa Sauber rozhodol, že to s Icemanom, ktorý túto prezývku dostal neskôr od Rona Dennisa, skúsi. Tu sa začala tvrdá príprava. Räikkönen na tom nebol fyzicky zle, za čo vďačil armáde a hokeju. Na 90-minútovú veľkú cenu to ale nestačilo. Predsa len to bola úplne iná liga v porovnaní s krátkymi motokárovými pretekmi.

Majster sveta v plávaní? Radšej v F1

Sauber na Räikkönena nasadil Josefa Leberera, ktorý kedysi pracoval aj s Ayrtonom Sennom. Leberer mal na zimu pripraviť tréningový plán a dostať nového pilota Sauberu do formy.

"Je veľmi dobrým plavcom," konštatuje Leberer. "Pýtal sa nás naňho majiteľ hotela v tom lyžiarskom stredisku. Plával tam 45 minút a všetci títo ľudia sa pozerali. Povedali sme, že je Fín a jedného dňa sa stane majstrom sveta v plávaní. Museli sme dodať, že to bol vtip, lebo nám uverili. Trénovali sme celý deň. Šli sme na horský bicykel. Veľmi dobre ho vedel ovládať a už vtedy na to tlačil ako blázon. Mali sme tam listy, kamene a aj nejaký ľad. V zjazdoch bol veľmi rýchly, čo nám ukázalo, akú má nad ním kontrolu. Mal neskutočný cit."

Kimi Räikkönen na bicykli
Scuderia Ferrari

Sauber priletel do Austrálie s dobrým autom, no keďže sa body udeľovali len prvým šiestim pilotom, nečakalo sa, že hneď nejaký získa. Potom, čo preteky takmer prespal, sa mu dosť darilo. Räikkönen sa v ich závere ocitol na siedmej priečke, no na najbližšieho Oliviera Panisa strácal viac ako dvadsať sekúnd.

Eeckelaert Fínovi odkázal, že na to môže šliapnuť. V tých časoch nebolo nutné šetriť motor či ostatné súčiastky, všetky bolo možné vymeniť. "Poslúchol. Až do konca pretekov šiel na maximum, pretože Olivier Panis niekoho predbehol pod žltou vlajkou a dostal 20-sekundový trest. Räikkönen stratu stiahol na sedemnásť sekúnd a v tých pretekoch získal svoj prvý majstrovský bod."

Aj keď niekedy môže vzbudzovať dojem, že vo Formule 1 ani nechce byť, je to práve naopak. To, že použije namiesto desiatich slov len jedno — pokiaľ je to možné —, neznamená, že ho pretekanie nebaví. "Vždy som bol takýto. Najradšej by som sa hneď dostal k veci a zvyšok nechal tak," hovorí Räikkönen.

Jeho brífingy zvyknú prebehnúť rekordne rýchlo, čo je dobré aj pre inžinierov. "Je zaujímavým pretekárom. On sa už sám snaží analyzovať a zistiť, kde by mohol získať najviac času," usmieva sa Eeckelaert. "Nerozpovie vám po každom stinte celý svoj životný príbeh. Povie napríklad, že v šiestej zákrute bolo auto trochu nedotáčavé alebo pretáčavé. 'Skúsil som všetko, iné stopy, inak brzdiť, ale nepodarilo sa mi to vylepšiť. Ak by ste niečo spravili s autom, získal by som dve desatinky.' Vy to niečo s autom spravíte a ak je to dobré, na dátach zbadáte, že ste v tej zákrute získali dve desatinky. Má dobrý prístup k práci."

Na nikoho nezabúda

Räikkönen je v každom momente víkendu uvoľnený. Keď sa ho novinári spýtajú na niečo mimo Formuly 1 a zaujíma ho to, napríklad na motokros, pridá dokonca aj pár trefných odpovedí. Každý, kto s ním pracoval, naňho spomína rád a fanúšikovia ho majú ešte radšej.

"Veľa ľudí vidí, že je skutočne sám sebou," myslí si Robertson. "Podľa mňa aj vo Ferrari s ním má veľa ľudí dobrý vzťah. Na pódiách zožne vždy najväčší potlesk, ľudia ho milujú. Ľudia v Kimim vidia niekoho, kto si robí veci po svojom. Kimi je Kimi."

Kimi Räikkönen v Brazílii 2007
Scuderia Ferrari

Majster sveta z roku 2007 na ľudí, ktorí mu pomohli, nezabúda. S Lebererom pracoval len jednu sezónu v Sauberi, keďže hneď po nej prešiel do McLarenu, ale určite nezabudol na jeho pomoc pri prípravách na prelome rokov 2000 a 2001.

"V Rakúsku sme mali dvojtýždňový tréningový kemp. Šesť dní sme poriadne tvrdo pracovali," vracia sa do minulosti Leberer. "Večer sme vybehli na pizzu a trochu sa uvoľniť. Povedal som, že si dám malé pivo a Kimiho som sa spýtal, či si aj on dá. Myslel som si, že aj tak ho nemá rád. Myslel som si, že nepije. On mi na to povedal: 'Vážne? Môžem?' Povedal som: samozrejme, tvrdo pracuješ, malé pivo nie je problém."

"O pár rokov neskôr získal titul a mňa s Beatom (Zehnderom) pozval na oslavu. Povedal, že nás tam chce mať. Bolo pekné, že aj po toľkých rokoch nezabudol, poukazuje to na jeho charakter. Predstavil ma svojim priateľom a povedal: 'Pracovali sme spolu naozaj tvrdo. Tento chlapík vedel, ako človeka motivovať; opýtal sa ma, či chcem pivo. Vtedy som si povedal, že tento chlapík sa mi veru páči!'"

Räikkönenovo a Verstappenovo auto pod pódium VC USA 2018
Pirelli Motorsport

Iceman bol tento rok spokojný len po Veľkej cene USA, aj keď na tlačovej konferencii to nevyznelo tak, že by chcel zrovna skákať od radosti. "Pre mňa to nie je nič extra, oveľa dôležitejšie je to pre kopu iných ľudí. Ak to príde, tak to príde. Ak nie, môj život to vôbec nezmení. Som rád, že som tu, a že sme vyhrali, ale najväčší rozdiel je v tom, ako sa na vás ľudia pozerajú. Ja som, samozrejme, spokojný. Len niektorých ľudí vyvádzam z omylu."

Eeckelaert si pri tom spomenul na ešte jeden rozhovor: "Kimiho som sa po jeho prvých pretekoch spýtal, čo si o nich myslí. Veď skončil šiesty a získal bod. On sa na mňa pozrel a povedal: 'Hej, ešte treba poraziť piatich!' To bolo pred osemnástimi rokmi. Myslím si, že je stále taký istý."

"Pódium je vždy fajn, ale ja chcem stáť v jeho strede," hovorieva Räikkönen.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk